شناسهٔ خبر: 58895 - سرویس استان‌ها

مدیر کل راه و شهرسازی استان تشریح کرد:

اقدامات مهم اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل در حوزه راه و مسکن

کلنگ زنی مدیر کل راه و شهرسازی استان اردبیل ، اقدامات صورت گرفته و در حال انجام در حوزه‌های راه و مسکن را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل ، محبوب حیدری مدیر کل راه و شهرسازی استان بیان کرد:همانطور که همگان مستحضر هستند حوزه راه وشهرسازی بسیار گسترده است . در خصوص مبحث راه باید عنوان کنم که ما پروژه‌های بسیار مهمی را افتتاح کرده‌ایم و هم در دست اجرا داریم.

یکی از پروژه‌های بسیار مهمی که در حوزه راه آن را افتتاح کردیم محور خلخال - فیروزآباد بود.

این پروژه به طول حدود ۲۷کیلومتر در سخت ترین توپوگرافی منطقه اجرا شد که سال ۹۶با حضور وزیر محترم راه و شهرسازی به بهره‌برداری رسید.

پروژه دیگر که در خصوص توسعه و ایمن سازی راه‌ها در دست اجرا داریم احداث باند دوم محور اردبیل - فیروزآباد می‌باشد که این پروژه به طول ۸۲کیلومتر اجرا خواهد شد.

اقدام مهمی که در خصوص پروژه فوق صورت گرفت به این شکل بود که پروژه محور اردبیل - فیروزآباد تا پایان سال ۹۶ بدون اعتبار بود که با پیگیری استاندار محترم ، نمایندگان محترم استان ، اداره کل راه و شهرسازی و رییس محترم سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اردبیل و عنایت سازمان برنامه و بودجه کشور این پروژه به پیوست یک قانون بودجه برده شد و دارای ردیف اعتباری شد.

پروژه دیگری که برای استان حائز اهمیت است احداث بزرگراه اردبیل - مشکین شهر - اهر است. کل این پروژه به طول ۱۱۰کیلومتر می‌باشد که بیش از ۴۰ کیلومتر آن به اتمام رسیده و ۲۸کیلومتر برای سالجاری در نظر داریم که تا پایان فصل کاری در استان به بهره‌برداری برسد.

این پروژه در محوری اجرا می‌شود که بیشترین تصادفات رانندگی استان در این محور اتفاق می‌افتد.

پروژه دیگر در محور خلخال - اسالم به طول ۱۶کیلومتر می‌باشد که وضعیت موجود آن با مشخصات راه روستایی بوده که امروزه از راه روستایی به راه اصلی تبدیل می‌شود.

این پروژه از لحاظ منابع مالی بسیار فقیر است و هنوز مبلغی از منابع ملی برای آن در نظر گرفته نشده است ، اما خوشبختانه پیمانکارانی در منطقه وجود دارند که حضور این عزیزان نعمتی برای توسعه عمرانی استان است و بدون پول این پروژه را اجرا کردند.

ما احداث پروژه رضی – امیرکندی راهم داریم که طول آن ۴۶کیلومتر می‌باشد و ۳۸کیلومتر آن به اتمام رسیده است و ۸ کیلومتر باقی مانده تا پایان فصل کاری سالجاری آماده بهره‌برداری می‌شود.

پروژه مهم دیگر ما در بحث راه‌های اصلی احداث ۴ خطه پارس آباد - سربند به طول ۲۰کیلومتر می‌باشد که این پروژه با پیگیری استاندار محترم و نماینده پارس آباد به پیمانکاران واگذار شد.

پروژه دیگر احداث راه اصلی کلور – درام می باشد که طول این پروژه ۵۰ کیلومتر است و ۳۵ کیلومتر آن در حوزه استان اردبیل می باشد.

میزان بهره‌مندی استان در حوزه راه

کل پروژه‌های بزرگراهی استان که به اتمام رسیده و در دست بهره‌برداری می باشد حدود ۱۳۰کیلومتر است، اما نیاز استان ۶۵۰کیلومتر به بزرگراه می باشد که حدود هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه نیاز دارد.

خوشبختانه مطالعات تمامی محورها در حال انجام است و در انتظار تامین منابع برای اجرای آن از طریق واگذاری به پیمانکاران هستیم.

اقدامات صورت گرفته در خصوص راه‌های مهم و محوری روستایی استان

ما در کل استان به میزان ۴ هزار و ۷۰۰ کیلومتر راه روستایی داریم که ۷۰۰ کیلومتر آن در دولت تبدیر و امید بهسازی و روکش آسفالت شده است.

در حال حاضر هم حدود ۱۸۰کیلومتر پروژه راه روستایی در دست اجرا داریم.

از مهمترین پروژه های این بخش می توان به پروژه های زیر اشاره کرد:

۱-احداث و بهسازی محور شال – ماجولان – ماسوله که کل این پروژه به طول ۳۵کیلومتر است که تا پایان سالجاری به اتمام می‌رسد ضمن اینکه باید عنوان کنم اجرای این پروژه را مدیون توانمندی و پایمردی پیمانکاران هستیم. این پروژه برای اتمام نیاز به بودجه دارد که امیدواریم با مساعدت استاندار محترم استان اردبیل تامین شود.

۲-احداث راه محوری برندق – جعفرآباد به طول ۱۶کیلومتر که تا پایان فصل کاری سالجاری به اتمام می رسد و امیدواریم منابع آن هم تامین شود.

۳-احداث پروژه‌های لاهرود – مشکین و لاهرود - قطور سویی به طول مجموعا ۳۱کیلومتر که سال گذشته اجرا و به بهره‌برداری رسید.

۴- پروژه دیگری که در منطقه گرمی داریم واهمیت ویژه‌ای در بحث گردشگری دارد و از سویی نقش محوری در منطقه دارد،

احداث پروژه اومستان- داش دیبی می باشد که سال ۹۸ به بهره برداری می رسد.

پروژه‌های بیمارستانی

ما در بخش ابنیه در حال حاضر در سطح استان اردبیل تعداد ۴پروژه بیمارستانی داریم که عبارتند از:

۱-احداث بیمارستان ۳۲ تختخوابی در شهرستان کوثر که سال ۹۶ به اتمام رسید و پس از تجهیز توسط دانشگاه علوم پزشکی در حال بهره‌برداری می‌باشد.

۲-احداث بیمارستان ۱۶۰ تختخوابی پارس آباد که تحویل دانشگاه علوم پزشکی شده و به زودی آماده بهره‌بردای می‌شود.

۳-احداث بیمارستان ۲۷۰ تختخوابی نجف زاده اردبیل که در حال اجرا می‌باشد

۴-توسعه بیمارستان ۸۰ تختخوابی مشکین شهر که روند انتخاب پیمانکار را طی می‌کند.

پروژه‌های مسکن مهر

در بخش مسکن مهر تعداد ۴۲ هزار واحد مسکن داشتیم که از این تعداد ۳۹ هزار واحد به اتمام رسیده و تحویل شد و حدود ۳ هزار واحد باقی مانده را بنا داریم تا پایان سالجاری به اتمام برسانیم.

علت تاخیر هم اختلاف اداره کل راه و شهرسازی استان با پیمانکار سازنده بود که با حکم دادگاه این اختلاف بر طرف شد و سعی می‌کنیم تا پایان سال مالی ۹۷پرونده مسکن مهر استان را ببندیم.

اقدامات صورت گرفته در خصوص بافت های فرسوده

در ارزیابی‌های وزارت راه و شهرسازی در بخش مسکن و بافت‌های فرسوده خوشبختانه از سوی وزیر محترم راه و شهرسازی و معاونت‌های محترم ایشان لوح های تقدیر دریافت کردیم، به گونه ای که در حوزه باز آفرینی شهری جزو استان‌های برتر کشور هستیم و اگر ۳ استان برتر را معرفی کنند یکی از آنها استان اردبیل است.

ما در کنار آن پروژه‌های مهمی از بابت کالبدی انجام داده ایم ویا در حال انجام است.

ما در اردبیل آسفالت سکونت‌گاه‌های غیر رسمی ، سالن ورزشی و خانه محله را انجام دادیم.

به طور کلی از ۱۰شهرستان موجود در استان در ۴ شهرستان مطالعات باز آفرینی شهری را انجام داده و کار اجرایی را آغاز کرده‌ایم که این شهرستان‌ها شامل اردبیل، پارس آباد، مشکین شهر، و خلخال می‌باشند.

کار مطالعات بازآفرینی در ۶ شهرستان دیگر را از سال گذشته آغاز کردیم و تا پایان سالجاری مصوب خواهیم کرد و از سال آینده عملیات اجرایی محلات آن آغاز می شود.

در بخش تسهیلات هم ما در سال ۹۶ برای هزار واحد مبلغ ۴۰۰ میلیون ریال وام جهت بهسازی و ساخت پرداخت کردیم.

در سالجاری هم برنامه ما برای یک‌هزار و ۲۵۰ واحد  است که به همان میزان پرداخت می کنیم .

در کنار تسهیلات فوق ما پروژه‌های دیگری را هم آغاز کردیم که به تشریح عبارتند از:

در شهرستان اردبیل در ۳ محله آسفالت را انجام  دادیم یک سالن ورزشی احداث کردیم و ساخت خانه محله را هم در دست اجرا داریم.

در شهرستان مشکین شهر هم هدف ما دره حسنعلی و کوی ولایت است که آسفالت معابر را اجرایی کردیم و در دست اجرا داریم ضمن اینکه احداث خانه محله و در کنار آن ساخت یک باب مدرسه ۶ کلاسه را هم داریم .

در شهرستان پارس آباد آسفالت معابر در حال انجام است، حدود ۵کیلومتر سیستم فاضلاب را اصلاح کردیم و پروژه‌های دیگری که برای سالجاری تعریف کردیم.

برای شهرستان خلخال هم در سالجاری بحث اجرا را داریم.

کلیه مباحث فوق تنها بخشی از اقداماتی است که در استان اردبیل توسط  اداره کل راه و شهرسازی در دست اجرا می باشد و یا برنامه ریزی شده است.

در خصوص توسعه زیر ساخت‌های استان اردبیل در حوزه راه ما با مشکلاتی روبرو هستیم و همانطور که عنوان شد ما نیاز به ۶۵۰کیلومتر بزرگراه داریم که می بایست احداث شود .

این مسئله نیاز دارد که مسئولان محترم استان ، نمایندگان محترم استان و مسئولان محترم وزارت راه و شهرسازی در این مورد به یاری ما بشتابند تا بتوانیم نیاز استان را در زمینه راه تامین نمائیم.