شناسهٔ خبر: 58925 - سرویس جاده‌ای

معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای:

درخواست از جهانگیری برای تخصیص ارز لاستیك با اولویت ویژه/ پیگیری مطالبات رانندگان تا حصول نتیجه ادامه دارد

کامیون معاون سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه «پیگیری‌های لازم در رابطه با مطالبات رانندگان تا حصول نتیجه نهایی ادامه دارد» گفت: در مكاتبه با معاون اول رئیس‌جمهور، مقرر شد ارز لاستیك با اولویت ویژه تخصیص پیدا كند و از طریق تولید داخلی و همچنین واردات لاستیك‌های موردنیاز، این مشكل برطرف شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی داریوش امانی معاون حمل‌ونقل این سازمان در گفت‌وگو با خبرنگار واحد مركزی خبر صدا و سیما اظهار داشت: رسیدگی به مسائل و مشكلات و مطالبات رانندگان حمل‌ونقل جاده‌ای از دغدغه‌های اصلی مسئولین ذی‌ربط حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای بوده و تا حصول نتیجه نهایی پیگیری‌های لازم انجام می‌شود.

امانی گفت: هم‌زمان با آغاز اعتراض رانندگان در تاریخ اول خردادماه سال جاری، جلسات زیادی با حضور نمایندگان اصناف و تشكل‌های صنفی بخش حمل‌ونقل جاده‌ای برگزار شد و بعضی از مطالبات به‌طورجدی از طرف دولت و مجلس شورای اسلامی و سایر دستگاه‌های اجرایی بررسی و در دست اقدام است.

وی افزود :بخشی از مسائل و مشكلات  ازجمله برخورد با شركت‌های متخلف حمل‌ونقلی، كمیسیون‌های اضافی شركت‌های متخلف، اطلاع‌رسانی به رانندگان در خصوص میزان كرایه دریافتی، بازگشت بیمه تأمین اجتماعی به روال قبلی و راه‌اندازی بیمه تكمیلی رانندگان.به‌صورت فوری رسیدگی و با فوریت حل‌وفصل شد​.

امانی خاطرنشان كرد: بخشی از مسائل و مشكلات نیاز به زمان بیشتری داشت كه از طریق مطالعات كارشناسی بررسی شد و بخشی از مطالبات هم ازجمله سخت و زیان‌آور شدن شغل رانندگی نیاز به تدوین قانون از سوی مجلس شورای اسلامی دارد و یا بازنگری در دستورالعمل و قوانین و مقررات كه در دست بررسی و پیگیری است.

معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، یكی از خواسته‌های رانندگان را محاسبه نرخ كرایه بر اساس تن بر كیلومتر اعلام كرد و افزود:با همراهی نمایندگان اصناف و تشكل‌های صنفی، پس از برگزاری جلسات متعدد سرانجام طرح پیشنهادی به شورای عالی ترابری كشور ارسال شد كه در صورت اخذ مصوبه قانونی در كمیسیون مربوطه، امیدواریم ظرف یك یا دو ماه آینده عملیاتی شود.

امانی در خصوص تأمین لاستیك و قطعات و اقلام مصرفی موردنیاز رانندگان اظهار داشت:با توجه به این‌که ماهانه حدود ۱۰۰ هزار حلقه لاستیك موردنیاز رانندگان است، طی ۲ ماهه گذشته، تعداد ۱۰۰ هزار حلقه لاستیك توزیع شد كه در حال حاضر ۱۰۰ هزار كمبود لاستیك وجود دارد كه طی جلسات برگزار شده و مكاتبه با معاون اول رئیس‌جمهور، مقرر شد ارز لاستیك با اولویت ویژه تخصیص پیدا كند و از طریق تولید داخلی و همچنین واردات لاستیك‌های موردنیاز، این مشكل برطرف شود.

امانی از تصمیم دولت برای ترخیص لاستیک موردنیاز شبکه حمل‌ونقل جاده‌ای و درون‌شهری کشور از سرعت گرفتن روند ترخیص و تأمین تایر موردنیاز کامیون داران خبر داد. و تصریح كرد:بر طبق دستور معاون اول رئیس‌جمهوری مقرر شد لاستیك‌های موجود در انبار گمركات و سازمان اموال تملیكی هر چه زودتر میان رانندگان توزیع شود.و تصمیم جدیدی كه اخیراً توسط هیئت‌وزیران برای تعیین تعرفه واردات این گروه محصول از تایر گرفته است كه مقرر شد چهار ردیف از تعرفه واردات تایر مربوط به تایرهای رادیال باری-اتوبوسی از ۲۶ درصد به ۵درصد کاهش یابد.

وی افزود: برابر اطلاعات دریافتی ، چهار سایز از تایرهای باری-اتوبوسی سیمی را مشمول کاهش ۲۱درصدی تعرفه واردات است. به همین منظور مقرر شد  تا زمان کاهش التهاب بازار لاستیک‌های باری- اتوبوسی این تایرها با تعرفه ۵‌درصدی و ارز دولتی  به کشور وارد شوند. پس از بازدید از انبارهای گمرک همچنین در خصوص ترخیص لاستیک موردنیاز شبکه حمل‌ونقل جاده‌ای و درون‌شهری کشور تصمیماتی اتخاذ شد که به‌زودی اجرایی می‌شود و لاستیک در اختیار کامیون داران قرار خواهد گرفت.

معاون حمل‌ونقل  سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده ایدر خاتمه، ضمن تشكر از همراهی رانندگان عزیز در انجام وظایف خطیر خود، علیرغم مشكلات موجود، در زمینه رسیدگی به مسائل و مشكلات موجود و پیگیری تا سرانجام مقصود قول مساعد داد.