شناسهٔ خبر: 58952 - سرویس استان‌ها

مدیرکل فرودگاه زنجان خبر داد:

افتتاح غیررسمی پروژه‌ها به دلیل ضرورت پروازهای حج/ افزایش ۳۰۰ متری باند فرودگاه زنجان

فرودگاه زنجان مدیرکل فرودگاه زنجان درباره تازه‌ترین اقدامات توسعه‌ای و زیرساختی این فرودگاه گفت: افزایش ۳۰۰ متری طول باند پروازی، ایجاد خط‌کشی و نصب علایم و روشنایی باند از پروژه‌هایی بود که به دلیل ضرورت برخی پروازهای حجاج به صورت غیررسمی گشایش یافتند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد قاسمی، مدیر کل فرودگاه زنجان با اشاره به انجام برخی طرح‌های توسعه‌ای در فرودگاه این استان و وضعیت پروازها به حج توضیح داد: به تازگی بحث زییاسازی و مناسب‌سازی ورودی ترمینال و محوطه داخل و بهسازی پارتیشن‌های داخل فضا را برای پروازهای حجاج مناسب‌تر کردیم. در فرودگاه استان حدود ۱۰ پرواز به حج داشتیم. در این ایام حجاج به راحتی از ترمینال استاده کردند، با وجود آنکه فضای ترمینال ما حداقلی هست.

وی افزود: همچنین زیباسازی فضای پیرامونی ترمینال را نیز در دستور کار داشتیم که سال گذشته و ابتدای امسال آنها را تکمیل کردیم و تسهیلات ورزشی و غیره برای پروازهای حج مناسب‌سازی شد.

این مدیر فرودگاهی با اشاره به باطل شدن پروازهای داخلی فرودگاه زنجان در چند ماه اخیر گفت: مانند برخی از فرودگاه‌های کشور به دلیل نوسانات نرخ ارز، پروازهای داخلی فرودگاه زنجان نیز مانند پروازهای داخلی مشهد و کیش چند ماهی است که باطل شده است. در این باره پی‌گیری‌ها و رابزنی‌هایی حتی توسط نماینده مردم استان انجام و مذاکرات اولیه انجام شده و قول‌هایی گرفتند که انشالله بتوانیم پروازهای داخلی را هم مجددا فعال کنیم.

قاسمی در ادامه درباره چگونگی شرایط فعال شدن پروازها توضیح داد: برای فعال شدن دوباره پروازها با یکی دو شرکت هواپیمایی همکاری داشته ایم و قول‌هایی گرفته‌‌ایم که چارترکننده‌ها بتوانند بیایند و به برقراری پروازهای داخلی کمک کنند.

وی درباره دلایل حذف این پروازها گفت: غیر از نوسانات ارزی باید گفت که در استان زنجان با توجه به جمعیت محدودتر باید هواپیماهایی با ظرفیت‌های پایین استفاده شود، ولی متاسفانه شرکت هواپیمایی قبلی مانند کیش و تابان هواپیماهای کوچکشان هر کدام به طریقی از رده خارج شده‌اند و منتظرند دوباره تامین قطعه کنند و در صورتی که فعال شدن هواپیماهایی که مسیر پروازی قبلی را انجام می‌دادند عملیاتی شوند، مجدد پروازها را برقرار کنند.

مدیرکل فرودگاه استان زنجان درباره تازه‌ترین اقدامات توسعه‌ای و زیرساختی این فرودگاه گفت: در یکی دو سال گذشته طول باند پروازی ۳۰۰ متر افزوده شد و خط کشی و علایم و روشنایی باند کامل و آماده بهره‌برداری رسمی شد، ولی به دلیل ضرورت و نیاز به برخی پروازها خصوصا پروازهای حج از این پروژه‌ها به صورت غیررسمی بهره‌برداری شد که در نظر داریم از سوی مقامات برای افتتاح رسمی تصمیم‌گیری شود.

قاسمی همچنین عدم ریسک‌پذیری چارترکننده‌ها و نوسانات ارزی را عامل باطل شدن پروازهای داخلی در فرودگاه استان دانست و توضیح داد: عدم ریسک‌پذیری چارترکننده‌های بخش خصوصی گردشگری و بخش دولتی به عنوان پشتیبان در استان سبب کاهش پروازهای داخلی شد. در وضعیت فعلی لازم است در فردوگاه‌های اکثر استان‌های کشور چارترکننده‌ها و بخش خصوصی ریسک‌پذیر باشند و هم به خود و هم به مردم سود برسانند و متاسفانه این آسیب‌ها به مردم می‌رسد که نمی‌توانند از پروازهای داخلی استفاده کنند.

وی در ادامه با توضیح درباره علل ریزش مسافر و متقاصی گفت: در استان ما نبود هواپیمای مناسب برای کیش و مشهد و موضوع قیمت‌ها هم تاثیرگذار بوده است. امیدوارم هم گردشگری و هم مسوولان استان بتوانند به رونق پروازها کمک کنند. این فرودگاه آمادگی هرگونه پرواز گردشگری زیارتی داخلی و هم گردشگری زیارتی خارجی را دارد، ضمن آنکه پتانسیل آن هم در داخل استان هست و تقاضا هم برای آن وجود دارد.

مدیرکل فرودگاه استان زنجان اضافه کرد: لازم است آزانس‌های بخش خصوصی گردشگری و متولیان گردشگری داخل استان و مقامات ارشد استان بیستر به این موضوع توجه داشته باشند تا مردم بتوانند از فرودگاه که سرمایه ملی هنگفتی در آن عملیاتی شده، استفاده کنند. ترمینال این فرودگاه دارای تجهیزات کامل ناوبری و دارای ترمینال زیبا و به روز و سطوح پروازی آماده است./