شناسهٔ خبر: 58991 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راه وشهرسازی استان مطرح کرد:

تشریح برنامه‌های بازآفرینی شهری کردستان

شهرام ملکی مدیرکل راه وشهرسازی کردستان گفت:۲۵/۷ درصد از مساحت هفت شهر استان کردستان که مطالعات بازآفرینی شهری به تصویب رسیده در حوزه بازآفرینی شهری شامل بافت فرسوده ، بافت با پیشینه روستایی ، سکونت گاه های غیر رسمی ، بافت ناهمگون بافت تاریخی بوده که نیازمند بازآفرینی و احیا می‌باشند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه وشهرسازی کردستان ، شهرام ملکی اظهار کرد: ۵۱ درصد از جمعیت شهرهای کردستان در محدوده با تراکم بالا و کم برخوردار از استاندارهای زندگی شهری ساکن‌اند که این موضوع در مبحث اقتصادی ،اجتماعی و فرهنگی به فرعی فاجعه است و باید برای آن چاره‌ای اندیشید .

ملکی ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی برای بازآفرینی در این مناطق ، با نگاه ویژه و اهتمام وزیر محترم راه وشهرسازی ۱۹پروژه را با اعتباری بالغ بر ۱۴ میلیارد و۷۰۰ میلیون تومان در شهرهای سنندج ، سقز ، مریوان ، قروه ، بیجار ، ، کامیاران  و بانه تعریف کرده است و از سال گذشته عملیات اجرایی این پروژه شروع گشته ، تعدادی به بهره‌برداری رسیده و بقیه پروژه‌ها نیز با سرعت مناسب در حال انجام می‌باشد.

مدیرکل راه وشهرسازی کردستان با اشاره به وضعیت نامناسب نواحی منفصل شهری نایسر و حسن آباد در سنندج ، کمبود فضای آموزشی ، فضای سبز ، اماکن تفریحی ومعبر گذرگاهی را از اهم مشکلات مردم این مناطق برشمرد.

به گفته ملکی ، اداره کل راه وشهرسازی کردستان ، احداث خیابان گاز ، خیابان حاج فیضه و دکل و ساخت دو واحد مدرسه ۶کلاسه و ۹کلاسه ، هم چنین مرکز خدماتی ، فرهنگی ، ورزشی در محله نایسر و احداث خیابان استاد هیمن در محله حسن آباد را در دستور کار دارد.

وی افزود : معابر در حال احداث نایسر با اعتبار ۳ میلیارد و۲۰ میلیون تومان ۸۰ درصد پیشرفت دارد.

شهرام ملکی  هم چنین از تحویل حدود ۱۰۰۰ تن قیر رایگان به شهرداری سنندج برای آسفالت معابر نایسر خبر داد، که ارزش ریالی آن بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال است.

مدیرکل راه وشهرسازی کردستان احداث منبع آب شرب بهداشتی ،مدرسه شش کلاسه و آغاز مدرسه ۹ کلاسه را از دیگر خدمات راه وشهرسازی در نایسر ذکر کرد و از احداث یک مجموعه چند منظوره تفریحی ،  ورزشی ،آموزشی (مرکز محله ) با بیش از ۳۰ درصد پیشرفت در نایسر خبر داد.

وی احداث خیابان ۸۵۰ متری ماموستاهیمن با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و۲۵۰ میلیون تومان در ناحیه منفصل شهری سنندج را از دستاوردهای طرح بازآفرینی شهری دانست وگفت: با احیای منطقه آغه زمان و انبار غله متروکه اقتصاد راکد این محله ها زنده خواهد شد.

ملکی با اشاره به رتبه نخست کردستان در جذب اعتبارات بازآفرینی خاطر نشان کرد:ارتقای استانداردهای لازم برای زندگی ، حفظ جان و مال شهروندان ، آزادسازی معابر ، کاهش بار ترافیکی ، کاهش آلاینده‌های زیست محیطی و سلامت شهروندان از اهم اهداف ومزایای اجرای طرحهای بازآفرینی شهری است.