شناسهٔ خبر: 59018 - سرویس جاده‌ای

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس:

بودجه سالانه سازمان راهداری تا ۴۰ درصد توسط سازمان برنامه کاهش یافت/ صدا و سیما در فرهنگ سازی برای کاهش تصادفات همکاری کند

صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی کاهش بودجه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای را یکی از دلایل بروز تصادف های برون شهری کنونی دانست که امکان رسیدگی لازم به این مسائل را از بین می برد.

صدیف بدری گفت: قصور راننده و بی اعتنایی به ضوابط ایمنی، نقص فنی خودروها بویژه کانترهای حمل و نوسازی اندک کنترل های فنی از عوامل حوادث جاده ای این روزهاست.

وی یادآور شد: چندین سال است که سازمان برنامه و بودجه روند کاهشی بودجه سازمان راهداری را اتخاذ کرده و سالانه ۳۵ تا ۴۰ درصد بودجه این سازمان کاهش یافته است.

نماینده مردم اردبیل در مجلس گفت: نقاط حادثه خیز در سازمان راهداری احصا شده و این سازمان بودجه لازم را پیش بینی کرده است ولی سازمان بودجه همکاری لازم را نمی کند و بودجه لازم را در اختیار راهداری قرار نمی دهد.

بدری در گفتگو با ایرنا افزود: یکی دیگر از مشکلات کنونی موضوع فرهنگی است. ما باید فرهنگ رانندگی در جاده ها را بالا ببریم. رعایت ایمنی خودرو نیز از موضوعاتی است که باید حتما به آن توجه شود.

وی ادامه داد: بر طبق قانون باید از محل وصول جرایم رانندگی، پنج درصد به فرهنگ سازی در این موضوع اختصاص داده شود ولی این موضوع به صورت کامل اجرا نمی شود.

«ما درباره تصادف قبلی که در کردستان رخ داد، جلسه ای با مسئولان سازمان راهداری و پلیس راه کشور برگزار کردیم و در آن جلسه تاکید شد برنامه میان مدت و کوتاه مدت برای همکاری دستگاه های متولی در این زمینه وجود دارد، همچنین باید موضوع فرهنگی از سوی صدا و سیما بیشتر پیگیری شود و این سازمان برنامه های بیشتری در این زمینه بسازد».

نماینده مردم اردبیل در مجلس یادآوری کرد: ما بتازگی شاهد تصادف بزرگی در جاده کاشان-نطنز بودیم که یکی از دلایل آن رعایت نکردن نکات ایمنی جاده ای بود و ما در نخستین جلسه کمیسیون عمران مجلس موضوع را با حضور مسوولان ذیربط بررسی می کنیم.