شناسهٔ خبر: 59065 - سرویس جاده‌ای

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گزارش می‌دهد:

جزییاتی از اقدامات سازمان راهداری در رابطه با رفع مشکلات کامیون‌داران/ از پیگیری و رفع کمبود لاستیک تا خنثی کردن تهدید‌ها علیه امنیت رانندگان

کامیون همزمان با پیگیری‌های سازمان راهداری، وزارت راه و شهرسازی، دولت و مجلس شورای اسلامی برای رفع کمبود لاستیک مود نیاز رانندگان و توزیع محموله لاستیک با نرخ دولتی بین رانندگان از تاریخ ششم مهرماه، دادستانی کل کشور نیز با ورود به موضوع اعتراضات رانندگان ضمن برخورد با اقدامات علیه امنیت رانندگان و فعالیت‌های پیامکی اقدام به دستگیری این افراد کرده است و بار دیگر خواسته منطقی رانندگان با تدبیر به موقع دولت پاسخ داده شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی طی روزهای گذشته حمل‌‌ونقل جاده‌ای شاهد نارضایتی رانندگان کامیون‌ها و کشنده ها در سطح جاده‌های کشور بود که نکته اصلی اعتراض آن‌ها مربوط به افزایش قیمت لاستیک و قطعات مصرفی کامیون‌ها با توجه به نواسانات نرخ ارز است. البته با توجه به این‌که ماهانه حدود ۱۰۰ هزار حلقه لاستیك موردنیاز رانندگان است، طی ۲ ماهه گذشته تعداد ۱۰۰ هزار حلقه لاستیك توزیع شد كه در حال حاضر ۱۰۰ هزار حلقه كمبود لاستیك وجود دارد كه طی جلسات برگزار شده و مكاتبه با معاون اول رئیس‌جمهور، مقرر شد ارز لاستیك با اولویت ویژه تخصیص پیدا كند و از طریق تولید داخلی و همچنین واردات لاستیك‌های موردنیاز، این مشكل برطرف شود.

همچنین طبق دستور معاون اول رئیس‌جمهوری مقرر شد لاستیك‌های موجود در انبار گمركات و سازمان اموال تملیكی هر چه زودتر میان رانندگان توزیع شود. به علاوه طبق مصوبه هیئت‌وزیران برای تعیین تعرفه واردات این گروه، مقرر شدچهار ردیف از تعرفه واردات تایر مربوط به تایرهای رادیال باری-اتوبوسی از ۲۶ درصد به ۵درصد کاهش یابد. به علاوه ، چهار سایز از تایرهای باری-اتوبوسی سیمی مشمول کاهش ۲۱درصدی تعرفه واردات است. همچنین مقرر شد  تا زمان کاهش التهاب بازار لاستیک‌های باری- اتوبوسی با تعرفه ۵‌درصدی و ارز دولتی به کشور وارد شوند.

رفع کمبود لاستیک کامیون‌ها با پیگیری و تلاش وزارت راه و شهرسازی

طی هفته گذشته پیگیری‌های متعدد از سوی مسئولان سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای،‌ وزارت راه و شهرسازی، دولت و مجلس شورای اسلامی با هدف رسیدگی به مشکلات و خواسته‌های رانندگان انجام شد و در پی این اقدامات عبدالهاشم حسن نیا معاون وزیر راه و شهرسازی و  رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای روز گذشته اعلام کرد: با پیگیری‌های وزیر راه و شهرسازی، سازمان راهداری و با دستور معاون اول رییس جمهوری دو محموله به میزان ۱۳۰ کانتینر حاوی لاستیک از پایانه‌های بوشهر و بندرعباس ترخیص می‌شوند که در نتیجه آغاز توزیع اولین محموله در هفته آینده تا ماه آینده شاهد برطرف شدن مشکلات رانندگان در بخش لاستیک خواهیم بود.

 بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی برخی خبرگزاری‌ها به تازگی جریانات مشکوکی شکل گرفته است تا علاوه بر سوءاستفاده از اعتراضات صنفی کامیون‌داران در گذشته با ایجاد رعب و وحشت بین آنها، مانع بارگیری کامیون‌داران شوند. همچنین اشرار ناشناس با سنگ‌اندازی به سمت کامیونی در جاده جهرم-شیراز، تلاش کردند کامیون را متوقف‌ و به خیال خودشان تهدیدی برای دیگر راننده‌ها ایجاد کنند .اما برخی دیگر  از همین اشخاص سودجو نیز به منظور تهییج احساسات پاک رانندگان ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای شروع به تاکثیر و انتشار پیامک‌هایی بین رانندگان از طریق شبکه‌های مجازی کرده‌اند تا روش منطقی و قانونی رانندگان برای رسیدن به پاسخ سریع و روشن از سوی دست‌اندرکاران در بخش‌های دولتی و غیر دولتی را منحرف کنند.

در همین راستا دستگاه قضا نیز به مسئله دخالت اشرار و گروهک‌های معاند در جریانات درخواست‌ رسیدگی و اعتراضات رانندگان به افزایش قیمت‌ کالاهای مصرفی خودرو سنگین و نسبت آن به درآمدها ورود کرده که در نوع خود قابل توجه است.

ورود دستگاه قضا به پرونده مزاحمان فعالیت کامیونداران

دادستان کل کشو در این زمینه اعلام کرد که حمایت از کامیونداران و برخورد جدی و قاطع با اخلالگران در زمینه فعالیت این صنف از وظایف دستگاه قضاست و دستگاه قضا به این افراد اخطار می کند که مراقب اعمال مجرمانه خود باشند.

وی همچنین  گفت: این افراد قانون شکن مشمول مقررات و حکم قطاع الطریق خواهند شد و قانون مجازات سختی را برای آنها پیش بینی کرده است و گاهی منجر به صدور حکم اعدام خواهد شد.

دستگیری اخلالگران در خدمت رسانی رانندگان

عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران نیز در تاریخ چهارم مهرماه از دستگیری  سه نفر که قصد اخلال در خدمت رسانی رانندگان مسیر‌های برون شهری را داشتند خبر داد و گفت: اخیرا گزارش‌هایی مبنی بر  ممانعت یا ارسال پیامک به برخی رانندگان خدوم، همچنین تعرض به رانندگان و بستن مسیر‌های مواصلاتی با هدف ایجاد اخلال در خدمت رسانی به مردم به دست ما رسیده است.

وی در حوزه استان تهران به همه افرادی که به نحوی مانع خدمت رسانی به رانندگان در جاده‌ها از طریق قطاع الطریق و تحریک رانندگان از طریق ارسال پیامک در فضای مجازی هشدار داد تمام این اقدامات به نوعی اخلال در  امنیت حمل و نقل جاده‌ای محسوب می‌شود  که مجازات بسیار سنگینی در پی خواهد داشت.

توزیع لاستیک بین رانندگان دارای  عملکرد بارگیری با نرخ دولتی 

پس از اقدامات ضربتی دولت برای رفع مشکلات رانندگان دلسوز که دغدغه خدمت رسانی به مردم را دارند و همچنین ورود به موقع دستگاه قضا برای جلوگیری و خنثی کردن دسیسه‌های اشرار و اخلال گران در سیر فعالیت رانندگان خدوم ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای کشور؛ از روز ششم مهرماه شاهد توزیع لاستیک با نرخ دولتی ۲ میلیون و یکصد هزار تومان بین کامیونداران و رانندگانی که اقدام به بارگیری کرده اند، بودیم.

در پایان باید یادآور شد که باردیگر رانندگان این مرز و بوم با هوشیاری كامل نشان دادند رانندگان گردانندگان اقتصاد کشور هستند و هرگز به هیچ بیگانه‌ای اجازه ورود به حوزه كاری حمل‌ونقل جاده‌ای را نخواهند داد و همچون همیشه ، خواسته ها و اعتراضات خود را از طرق قانونی و منطقی بیان و مطالبه کنند تا در اسرع وقت دستگاه‌های متولی به  مطالبات آن‌ها جامه عمل بپوشانند.