شناسهٔ خبر: 59087 - سرویس بنادر و دریانوردی

کارشناس اقتصادی مطرح کرد:

کالا بیش از یکماه نباید در بنادر کشور رسوب کند/ ضرورت همکاری تمام ارگان‌ها برای خروج فوری کالاها از بنادر

رسوب کالا کارشناس اقتصادی گفت: برای آنکه میزان رسوب کالا در بنادر کشور کاهش پیدا کند، ضرورت دارد که سازمان‌های مرتبط با این حوزه با سازمان بنادر و دریانوردی همکاری کنند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدرضا نجفیان کارشناس اقتصادی درباره رسوب کالا در بنادر کشور، گفت: گمرک، سازمان توسعه تجارت، بانک مرکزی از جمله مجموعه‌های هستند که در صورت همکاری بیشتر می‌توانند در ترخیص کالاهای رسوب شده در بنادر، اثرگذار باشند.

وی ادامه داد: رسوب کالا در بنادر کشور به منزله خواب سرمایه و ایستایی مجموعه‌های مختلف است از اینرو بنادر محل ماندن کالا نیست. 

وی با بیان اینکه ارایه تسهیلات به صاحبان کالا با هدف سرعت بخشیدن به ترخیص کالا اهمیت زیادی دارد که خوشبختانه سازمان بنادر و دریانوردی در دستور کار خود قرار داده است، خاطرنشان کرد: درست است که کشور در زمینه تامین کالاهای اساسی مشکلی ندارد اما رسوب کالا به سرعت عملیات تخلیه و بارگیری کالا لطمه وارد می‌کند.

نجفیان اعلام کرد: کالا بیش از یکماه نباید در بنادر رسوب کند که البته در اکثر کشورهای صاحب بندر این مدت حداکثر ۱۵ روز است. 

وی ادامه داد: خوشبختانه طی دو هفته اخیر عملیات تخلیه کالا از بنادر کشور سرعت یافته است. طبق آخرین اطلاعات ارایه شده از سوی گمرک  روزانه ۵ تا ۵ هزار و ۶۰۰ کامیون کالاها را به شهرهای هدف می‌برد. این در حالی است که تا ماه گذشته این میزان در حدود ۳ هزار و ۷۰۰ کامیون بوده است.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی این کارشناس اقتصادی گفت: سازمان بنادر با همکاری بخش و  ارگان‌های مختلف می‌تواند خروج کالا از بندر تسهیل را کند تا ماندگاری کالاها کمتر شود.