شناسهٔ خبر: 59122 - سرویس وزارتی

هیئت نظارت بر عملکرد سازمان نظام‌مهندسی ساختمان مطرح كرد:

جزيياتی از تخلفات رييس شورای مرکزی نظام‌مهندسی ساختمان كشور/ اقدامات رئیس شورای مرکزی خارج از حدود اختیارات قانونی است

ساختمان وزارت راه هیئت نظارت بر عملکرد سازمان نظام‌مهندسی ساختمان طی نامه‌ای اعلام کرد: شورای مرکزی نظام‌مهندسی ساختمان اجازه استقرار بازرسان را نداده همچنین با توجه به عدم دسترسی به مستندات بودجه وتراز نامه مالیاتی نمی‌تواند در این خصوص اظهارنظر کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هیئت نظارت بر عملکرد سازمان نظام‌مهندسی ساختمان در نامه‌ای نتایج بازرسی‌ها و اقدامات خود را جهت استحضار وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد. متن نامه فوق‌الذکر به شرح ذیل است:

پیرو حکم  شماره ۷۶۵۶۲/۱۰۰/۰۲ مورخ ۱۳۹۷/۰۶/۱۲، موضوع بازرسی عملکرد سازمان نظام‌مهندسی ساختمان با اولویت شورای مرکزی و استان‌های تهران، مازندران، اصفهان، فارس و البرز اقدامات هیئت بازرسی در خصوص شورای مرکزی برای استحضار و دستوران مقام محترم تقدیم می‌گردد:

۱- هیئت در تاریخ ۱۳۹۷/۶۰۶/۱۴ به‌منظور اطلاع‌رسانی ابلاغی فوق‌الذکر و مذاکره در خصوص مفاد آن در محل شورای مرکزی حضور به هم رسانده و. طی جلسه‌ای با رئیس محترم شورای مرکزی، احد از دبیران هیئت‌رئیسه شورای مرکزی و مشاور رئیس سازمان مراتب بازرسی را ابلاغ نموده است.

۲- متعاقب جلسه فوق‌الذکر در شورای مرکزی ، طی نامه شماره ۷۷۹۹۷/۱۵۰ مورخ ۱۳۹۷/۰۶/۱۴ در خصوص در اختیار قرار دادن فضای مناسب جهت استقرار نمایندگان هیئت به‌منظور اجرای اقدامات بازرسی مکاتبه می‌گردد که علی‌رغم پیگیری مکتوب در سه مرحله، هیچ اقدامی مبنی بر همکاری از سوی رئیس شورای مرکزی صورت نمی‌پذیرد.

۳- با توجه به اینکه شورای مرکزی ، مستندات بودجه و ترازنامه  مالی را به هیئت ارائه نداده است ، این هیئت فارغ از اظهارنظر می‌باشد.

۴- در خصوص عملکرد شورای مرکزی نظر مستنداتی که این هیئت به آن دسترسی یافته است اهم موارد در ۴ بخش بیان می‌گردد:

الف: اقداماتی که رئیس شورای مرکزی خارج از حدود اختیارات قانونی خود انجام داده است، ازجمله ابلاغ حق‌الزحمه خدمات مهندسی و افزایش آن در رشته‌های نقشه‌برداری، ترافیک، شهرسازی و عدم توقف تفاهم‌نامه سازمان نظام‌مهندسی ساختمان و سازمان ثبت‌اسناد به‌رغم ابطال آن در هیئت عمومی دیوان عدالت اداری و بی‌توجهی به تذکرات مکرر این وزارتخانه.

ب- استنکاف از ابلاغ دستورالعمل‌های وزارت راه و شهرسازی موضوع‌بند"ذ" ماده ۱۱۶ آیین‌نامه اجرایی قانون در موارد متعدد ازجمله: شیوه‌نامه تبصره ۲ ماده ۲۴ آیین‌نامه اجرایی ماده ۳۳ قانون و اصلاحیه بعدی آن، شیوه‌نامه نحوه تشکیل و اداره مجمع عمومی سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان. عدم ابلاغ لغو پنج درصد مبلغ حق‌الزحمه نظارت مهندسان، عدم توجه به نظریه‌های مقام عالی وزارت و بعضاً اقدام به مکاتبه با سازمان‌های استان‌ها مبنی بر عدم اجرای دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت متبوع.

پ- ابلاغ گزینشی بخشی از ابلاغیه‌های وزارت راه و شهرسازی

ت- عدم اجرای تکالیف قانونی درزمینهٔ نظارت بر سازمان‌های نظام‌مهندسی ساختمان استان‌ها

ت- عدم اجرای تکالیف قانونی درزمینهٔ نظارت بر سازمان‌های نظام‌مهندسی ساختمان استان‌ها

نظر به اینکه این هیئت با استقرار نمایندگان خود در محل سازمان‌های استان تهران، فارس، مازندران و البرز در حال تهیه گزارش جهت تقدیم آن مقام محترم می‌باشد، متعاقباً گزارش تفضیلی شورای مرکزی جهت استحضار تقدیم خواهد شد.

با تقدیم احترام مجدد

اعضا هیئت بازرسی:

علی بخشی رستمی، مهدی ابراهیمی ، محمدجواد ابوالفتحی، مصطفی مهرداد فر، داوود صیفوری