شناسهٔ خبر: 59255 - سرویس مسکن و شهرسازی

طاهرخانی اعلام كرد:

شهرهای جديد بايد محرك توسعه در كشور باشند/ بدون شناخت از اجتماع نمی‌توانیم در احداث شهرهای جديد موفق باشيم

حبیب اله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینكه رویكردهای جدید شهرسازی عمدتا بر ساخت شهرهای جدید خودكفا تأكید داشته و آن‌ها را محركی برای توسعه كشور قلمداد می‌كند گفت: قطعا توجه صرف به مسئله سكونت در توسعه شهرهای حدید سیاست درستی نبوده و شهرهای جدید فعلی نیز باید از لحاظ سیاستی مورد بازنگری قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی حبیب‌اله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شركت عمران شهرهای جدید در پنل توسعه سكونتگاه‌های شهری، شهر جدید، شهرك‌سازی و توسعه شهرهای كنونی در نخستین روز از هجدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسكن بیان كرد: در حال حاضر برای توسعه نظام سكونتگاهی كشور ۳ گزینه كلان وجود دارد كه توسعه پیوسته شهرهای موجود، توسعه و بهسازی بافت‌های ناكارامد شهری و توسعه شهرك‌ها و شهرهای جدید از جمله آن‌ها به شمار می‌رود.

طاهرخانی ادامه داد: به اعتقاد من تجربه كشور كره در ساخت شهرهای جدید نشان می‌دهد خروجی تمامی سیاست‌های مذكور تأمین مسكن است كه با توجه به شرایط هر منطقه باید در مورد آن تصمیم‌گیری شود، درحال حاضر بهسازی مناطق ناكارآمد و استفاده از رویكردهای جدید و در نتیجه توسعه شهرهای جدید در اولویت قرار دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینكه رویكردهای جدید شهرسازی عمدتا بر ساخت شهرهای جدید خودكفا تأكید داشته و آن‌ها را محركی برای توسعه كشور قلمداد می‌كند گفت: قطعا توجه صرف به مسئله سكونت در توسعه شهرهای حدید سیاست درستی نبوده و شهرهای جدید فعلی نیز باید از لحاظ سیاستی مورد بازنگری قرار بگیرد.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود مسكن را مسئله محوری كشور و بسیاری از كشورهای درحال توسعه اعلام كرد و افزود: بدون شك ما در دهه‌های آتی نیز با توجه به رشد جمعیت، تشكیل خانواده و تغییر در سبك زندگی با این مشكل روبه‌رو خواهیم شد بنابراین باید در روند برنامه‌ریزی‌ها به این موضوع توجه جدی داشته باشیم.

مدیرعامل شركت عمران شهرهای جدید همچنین تغییرات آب و هوایی را نیز دلیل دیگری برای انجام مهاجرت در شهرها دانست و تأكید كرد: این مسئله نیز موضوع مهمی است كه برنامه‌ریزی های خاص خود را برای اسكان مهاجران می‌طلبد و باید در برنامه‌های سیاستی توسعه مسكن مورد توجه قرار گیرد.

طاهرخانی ساخت سكونتگاه‌های جدید در قالب شهرهای جدید را یكی از سیاست‌های توسعه‌ مسكن در كشور اعلام كرد و گفت: ما برای پاسخگویی به نیاز رو به تزاید مسكن به كاركردهای متنوعی نیاز داریم كه باعث رشد منطقه شود، در این راستا حركت به سمت دریا برای توسعه شهرهای موجود و چه سكونتگاه‌های جدید گزینه خوبی است كه ناگزیر هستیم به عنوان یك فرصت از آن بهره‌مند شویم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأكید براینكه شهرهای جدید باید مبتكر رویكردهای جدید و سبك زندگی و فناوری‌های نوین باشند گفت: نسل نوین شهرهای جدید نباید مانند قبل باشد، ما بدون شناخت از اجتماع نمی‌توانیم در احداث این شهرها موفق باشیم، تمام كمبودها و نگرانی‌های فعلی باید در این شهرها جبران شوند.

طاهرخانی با تأكید بر اینكه افزایش ۷۰ درصدی قیمت مسكن مربوط به شهر تهران بوده و آمار كشوری نیست گفت: در این التهابات شدید كه در بازارهای مختلف دیده شده است مسكن با توجه به رشدی كه داشته همچنان با ثبات‌ترین شاخص به شمار می‌رود.

گفتني است در پايان اين پنل تخصصي از كتاب سياست‌هاي مسكن و محيط مسكوني در شهرهاي جديد به تأليف كمال اطهاري نيز رونمايي شد./