شناسهٔ خبر: 59280 - سرویس مسکن و شهرسازی

بیت‌اللهی خبر داد؛

جزئیات زلزله ۴.۶ ریشتری اردل در چهارمحال و بختیاری/ هشدار ریزش سنگ در جاده‌های کوهستانی اردل

علی بیت اللهی رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی جزئیات زلزله ۴.۶ ریشتری اردل استان چهارمحال و بختیاری را تشریح کرد و گفت: منطقه به لحاظ مورفولوژی، کوهستانی و احتمال ریزش سنگ در جاده های کوهستانی آن می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، زلزله ای به بزرگی ۴.۶ در ساعت ۶:۱۲:۴۹ مورخه ۱۰-۷-۱۳۹۷ در استان چهارمحال بختیاری و در فاصله ۳.۸ کیلومتر شمال غرب شهر اردل این استان رخ داد. عمق کانونی این زلزله بنا بر گزارش مرکز لرزه‌نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران ۱۰ کیلومتر است.

علی بیت‌اللهی با اعلام این خبر به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، گفت: پهنه رومرکزی زلزله، به لحاظ تکتونیکی پهنه‌ای فعال و مهم است، رومرکز زلزله در امتداد گسل بزرگ و اصلی جوان زاگرس قرار گرفته که در این گستره قطعه‌ای از سامانه اصلی گسلی زاگرس، به نام گسل اردل نامیده می‌شود.

به گفته رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، این گسل در پهنه بین ناغان و اردل موجب زمین لرزه های ویرانگر و بزرگی شده است که طول آن تا ۱۵۰ کیلومتر نیز حدس زده می‌شود.

وی ادامه داد: از آبادی‌های دیگر نزدیک به رومرکز، می‌توان روستای بهشت آباد واقع در ۱.۷ کیلومتری رومرکز را نام برد. منطقه به لحاظ مورفولوژی، کوهستانی و احتمال ریزش سنگ در جاده های کوهستانی آن می‌رود.

بیت اللهی با اعلام این مطلب که هنوز گزارشی از خسارت و تلفات احتمالی تاکنون دریافت نشده است، اعلام کرد: روستاهای شیخ آباد در جنوب غربی زلزله به فاصله ۳.۴ کیلومتری و روستاهای کریم آباد، رستم آباد و قلعه رشید در شمال غرب و در راستای گسل اردل از مراکز جمعیتی نزدیک به رومرکز هستند.