شناسهٔ خبر: 59303 - سرویس ریلی

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

پرداخت ۸۰ میلیارد تومان از محل فاینانس داخلی راه آهن میانه- اردبیل

خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی گفت با پرداخت ۸۰ میلیارد تومان اعتبار از رقم کلی ۷۵۰ میلیارد تومان فاینانس داخلی اختصاص داده شده به راه‌آهن میانه- اردبیل، روند احداث این خط ریلی سرعت می‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، روز گذشته اولین جلسه تصمیم گیری در خصوص توزیع اعتبار ۸۰  میلیارد تومانی از محل فاینانس داخلی راه‌آهن میانه –اردبیل با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی، نماینده مردم استان اردبیل در مجلس شورای اسلامی، مدیران، پیمانکاران و مشاوران این پروژه برگزار شد و تصمیماتی در خصوص نحوه توزیع اعتبار تخصیص یافته به قطعات مختلف این پروژه اتخاذ شد.

خیراله خادمی در رابطه با این جلسه گفت:‌ استفاده از تسهیلات مالی داخلی به منظور تامین بخشی از نیاز مالی راه‌آهن میانه- اردبیل در چارچوب آیین‌نامه اجرایی "ماده واحده قانون اصلاح ماده ۵۶ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات دولت" در خرداد ماه سالجاری  صورت گرفت و بانک ملی به عنوان فاینانسور این پروژه انتخاب شد.

وی رقم فاینانس را ۷۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: مقرر شد این رقم طی سه سال و هر ساله ۲۵۰ میلیارد تومان  به پروژه اختصاص یابد که در حال حاضر ۸۰ میلیارد تومان از تخصیص امسال انجام شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اولویت‌بندی را شرط اصلی برای سرعت بخشیدن به روند اجرای عملیات دانست و گفت:‌ با اولویت‌‌بندی عملیات اجرایی در قطعات مختلف، نقاط بحرانی شناسایی می‌شود و تمرکز بیشتری برای رفع این نقاط انجام می‌گیرد. 

خادمی تاکید کرد: شناخت مسائل فنی، یافتن راهکارهای مواجه با مشکلات احتمالی و بررسی مجدد نقشه‌ها و مطالعات از عواملی است که در بهینه کردن پروژه بسیار موثر است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه با اشاره به کوهستانی بودن مسیر، حجم عملیات اجرایی این خط ریلی را بسیار گسترده اعلام کرد و اظهار داشت: به منظور تکمیل راه‌آهن میانه- اردبیل حدود  ۳۵ هزار تن مصالح فلزی همچون آهن آلات، میلگرد و کابل، حدود ۲۲۰ هزار تن سیمان و... مورد نیاز است. 

وی کوهستانی بودن منطقه را از عوامل طولانی شدن پروژه عنوان و اضافه کرد:‌ در این خط ریلی بیش از  ۶۲ دستگاه تونل به طول ۲۳ هزار و ۸۱۰ متر، ۴ کیلومتر پل دره ای بزرگ ، ۳ کیلومتر پل آبرو و ۱۰ دستگاه گالری به طول حدود ۴ کیلومتر  اجرا می‌شود.

معاون وزیر راه وشهرسازی  همچنین در خصوص نحوه تخصیص این اعتبار توضیح داد و گفت: بخشی از این  اعتبار صرف خرید مصالح مورد نیاز پروژه می‌شود و با در نظر گرفتن ۱۲۰ میلیارد تومان مطالبات پیمانکاران و مشاوران، بخشی نیز برای پرداخت مطالبات هزینه  خواهد شد.

خادمی پیشرفت فیزیکی زیرسازی را ۶۹ درصد اعلام کرد و ادامه داد:‌ تاکنون ۸۰ درصد از عملیات خاکی انجام شده و حدود ۱۲ کیلومتر از  لاینینگ تونل‌ها  باقی مانده است.