به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی سعید محمدزاده در حاشیه یازدهمین کنفرانس بینالمللی بار سازمان همکاری راهآهنها ( OSJD) در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در طول چند سال گذشته شاهد اتفاقات ارزشمندی در کشور بودهایم و موفق شدیم رشد بسیار خوبی در حوزه حملونقل ریلی داشته باشیم.
وی افزود: طی ۴ سال قبل از ۹۲ بهطور متوسط حدود ۱.۵ میلیارد تن کیلومتر حمل ریلی رقم خورد اما مشاهده آمار ۹۲ تا ۹۶ نشاندهنده افزایش عملکرد ۸ میلیارد تن کیلومتر است.
صرفه جویی 250 میلیون دلاری در سوخت در سال گذشته
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در سال گذشته راهآهن توانست با تغییر رفتار حدود بیش از ۲۵۰ میلیون دلار صرفهجویی سوخت را رقم زند و در صورت تحقق برنامه ششم و دستیابی به سهم ۳۰ درصدی حمل بار، میتوان در پایان برنامه گزارش صرفهجویی نزدیک به ۱ میلیارد دلاری در حوزه حملونقل ریلی را ارائه کرد.
مدیرعامل شرکت راهآهن در ادامه گفت: مجموع سرمایهگذاری مستقیم داخلی در ایران طی ۴ سال گذشته ۱ تا ۱.۵ میلیارد دلار در هرسال بود و طی ۴ سال آینده مجموع سرمایهگذاری در بخش ریلی بیش از ۵ میلیارد دلار خواهد بود.
برنامهای برای افزایش نرخ بلیت قطار نداریم
محمدزاده با اشاره به قیمت بلیت بخش مسافری تصریح کرد: هیچ برنامهای برای افزایش نرخ بلیت نداریم و تمام ابعاد آن از سوی شرکت راهآهن در دست پیگیری است که البته در مقابل چند بسته حمایتی برای بخش مسافری در نظر گرفته شده است.
وی افزود: همچنین شرکت راهآهن واگنی خریداری نمی کند و تمام برنامه دولت برای حمایت از توسعه حملونقل ریلی از طریق بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت تبصره ۱۸ قانون سال ۹۷ برای ساخت واگن در داخل کشور است.
گزینههای مختلف حمایت از ناوگان ریلی روی میز راهآهن
مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: بحث تامین ارز بخشهای خدماتی و تامین قطعات ناوگان ریلی همانند کالاهای اساسی به صورت مستقیم از سوی وزیر راه و شهرسازی و هم از طریق شرکت راهآهن بر اساس مصوبه شورایعالی هماهنگی ترابری در دست پیگیری قرار دارد و در صورتی که مورد تصویب قرار نگیرد روشی در حال بررسی است تا از رسیدن آسیب به حوزه نگهداری جلوگیری شود.
محمدزاده یادآور شد: این بسته حمایتی به ستاد اقتصاد مقاومتی ارسال شده و در صورت تصویب اطلاع رسانی خواهد شد.
مدیرعامل شرکت راهآهن در ادامه به میزان قابل بهرهبرداری از خطوط ریلی مرزی اشاره کرد و گفت: مجموع ظرفیت بار وارداتی و صادراتی از مرزهای ریلی کشور در زاهدان، خواف، سرخ، لطف اباد، اینچه برون و امین اباد و جلفا و رازی، مرزهای بندری، بیش از ۷۰ میلیون تن در سال بوده و تمام دغدغه ما استفاده از ظرفیت است.
بهرهبرداری از راهآهن قزوین-رشت در آینده نزدیک
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: اتصال راهآهن قزوین-رشت به انزلی جزو پروژههای اولویت داری است که در آینده نزدیک شاهد بهره برداری از آن خواهیم بود.
محمدزاده با اشاره به اتصال ریل ایران و آذربایجان گفت: خطوط دو کشور از طریق آستارا-آستارا برقرار است اما امتداد آن بین رشت تا آستارا با منابع کشورهای همسایه و سرمایهگذاری مشترک در حال پیگیری است و امسال شاهد کلنگ زنی این پروژه خواهیم بود.