شناسهٔ خبر: 59403 - سرویس بنادر و دریانوردی

مرور هفتگی اخبار حوزه بنادر و دریانوردی؛

تکمیل ظرفیت‌های بنادر حاشیه خزر/ اعمال تخفیف‌های ویژه در تسریع خروج کالا از بنادر/ تصویب دو بسته حمایتی برای سرمایه‎گذاران در بنادر کشور

بندر چابهار اعمال تخفیف‎های ویژه در تسریع خروج کالا از بنادر، جزئیات سیزدهمین همایش بین‌المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی، تکمیل ظرفیت‌های بنادر حاشیه خزر، اعلام شروط سازمان بنادر به دولت هند برای توسعه بندر چابهار و تصویب دو بسته حمایتی ویژه سرمایه‌گذاران در بنادر کشور، بخشی از مهمترین اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار بنادر و دریانوردی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

هند به دنبال سرمایه‌گذاری در بندر چابهار است

محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در دیدار با سفیر هند با اشاره به سرمایه گذاری هایی که بخش خصوصی قرار است در بندر شهیدبهشتی چابهار انجام دهد، ابراز امیداری کرد: امیدواریم هر چه سریعتر مراسم رسمی واگذاری کوتاه مدت بخشی از فاز اول بندر شهید بهشتی چابهار به شرکت IPGL هند انجام شود.

وی گفت: توقع داریم که شرکت IPGL هند مدیریت و انجام امور مربوط به خودش را بر اساس مفاد قرارداد موقت با فوریت پیش ببرد. نکته مهم دیگر تسریع در روند امور مالی و کانال اعتباری ۱۵۰ میلیون دلار است، که باید در اسرع وقت انجام گیرد.

زیرساخت‌های لازم برای ترخیص کالا از بنادر فراهم است

راستاد همچنین در هفته گذشته در مورد تاثیر مخرب رسوب کالا در بنادر بر اقتصاد کشور و لزوم ترخیص هرچه سریعتر کالا از بنادر در راستای بهبود وضعیت اقتصادی در شرایط فعلی، اظهار کرد: هدف راهبردی و مهم این سازمان در شرایط فعلی اقتصاد کشور به حداقل رساندن میزان رسوب کالا در بنادر، در جهت افزایش سرعت عرضه محصولات به بازار مصرف است.

ضرورت همکاری تمامی ارگان‌ها برای خروج سریع کالاها از بنادر کشور

محمدرضا نجفیان کارشناس اقتصادی نیز در رابطه با رسوب کالا از بنادر کشور، گفت: برای آنکه میزان رسوب کالا در بنادر کشور کاهش پیدا کند، ضرورت دارد که سازمان‌های مرتبط با این حوزه با سازمان بنادر و دریانوردی، همکاری کنند.

برنامه‌ریزی برای اتصال به شبکه ریلی آسیا

محمدعلی حسن‌زاده معاون بندری و اقتصادی سازمان بنادر در یازدهمین " کنفرانس بین‌المللی بار سازمان همکاری راه‌آهن‌ها (OSJD)، گفت: سازمان بنادر و دریانوردی به منظور برخورداری از "بنادر سبز" بسیار مشتاق است تا شبکه ریلی را در بنادر  شمال و جنوب کشور گسترش دهد.

تصویب دو بسته حمایتی برای سرمایه‌گذاران در بنادر کشور

حسین صادقی‌نژاد مدیرکل مناطق ویژه بندری و سرمایه‌گذاری سازمان بنادر و دریانوردی از تصویب دو بسته حمایتی ویژه برای سرمایه‌گذاران در بنادر کشور خبر داد و گفت: این سازمان در بنادر کشور پذیرای سرمایه‌گذاران است و هیچ‌گونه مانعی برای حضور و فعالیت این افراد وجود ندارد.

جزئیات سیزدهمین همایش بین‌المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی

حمید خلیلی مدیرکل سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی ضمن اعلام جزئیات سیزدهمین همایش بین‌المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی از ۵ تا ۷ اذرماه در تهران این همایش را مقدمه دهمین کنفرانس سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی کشورهای در حال توسعه در سال ۲۰۲۰ عنوان کرد.

ایجاد شهرک‌های صنعتی در مجاورت بنادر

بیژن پناهی‌زاده معاون خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، گفت: در صورت وجود امکانات مناسب در نقاط ساحلی و بندری، مواد اولیه به راحتی به کشور وارد می‌شود و تولیدکننده می‌تواند کالای مربوطه را تولید و در نهایت صادر کند.

برگزاری نمایشگاه بین‌المللی ارگان‌های دریایی ۲۶ آذر در کیش

مسئول دبیرخانه هماهنگی ارگان‌های دریایی کشور از تجمیع نمایشگاه‌های دریایی با عنوان «نمایشگاه بین‌المللی دریایی جمهوری اسلامی ایران» خبر داد و گفت: نمایشگاه بین‌المللی دریایی با حضور همه شرکت‌های دریایی، کشتیرانی، خدمات بندری و صنایع فرا ساحل در روزهای ۲۶ لغایت ۲۸ آذرماه در جزیره کیش برپا خواهد شد.

بندرلنگه میزان هیات سرمایه‌گذاری اتریشی

هفته گذشته یک هیأت سرمایه گذاری از کشور اتریش در جریان سفر خود به بندرلنگه، ضمن بازدید از بخش‌های مختلف این بندر با فعالیت‌های جاری، توانمندی‌ها و ظرفیت‌های عملیاتی و سرمایه‌گذاری آن آشنا شدند.

تکمیل ظرفیت‌های بنادر حاشیه خزر

حسین چراغی درباره نهمین اجلاس مشترک پنج جانبه مدیران بنادر کشورهای ساحلی دریای خزر، گفت: ایجاد خطوط منظم کانتینری به منظور توسعه حمل و نقل کانتینری در نهمین اجلاس مشترک پنج جانبه مدیران بنادر کشورهای ساحلی دریای خزر مورد توافق کشورهای عضو قرار گرفت.