شناسهٔ خبر: 59407 - سرویس ریلی

حمل‌ونقل ریلی در هفته‌ای که گذشت:

پیگیری مستقیم آخوندی برای اختصاص ارز کالاهای اساسی به حمل‌ونقل ریلی/ پرداخت ۸۰ میلیارد تومان از محل فاینانس داخلی راه‌آهن میانه- اردبیل/ صرفه‌جویی ۶۰۰ میلیون دلاری با انتقال بار از جاده به ریل

گزارش آخر هفته اتمام روسازی طولانی‌ترین پل راه‌آهن قزوین- رشت، اعلام آمادگی اکو برای همکاری با OSJD، عرضه بسته سفر ریلی ارزان به مشهد مقدس تا پایان مهر، آغاز بین المللی شدن پروژه‌های ریلی در راه‌آهن و امضای تفاهم‌نامه احداث راه‌آهن جلفا- پلدشت- چشمه ثریا مهمترین اخبار حوزه حمل‌ونقل ریلی در هفته گذشته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین اخبار حوزه حمل‌ونقل ریلی در هفته گذشته به شرح زیر است:

پرداخت ۸۰ میلیارد تومان از محل فاینانس داخلی راه آهن میانه- اردبیل

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با پرداخت ۸۰ میلیارد تومان اعتبار از رقم کلی ۷۵۰ میلیارد تومان فاینانس داخلی اختصاص داده شده به راه‌آهن میانه- اردبیل، روند احداث این خط ریلی سرعت می‌گیرد.

خیراله خادمی در رابطه با این جلسه گفت:‌ استفاده از تسهیلات مالی داخلی به منظور تامین بخشی از نیاز مالی راه‌آهن میانه- اردبیل در چارچوب آیین‌نامه اجرایی "ماده واحده قانون اصلاح ماده ۵۶ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات دولت" در خرداد ماه سالجاری  صورت گرفت و بانک ملی به عنوان فاینانسور این پروژه انتخاب شد.

پیگیری مستقیم آخوندی برای اختصاص ارز کالاهای اساسی به حمل‌ونقل ریلی

مدیرعامل شرکت راه‌آهن از پیگیری مستقیم وزیر راه برای اختصاص ارز کالاهای اساسی به حمل‌ونقل ریلی خبر داد و گفت: پیگیری تخصیص ارز کالاهای اساسی برای تامین قطعات و نگهداری حمل‌ونقل ریلی به طور مستقیم از سوی وزیر راه و شهرسازی و شرکت راه‌آهن در دست اقدام است.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در سال گذشته راه‌آهن توانست با تغییر رفتار حدود  بیش از ۲۵۰ میلیون دلار صرفه‌جویی سوخت را رقم زند و در صورت تحقق برنامه ششم و دستیابی به سهم ۳۰ درصدی حمل بار، می‌توان در پایان برنامه گزارش صرفه‌جویی نزدیک به ۱ میلیارد دلاری در حوزه حمل‌ونقل ریلی را ارائه کرد.

صرفه‌جویی ۶۰۰ میلیون دلاری با انتقال بار از جاده به ریل

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با بیان اینکه « به راحتی می‌توان ۳۰ میلیارد تن بار به ریل منتقل کرد» گفت؛ این عدد به ما نشان می‌دهد که ما می‌توانیم ۶۰۰ میلیون دلار صرفه جویی داشته باشیم که در شرایط تحریم‌های ظالمانه علیه کشور بسیار موثر است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ظرفیت‌های قانونی راه آهن گفت: در برنامه ششم احکامی اخذ شد که سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل ریلی مطابق سرمایه‌گذاری در مناطق کمتر توسعه یافته باشد. همچنین صندوق توسعه ملی آماده همکاری و حمایت است و ما آمادگی داریم برای این پروژه در صورتی که شرکت خصوصی وارد عمل شود حمایت کنیم.

اتمام روسازی طولانی‌ترین پل راه‌آهن قزوین- رشت

سرپرست معاونت ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها در بازدید از راه‌آهن قزوین- رشت خبر داد: اجرای روسازی دال خط بتنی برای اولین بار در طولانی‌ترین پل راه‌آهن قزوین- رشت در حاشیه دریاچه سد سفیدرود به طول ۱۴۲۹متر با تلاش و پشتکار مهندسان ایرانی به اتمام رسید.

وی اظهارد اشت: این پل دارای دو قوس افقی با شعاع ۵۰۰  است که در ارتفاعی بالاتر از آزادراه قرار گرفته و در ساخت آن حدود ۱۴۰ تن آرماتور برای مسلح کردن ۱۵۰۰متر مکعب بتن با مقاومت ۳۵۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع به کار رفته است.

اعلام آمادگی اکو برای همکاری با OSJD

مدیر حمل‌ونقل و ارتباطات سازمان اکو با بیان اینکه کریدور قزاقستان ، ترکمنستان ، کشورهای CIS را به خلیج فارس وصل می کند و تاثیرات اقتصادی فراوان دارد ، افزود: در ۲۰۱۶ گندم از خلیج فارس به قزاقستان منتقل شده و پس از آن در مورد چین نیز این تجربه به کار گرفته شد .وی با اشاره به پیگیری راه‌آهن قزوین – رشت – آستا در اکو، تشریح کرد: تکمیل این راه‌آهن که به اهداف OSJD مربوط می شود ظرفیت های حمل و نقلی را افزایش داده و رشد اقتصادی را به دنبال دارد .وی تاکید کرد: امروز کشورهای عضو اکو به الزامات قرن مجهز شدند و از تمام امکانات برای افزایش حمل‌ونقل بار و مسافر بهره می گیرند، تا عملکرد اقتصادی بهتری داشته باشند.

صفاری بااشاره به اینکه کریدور استانبول تهران و تهران استانبول بعد از ساخت خط ریلی کرمانشاه به بم، موجب اتصلال کراچی و اسلام آباد به استانبول می شود، افزود: دولت هایی که در مسیر این کروریدورهای هستند باید به عملیاتی شدن و رفع موانع تعرفه ای آن کمک کنند.

عرضه بسته سفر ریلی ارزان به مشهد مقدس تا پایان مهر

علی کاظمی منش مدیرکل برنامه ریزی و نظارت بر خدمات مسافری راه‌آهن با بیان این مطلب گفت: درقالب این طرح، امکان زیارت آقا علی ابن موسی الرضا(ع) برای تمام اقشار جامعه فراهم شده و کل هزینه رفت و برگشت بلیت به همراه یک شب اقامت هتل، در مجموع ۸۸ هزار و ۳۰۰ تومان خواهد بود.

وی ادامه داد: در این طرح لازم به ذکر است که امکان خرید بلیت بدون اقامت و به صورت مجزا هم فراهم است و مسافران مشهد مقدس می‌توانند تا پایان مهر ۹۷ با هزینه ۵۵ هزار تومان بلیت رفت و برگشت را تهیه کنند.

آغاز بین المللی شدن پروژه‌های ریلی در راه‌آهن

بین‌المللی شدن پروژه‌های ریلی، ایجاد چرخه‌های بهبود و پیمودن مسیر عالی مدیریت پروژه، با طراحی «جایزه پروژه برتر راه‌آهن» کلید خورد.

معاونت فنی و زیربنایی راه آهن با همکاری انجمن مدیریت پروژه اقدام به طراحی «جایزه پروژه برتر راه‌آهن» کرده است که از جمله اهداف آن زمینه‌سازی حضور پروژه‌های برتر راه‌آهن در فرایند جایزه ملی و بین المللی مدیریت پروژه است .

امضای تفاهم‌نامه احداث راه‌آهن جلفا- پلدشت- چشمه ثریا

تفاهم‌نامه احداث مسیر ریلی جلفا- پلدشت- چشمه ثریا میان شورایعالی مناطق آزاد و شرکت راه‌آهن با حضور مرتضی بانک مشاور رئیس جمهوری و سعید محمدزاده معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه‌آهن امضا شد.

نظر به اینکه سازمان به جهت ایجاد زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی مناسب برای مناطق آزاد ارس و ماکو علاقه‌مند به حمایت از سرمایه‌گذاری در احداث خط راه‌آهن ترکیه- ایران از مسیر چشمه ثریا است.