شناسهٔ خبر: 59472 - سرویس مسکن و شهرسازی

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک مسکن مطرح کرد:

بازار رهن را با توجه به کنترل متغیرهای اقتصادی ایجاد کنیم/ لزوم کاهش نرخ تمام شده پول برای فعالیت بازار رهن

سید محسن فاضلیان مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک مسکن گفت: تا نتوانیم بازار رهن را با توجه به کنترل متغیرهای کلان اقتصادی در کشور ایجاد کنیم، مشکل مسکن و تامین مالی آن را به عنوان یک مشکل انباشته خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سیدمحسن فاضلیان، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک مسکن در هجدهمین همایش "سیاست‌های توسعه مسکن در ایران" با محور "روش‌های نوین تامین مالی مسکن" با طرح این سوال که "چه کنیم که نقدینگی سازنده و در خدمت اقتصاد شود و یا ارزش افزوده واقعی ایجاد کند؟" گفت: واضح است که بازار پول سال‌هاست که به مسکن خدمت ارایه خدمت می‌کند، ولی بازار سرمایه ما هنور به تعمیق لازم درباره ارایه ابزارهای مناسب؛ چه در تامین مالی و چه کمک به بخش واقعی در عرضه مسکن در بازارهای کالا و به عبارتی ایجاد بازار مستقل تحت عنوان بازار رهن نرسیده است.

وی افزود: تا نتوانیم بازار رهن را با توجه به کنترل متغیرهای کلان اقتصادی در اقتصاد ایجاد کنیم، مشکل مسکن و تامین مالی آن را به عنوان یک مشکل انباشته خواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک مسکن با بیان توضیحاتی درباره همکاری مجموعه‌های مالی بانک مسکن در حوزه مسکن گفت: با همکاری مجموعه مدیران بانک مسکن بازار رهن با انتشار اولین اوراق رهنی به مبلغ ۳ هزار میلیارد ریال ایجاد شد، ولی نتوانست ادامه یابد، چون نقدینگی را که در نرخ‌های قبلی سازنده نبود، در بازارهای موازی به بالاتر از نرخ تامین مالی رهنمون کرد. به عنوان مثال عملا نمی‌شود با ۱۸ درصد تسهیلات دهید و با ۲۵ درصد تامین مالی کنید.

وی اضافه کرد: نتیجه این که باید نرخ تمام شده پول را در اقتصاد کاهش دهیم تا بازار رهن بتواند جایگاه خود را پیدا کند.

فاضلیان گفت: در حال حاضر حجم وسیعی از دارایی‌های ملکی مسکونی، اداری و تجاری بلااستفاده وجود دارد، به این ترتیب قیمت مسکن بالا می‌رود. در حال حاضر دنیا به این نتیجه رسیده است باید از ساز و کاری با نام اجاره دادی استفاده کنیم که این ساز و کار در قالب کالبد صندوق های املاک و مستغلات شکل بگیرد. صندوق‌های زمین و ساختمان نوعی تجدید منابع برای تولید مسکن است، ولی مسکن صندوق‌های املاک و مستغلات نوعی مدیریت دارایی‌های مالی واقعی در بخش مسکن است.

وی افزود: تجربه شرکت تامین سرمایه بانک مسکن توانسته با همکاری شرکت‌های حامی و سازمان بورس مذاکراتی انجام دهد و در حال حاضر نخستین صندوق سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات به ارزش هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال برای پروژه‌هایی در مشهد، کرمان، شهرکرد و کیش ایجاد خواهد شد که شامل ۷۲ واحد تجاری، ۲۰ واحد مسکونی و ۱۰ واحد اداری است.

این مدیر اقتصادی گفت: همه اتفاقات مثبتی که می‌تواند در سطح اقتصادی ما و بخصوص در بخش بازار رهن و ابزارها و نهادهای آن رخ دهد، با توجه به مقایسه‌ای است که با نرخ بازدهی در بازارهای رقیب هست و امیدواریم آن نقدینگی مولد و مطلوب ما بتواند راه را برای ارایه خدمات بیشتر در حوزه مسکن و مستغلات فراهم کند./