شناسهٔ خبر: 59475 - سرویس جاده‌ای

معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد:

پیشرفت فیزیکی ماهانه ۱.۵ درصد آزادراه تهران شمال طی ۳.۵ سال گذشته/ پیشرفت ۹۱ درصدی منطقه یک و ۲۳.۴ درصدی منطقه ۲ آزادراه تهران – شمال

خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل ایران،از اتمام عملیات لاینینگ بخش شرقی تونل البرز واقع در منطقه ۲ آزادراه تهران- شمال خرداد و گفت آزادراه تهران شمال در ۳.۵ سال گذشته ماهانه ۱.۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است .

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خیرالله خادمی در آیین اتمام عملیات کاری بخش شهری تونل البرز وافع در منطقه ۲ آزادراه تهران- شمال اظهار داشت: امروز در تاریخ راه سازی ایران یک روز بیاد ماندنی خواهد بود.

وی افزود: این پروژه از نظر احجام و ابعاد مختلف همچنین از نظر نوع کار فنی منحصر به فرد است، ساختگاه محل احداث ( دهلیز تنگ) یک پروژه منحصر به فرد است.

وی با اشاره  به سابقه پیشرفت آزادراه تهران- شمال پیش از دولت یازدهم بیان داشت: تا پيش از سال ۹۲ این آزاد راه دارای ۱۷ درصد پیشرفت فیزیکی بود اما با روی کار آمدن دولت یازدهم و حضور دکتر اخوندی به عنوان وزیر راه و شهرسازی و مهندس سعیدی کیا در بنیاد مستضعفان خوشبختانه در سه و نیم سال گذشته این پروژه ماهانه ۱.۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

معاون وزیر راه و  شهرسازی روند اجرایی آزاد راه تهران شمال طی سه سال گذشته بی نظیر خواند و گفت: روند اجرایی این پروژه طی مدت مذکور نادر و یک رکورد در تاریخ مهندسی کشور محسوب می شود. 

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ایران خاطرنشان کرد: اتمام عملیات حفاری بخش شرقی تونل البرز موجب پیوند دو جبهه شمالی و جنوبی البرز و باعث تعادل ترافیکی می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه از اتمام عملیات لاینینگ بخش شرقی تونل البرز در پایان سال جاری خبر داد و گفت: در صورت تکمیل جاده دسترسی، تونل البرز تا پایان سال قابلیت بهره بردرای خواهد داشت.

پیشرفت ۹۱ درصدی منطقه یک و ۲۳.۴ درصدی منطقه ۲ آزادراه تهران – شمال

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خیراله خادمی در حاشیه اتمام عملیات حفاری بخش شرقی تونل البرز واقع در منطقه دو آزادراه تهران – شمال در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امروز شاهد بازگشایی طولانی ترین تونل جاده‌ای کشور هستیم.

وی افزود: اولین تونل بلند ایران تونل امامزاده هاشم به طول ۳۳۰۰ متر بود و بعد از آن تونلی به طول ۴۹۸۰ متر واقع در آزادراه تهران – شمال قرار داشت. امروز نیز شاهد بازگشایی تونل البرز به طول ۶۴۰۰ متر بودیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که تا مدت ها رکورد طولانی ترین تونل کشور در اختیار تونل البرز خواهد ماند، گفت: این تونل دو طرف البرز را با توجه به تفاوت آب و هوای دو بخش به یکدیگر متصل کرده و در واقع پیچ‌های واقع در ارتفاع ۲۴۰۰ متر حذف خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با اشاره به حفاری ۴هزار متر در یک طرف و ۲۴۰۰ متر از طرف دیگر بیان داشت: در زمان اتصال این دو بخش به یکدیگر حتی یک سانتی متر نیز از لحاظ ارتفاع و عرض اختلاف نداشتیم که نشان دهنده دقت در نقشه برداری است.

خادمی با اشاره به پیشرفت ۹۱ درصدی منطقه آزادراه تهران – شمال گفت: این منطقه دارای ۳۲ کیلومتر تونل رفت و برگشت و ۳.۱ کیلومتر پل های بزرگ دره‌ای است که پل شماره ۹ به عنوان آخرین پل این منطقه نیز تیرگذاری شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی از پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی روسازی بتنی منطقه یک آزادراه تهران – شمال خبر داد و گفت: امیدواریم روسازی بتنی این منطقه نیز تا پایان سال جاری به اتمام برسد.

وی با اشاره به منطقه ۲ آزادراه تهران – شمال بیان داشت: این منطقه به طول ۲۲ کیلومتر در مجموع ۲۳.۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که هم اکنون ۵ پیمانکار ایرانی در این پروژه فعال هستند و انتظار می رود تا سال ۱۴۰۰ منطقه ۲ به حدی رسد که بتوان قسمت های عمده آزادراه تهران – شمال را به اتمام رساند.

خادمی در ادامه به بخش غربی تونل البرز اشاره داشت و گفت: در نظر داشتیم این بخش را برای اولین بار با استفاده از دستگاه TDM حفاری کنیم اما طبق گفته های بنیاد مستضعفان قرارداد خرید این دستگاه‌ها با مشکلاتی مواجه شده است که مجبورند محل خرید این دستگاه‌ها را تغییر دهند.

وی افزود: اگر مساله استفاده از دستگاه‌های TDM تا پایان سال جاری مشخص نشود به طور حتم از روش سنتی استفاده خواهیم کرد که به طور معمول ۱.۵ سال بیشتر به طول می انجامد. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل از نیاز منطقه یک به ۱۲۰۰ کیلومتر کابل گذاری برای بخش روشنایی، جت فن‌ها و سیستم های هوشمند نیاز دارد.  

همچنین در ادامه این مراسم محمد سعیدی کیا رئیس بنیاد مستضعفان اراده مشترک وزارت راه و بنیاد مستضعفان پایه گذار یک کار خوب در کشور شد و ما همچون یک تن واحد عمل کردیم.

وی افزود: به کارگیری توان مهندسی کشور در این پروژه نمود واقعی  نشان داده است.

سعیدی‌کیا تصریح کرد: استفاده از سرعت، دقت و فناوری‌های روز دنیا نماد دانش فنی و توان مهندسان و متخصصان ایرانی است.