شناسهٔ خبر: 59575 - سرویس هوایی

نگاهی به روزنامه‌های ۱۶ مهر

مطبوعات  در گزارش زیر نگاهی اجمالی کرده‌ایم به اخبار حوزه حمل‌ونقل و مسکن شهرسازی در روزنامه‌‌های امروز (دوشنبه ۱۶ مهر۱۳۹۷).

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در ذیل برخی از تیترها و مطالب منتشرشده در روزنامه‌ها را بخوانید:

ابتکار

گمانه زنی ها و شایعه ها پیرامون استعفا یا استیضاح اعضای کابینه چقدر جدی است؟

ادامه فشارهای تغییر در کابینه با سلاح استعفا

«برکناری» و «استعفا»؛ این دو واژه این روزها مکرر از سوی برخی رسانه‌های منسوب به جریان اصولگرا در رابطه با دولت روحانی شنیده می‌شود. تبعات دولت بدون سخنگو همچنان به شایعات مطرح شده در رابطه با اخبار مربوط به کابینه دامن می‌زند. گویا قرار نیست دولت حالا حالاها سخنگو داشته باشد. روز گذشته یکی از خبرگزاری‌ها به نقل از یک عضو کمیسیون عمران مدعی شد که عباس آخوندی از وزارت راه، مسکن و شهرسازی استعفا داده است که مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی اعلام استعفای وزیر راه و شهرسازی را تکذیب کرد.

شایعه استعفای وزرای دولت روحانی خبر تازه‌ای نیست. درست زمانی که رئیس‌جمهوری برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، تهران را به مقصد نیویورک ترک کرد، یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، از شایعه استعفای محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت با هماهنگی روحانی خبر داد که ساعتی بعد با تکذیب و تاییدهای متعدد همراه شد.

جهان صنعت

کاهش قدرت خرید متقاضیان مسکن تحت تاثیر شرایط اقتصادی

خریداران به دنبال خانه های ارزان

کارشناسان معتقدند با حذف هزینه زمین توسط دولت و معافیت سازندگان مسکن از مالیات بر ساخت، هزینه تمام شده مسکن کاهش چشمگیری می‌یابد و بخش قابل توجهی از متقاضیان مسکن صاحب خانه خواهند شد‌. در سال‌های اخیر، صنعت ساختمان با رکود بسیار سنگینی مواجه بوده است‌. آمار تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر شده توسط شهرداری‌ها نشان از افت ۵۰ درصدی میزان تولید مسکن در دولت یازدهم نسبت به دولت دهم دارد‌. این کاهش تولید باعث شد بازار مسکن با کمبود عرضه شدید مواجه شود که اثر خود را با افزایش قیمت مسکن و اجاره در ماه‌های اخیر نشان داد‌.

 این در حالی است که رونق صنعت ساختمان می‌توانست علاوه بر تامین نیاز مسکن مردم و جلوگیری از افزایش شدید قیمت‌ها در بازار مسکن، هم سبب اشتغالزایی فراوان شود و هم رونق سایر بخش‌های اقتصادی کشور را در پی داشته باشد زیرا بخش مسکن یکی از پیشران‌های اقتصاد کشور است که ارتباط پیشینی و پسینی گسترده‌ای با صنایع دیگر دارد‌.

آفتاب یزد

کاهش ۲۵ درصدی قیمت مسکن در بهمن ۹۷

 رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک از کاهش ۲۵ درصدی قیمت مسکن در بهمن‌ماه امسال در صورت تثبیت نرخ ارز خبر داد و گفت: معاملات مسکن در شهریورماه امسال ۴۵ درصد کاهش یافت.

حسام عقبایی درباره وضعیت بازار مسکن اظهار کرد: بر اساس آمار رسمی بانک مرکزی تا  شهریورماه امسال قیمت مسکن حدود ۷۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

وی با بیان این‌که این رشد نامتعارف باعث رکود سگنین مسکن شده است،‌افزود: رکود به کاهش حجم معاملات منجر شده است؛ به طوریکه در  تیر، مرداد و شهریور امسال تعداد معاملات در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته به ترتیب  ۲۵ درصد، ۳۶ و ۴۵ درصد کاهش یافته است.

صمت

امیدواری ها نسبت به از سرگیری ورود هواپیماهای خریداری شده به کشور با توجه به حکم لاهه افزایش یافت

احتمال تحویل هواپیماهای برجامی به ایران

صدور رای دادگاه بین المللی لاهه به سود ایران، امیدواری ها نسبت به ورود هواپیماهای نو به کشورمان را افزایش داده است. براساس حکمی که دادگاه لاهه هفته گذشته صادر کرد، دولت آمریکا از اعمال تحریم در حوزه هایی که جان انسان ها را به خطر می اندازد منع شد. یکی از این حوزه ها صنعت هوانوردی و تامین قطعات و تجهیزات هوایی است و برهمین اساس، مسئولان و کارشناسان حوزه هوایی معتقدند این حکم، می تواند بستر ورود هواپیماهای جدید و قطعات مورد نیاز صنعت هوانوردی به کشورمان را فراهم کند.

دیوان بین المللی لاهه پس از رسیدگی به درخواست ایران مبنی بر مغایرت تصمیم امریکا یعنی خروج از برجام و برقراری تحریم های اقتصادی علیه ایران  با پیمان مودت ۱۹۵۵ میلادی(۱۳۳۴شمسی) حکمی صادر و در ان اعلام کرد برخی از تحریم های ضد ایرانی آمریکا مرتبت با برخی حقوق و تعهدات دو طرف در معاهده مودت است.

دنیای اقتصاد

تامین محصولات ریل مورد نیاز از ذوب اهن اصفهان

قائم مقام معاونت ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های کشور وابسته به وزارت راه و شهرسازی همراه با نمایندگان قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) و جمعی از مدیران و کارشناسان وزارت راه و شهرسازی ضمن بازدید از خط تولید ریل ذوب‌آهن اصفهان، با مدیر عامل و دیگر مسوولان این شرکت دیدار و گفت‌وگو کردند.عباس خطیبی انفرادی در این دیدار گفت: ذوب‌آهن اصفهان قابلیت‌ها و توانمندی‌های خوبی داشته و تولید ریل توسط این شرکت از موفقیت‌های بزرگ اخیر صنعت کشور است و حضور وزارت راه و شهرسازی برای خرید محصولات ریلی آغاز راه گسترش ارتباطات دوجانبه بوده و راه و شهرسازی کشور نیز به لحاظ مصرف بالای محصولات فولادی در طرح‌های مختلف راه‌آهن خریدار دیگر محصولات این شرکت بوده ولازم است این ارتباط بیشتر از گذشته شود.

وی گفت: راه‌آهن کشور به‌عنوان متقاضی محصولات ریلی، پیگیر تولید و تست موفقیت‌آمیز این محصولات بر اساس استانداردهای جهانی بوده و اکنون با بازدید از مراحل تهیه شمش و تست‌های لازم روی محصولات ریلی در خط تولید ذوب‌آهن به اطمینان بیشتر رسیدیم و امید است قدم‌های بعدی با سرعت بیشتر دنبال شود.خطیبی افزود: این بازدید پیرو دو جلسه اخیر با مسوولان ذوب‌آهن در تهران بوده که در این جلسات قرار شد ذوب‌آهن اصفهان ضمن شرکت در مناقصات تامین و خرید ریل توسط راه‌آهن، براساس اجرای تفاهم‌نامه سه‌جانبه بین شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، ذوب‌آهن اصفهان و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص)، ریل مورد نیاز طرح چابهار- سرخس و میانه – تبریز نیز از این شرکت خریداری شود.وی افزود: برنامه‌ریزی شده است که تا پایان ماه جاری جزئیات این مناقصات و تفاهم‌نامه قطعی و اعلام شود.

کار و کارگر

معاون سازمان هواپیمایی

افزایش قیمت بلیت هواپیما پایدار نیست

معاون عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: با کاهش نرخ ارز رسمی کشور، قطعا قیمت بلیت هواپیما نیز کاهش می‌یابد.

مرتضی دهقان با اشاره به کاهش نرخ ارز در کشور گفت: اگر نرخ ارز رسمی کشور بیایید پایین، قطعا نرخ بلیت هواپیما نیز به همان نسبت کاهش پیدا می‌کند.

وی در ادامه به علل افزایش نرخ بلیت هواپیما در ماه‌های گذشته اشاره کرد و افزود: سال گذشته نرخ بلیت با ۳۸۰۰ تا ۴۰۰۰ تومن تنظیم شد، اما امسال می‌بینیم این نرخ‌ها بالای ۱۰ هزار تومان است.