شناسهٔ خبر: 59594 - سرویس استان‌ها

در گفتگو با تکاور مطرح شد؛

تشريح اقدامات توسعه‌ای حوزه حمل و نقل استان فارس در دولت‌ یازدهم و دوازدهم

فیروز تکاور مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه حمل و نقل، به تشریح پروژه‌ها و فعالیت‌های انجام شده در شش سال اخیر در دولت‌های یازدهم و دوازدهم پرداخت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، استان فارس چهارمین استان پرجمعیت کشور به شمار می‌رود که دارای ۲۹ شهرستان و ۱۰۲ شهر است. این استان با وجود جاذبه‌های متعدد فرهنگی، تاریخی، طبیعی و مذهبی، یکی از مراکز مهم گردشگری ایران است که شماری از مراکز مهم دانشگاهی ایران نیز در این استان واقع شده‌است. استان فارس یک قطب‌ حمل و نقل برای اتصال به جنوب کشور و خلیج فارس است. 

فیروز تکاور مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در زمینه اقدامات این اداره کل در ۶ سال گذشته در حوزه حمل‌‌ونقل استان اظهار کرد: در استان فارس ۱۷ هزار کیلومتر راه آسفالته مورد بهره‌برداری داریم که قبل از انقلاب در مجموع کمتر از هزار و ۵۰ کیلومتر راه آسفالته در استان داشتیم که تنها راه اصلی بودند.

وی افزود: از این ۱۷ هزار کیلومتر محور مواصلاتی در استان فارس، ۱۱هزار کیلومتر راه روستایی است که در گذشته راه روستایی آسفالته در استان وجود نداشت و مابقی این ۱۷ هزار کیلومتر شامل بزرگراه و آزادراه و راه اصلی است. همچنین هزار و ۹۴۵ کیلومتر راه نیز در استان در دست ساخت قرار دارد. 

آخرین وضعیت آزادراه شیراز- اصفهان

مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس درباره آزادراه شیراز- اصفهان بیان کرد: ۲۲۵ کیلومتر آزادراه در استان فارس قرار دارد که آزادراه شیراز- اصفهان تنها آزادراه در دست ساخت جنوب کشور است و مجری ساخت آن شرکت ساخت  ۷۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که پیش‌بینی می‌کنیم در سال آینده به بهره‌برداری برسد.

وی تصریح کرد: ۷ قطعه این آزادراه به طور فعال در دست ساخت است که ۶ قطعه به مرحله روسازی و آسفالت رسیده و قطعه ۷ درمرحله زیرسازی است.

تکاور درباره مزایای این آزادراه گفت: آزادراه شیراز- اصفهان فاصله شیراز- اصفهان را از ۴۸۰ کیلومتر فعلی ۱۳۵ کیلومتر کاهش می‌دهد که فاصله زمانی ۵ ساعت سفر، زمان سفر ۲ ساعت کاهش پیدا می‌کند.

وی بیان کرد: از مزایای دیگر این آزادراه علاوه بر کاهش طول مسیر و زمان سفر، صرفه جویی در مصرف سوخت، کاهش حوادث رانندگی و استهلاک خودرو است به طوری که برآورد شده در سال اول پس از بهره‌برداری ۱۳۶ میلیون لیتر در مصرف سوخت صرفه جویی می‌شود. 

مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس اظهار کرد: همچنین آزادراه‌های شیراز- بوشهر به طول ۲۲۰ کیلومتر و آزادراه کمربندی جنوب به جنوب غربی شیراز به طول ۸۵ کیلومتر در دست مطالعه قرار دارند. 

وی گفت: جمع قراردادی که برای حدود هزار و ۹۴۵ کیلومتر داریم، ۳۸ هزار و ۷۸۰ میلیارد ریال است که از این مبلغ حدود ۲۲ هزار میلیارد ریال برای آزادراه اصفهان- شیراز که یکی از پروژه‌های شرکت ساخت است، در نظر گرفته شده که بیش از ۷۰ درصد این مبلغ تخصیص پیدا کرده است و در این زمینه چند آزادراه نیز در دست مطالعه قرار دارند. 

تکاور افزود: علاوه بر این محورها، ۴۵۸ کیلومتر بزرگراه در دست ساخت قرار دارد که شامل کلیه محورهای اصلی ترانزیت استان از شمال به جنوب و از شرق به غرب است و تمام این محورها در حال تبدیل به بزرگراه هستند. این بزرگراه‌ها شامل محورهای شیراز- استهبان- نی ریز- سیرجان که مجری ساخت آن شرکت ساخت و توسعه، شیراز- فسا- داراب- بندرعباس که مجری ساخت آن اداره کل راه و شهرسازی فارس، شیراز- جهرم- لار- بندرعباس که مجری ساخت آن اداره کل راه و شهرسازی فارس، شیراز- فیروزآباد- جم- عسلویه که مجری ساخت آن اداره کل راه و شهرسازی فارس، شیراز- دشت ارژن- نورآباد- گچساران که مجری ساخت شرکت ساخت و توسعه حمل و نقل و شیراز- قائمیه- کنارتخته- برازجان که مجری ساخت آن شرکت ساخت و توسعه حمل و نقل است. 

وی تصریح کرد: این محورها محورهای اصلی استان فارس هستند که بخشی از این محورها به بزرگراه تبدیل شده و بقیه آنها نیز در دست اقدام است که بین ۳۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند. 

مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس با بیان اینکه ۳۶۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی در دست ساخت است، اظهار کرد: به عنوان مثال محورهای سپیدان- نورآباد به سمت خوزستان، فیروزآباد- فراشبند و خاوران- سروستان- خرامه- ارسنجان- سعادتشهر به سمت اصفهان مواردی از راه‌های اصلی در دست ساخت استان فارس است. 

آخرین وضعیت بزرگراه‌ها و محورهای استان فارس

وی درباره بزرگراه‌های استان فارس بیان کرد: هزار و ۳۷۰ کیلومتر بزرگراه ساخته شده و ۴۵۸ کیلومتر در دست ساخت است که برای این بزرگراه‌ها مبلغ هفت هزار و ۳۲۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است، همچنین هزار و ۸۲۰ کیلومتر راه اصلی ساخته شده و ۳۴۱ کیلومتر در دست ساخت است که برای ساخت این مقدار راه اصلی به چهار هزار و ۷۷۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم.

تکاور با بیان اینکه بیش از ۹۰۰ کیلومتر راه روستایی در دست ساخت نیز در این استان وجود دارد، گفت: در مجموع طول راه‌های ساخته شده استان ۱۷ هزار و یک کیلومتر است و هزار و ۹۴۵ کیلومتر راه در دست ساخت است که اعتبار مورد نیاز برای احداث آنها ۳۸ هزار و ۷۸۰ میلیارد ریال است.

رشد ۱۳ درصدی حمل و نقل مسافری ریلی در استان فارس

وی با اشاره به پروژه‌های ریلی فعال در استان فارس نیز گفت: در ۶ ماه ابتدایی امسال بیش از ۲۷۸ هزار نفر مسافر به صورت رفت و برگشت به مقاصد تهران(هر روز) و مشهد(یک روز درمیان) و ایستگاههای بین راهی توسط خط ریلی فارس جابجا شده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۲۴۶ هزار نفر بود شاهد رشد ۱۳ درصدی هستیم.

تکاور افزود: در زمینه توسعه راه‌آهن باید توجه کرد که مسئولیت این بخش برعهده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور است با این حال راه آهن گل‌گهر- شیراز با هدف اتصال شیراز به شبکه ریلی کشور، به طول ۳۴۶ کیلومتر که حدود ۲۰۰ کیلومتر آن اجرایی شده و در صورت عدم بروز مشکلات پیش بینی نشده حداکثر در بازه پنج ساله به بهره‌برداری می‌رسد.

وی تصریح کرد: این مسیر به طول ۳۴۶ کیلومتر با امتداد شرق به غرب، گل گهر در استان کرمان را به شیراز، مرکز استان فارس متصل کرده و از شهرستان‌های قطرویه، نی‌ریز، استهبان و سروستان عبور می‌کند. 

مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس ادامه داد: همچنین راه آهن شیراز- بوشهر- عسلویه به طول ۶۴۰ کیلومتر و راه آهن اقلید- یاسوج به طول ۱۶۰ کیلومتر و اقلید- یزد در دست ساخت است که امیدواریم در صورت تامین منابع مالی بین ۲ تا ۵ سال اینده به بهره‌برداری برسند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون طول خط ریلی ناحیه فارس حدود ۵۰۰ کیلومتر بوده و با اضافه شدن ۲۶۴ کیلومتر خط ریلی اقلید – یزد، ۳۴۵ کیلومتر شیراز – گل گهر و همچنین ۶۴۴ کیلومتر شیراز – بوشهر این عدد در آینده‌ به ۱۷۵۳ کیلومتر خواهد رسید، درخصوص میزان حمل مسافر و بار توسط خط ریلی ناحیه فارس اظهار داشت: راه‌آهن فارس از سال ۱۳۸۸ به شبکه ریلی کشور متصل شد که از ۱۸ هزار نفر مسافر در ابتدای تأسیس به بیش از ۴۳۰ هزار نفر مسافر در سال ۹۶ دست پیدا کرد که ۲۱۳ هزار نفر مسافر ورودی و ۲۲۱ هزار نفر خروجی بوده است.

توسعه شبکه ریلی به شهرهای جدید

وی در زمینه حمل و نقل حومه‌ای ریلی و اقدامات صورت گرفته در این خصوص گفت: به منظور راه‌اندازی قطارهای حومه‌ای شیراز- مرودشت، از همان زمان ساخت در محور ریلی فارس حدفاصل شیراز تا مرودشت به صورت دو خطه طراحی شده و با توجه به اینکه مرودشت دومین شهر پرجمعیت بعد از شیراز و قطب گردشگری استان فارس است این طرح کاملا توجیه‌پذیر بوده و عملیات روسازی این طرح به شرکت خط و ابنیه فنی تراورس سپرده شده است و عملیاتی شدن آن به زودی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

تکاور تصریح کرد: در صورت راه‌اندازی قطارهای حومه ای شیراز- مرودشت و با بهره‌برداری از خط ۳ مترو و اتصال این خط به ایستگاه راه‌آهن شیراز منجر به جابجایی ایمن ،سریع و آسان تعداد زیادی مسافر در مسیر شیراز به مرودشت خواهد شد و همزمان برای امتداد این خط مترو از ایستگاه راه آهن شیراز به شهر جدید صدرا مذاکرات متعددی با مسئولان ذیربط انجام شده که طول این خط حدود ۱۰ کیلومتر پیش بینی شده است. 

توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی (TOD)

وی در زمینه طرح توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی (TOD) در استان فارس و اقدامات صورت گرفته در این خصوص اظهار کرد: در خصوص طرح توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی (TOD) در استان فارس لازم به ذکر است که عدم اتصال و فاصله زیاد ایستگاه فعلی شیراز از خطوط مترو و پایانه‌های حمل و نقل جاده‌ای باعث شده است که مطالعات طرح جامع این ایستگاه در اولویت قرار نداشته باشد اما طبق بازدید دکتر آخوندی وزیر راه و شهرسازی از استان فارس، دستور ایجاد پایانه مشترک با رویکرد توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی در شرق شیراز صادر شده که امیدواریم با اتصال راه آهن شیراز- گل گهر و شیراز- بوشهر این اتفاق روی دهد. 

مراکز لجستیک و بنادر خشک

مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس در خصوص شناسایی مراکز لجستیک و ایجاد بنادرخشک در استان و اقدامات انجام گرفته، گفت: در زمینه بندر خشک در استان، به دلیل اینکه تنها شمال استان به شبکه ریلی متصل است و به سمت آباده و اقلید می‌رود احتمال ایجاد بندر خشک در آینده برای خطوط ریلی موجود بسیار کم است اما در آینده با اتصال خط بوشهر قطعا در شرق شیراز که منطقه ویژه اقتصادی و شهرک‌های صنعتی قرار دارند، می‌توان این مساله را پیش‌بینی کرد.

توسعه ایستگاه راه‌آهن شیراز

وی در مورد طرح توسعه‌ ایستگاه راه‌آهن شیراز گفت: جهت توسعه ایستگاه فعلی شیراز طرح توسعه‌ای در نظر گرفته نشده اما با افتتاح طرح‌های توسعه‌ای شیراز- گل‌گهر و شیراز- بوشهر نیاز به احداث ایستگاه راه آهن در شرق شهر شیراز به وجود می‌آید که در آن صورت پایانه‌ای مشترک با فرودگاه و مترو در شرق شیراز ایجاد خواهد شد.

تکاور افزود: متولی ساخت این ایستگاه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور است و اکنون این طرح از طرف اداره کل راه و شهرسازی استان فارس در حال پیگیری است.