شناسهٔ خبر: 59631 - سرویس ریلی

سرپرست معاونت ساخت وتوسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها:

راه آهن میانه-اردبیل با تخصیص اعتبارات جدید فعال شد

بازدید سرپرست معاونت ساخت وتوسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها در بازدید راه‌آهن میانه- اردبیل از فعال شدن مجدد تمام قطعات پروژه با توزیع اعتبارات جدید خبر داد و گفت: با تخصیص بخشی از اعتبار تعیین شده از محل فاینانس داخلی برای این خط ریلی، اولویت‌بندی عملیات اجرایی صورت گرفت و مقرر شد تا زیرسازی این پروژه تا پایان سال ۱۳۹۸ تکمیل شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارات راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل، روز گذشته سرپرست معاونت ساخت وتوسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها به همراه استاندار اردبیل از  ۱۲ قطعه راه‌آهن میانه- اردبیل و ایستگاه‌های مسیر بازدید کرد و از شروع مجدد عملیات اجرایی در این خط ریلی که به دلیل کمبود شدید منابع اعتباری متوقف بود، خبر داد.

عباس خطیبی با اشاره به تامین اعتبار این پروژه از محل فاینانس داخلی گفت:‌ با توزیع اعتبار ۸۰ میلیارد تومانی و برگزاری  چند جلسه  با پیمانکاران و مشاوران این خط ریلی مقرر شد اعتبار  تخصیص یافته بین قطعات مختلف با توجه به اهمیت و میزان پیشرفت فیزیکی قطعات، توزیع شود.

وی از رشد و سرعت عملیات اجرایی طی هفته گذشته در این پروژه ابراز خرسندی کرد و افزود:‌ پیمانکاران با افزایش تعداد نیروی انسانی و ماشین‌آلات در تلاش هستند تا به هدف‌گذاری و اولویت‌بندی‌های صورت گرفته دست پیدا کنند.

سرپرست معاونت ساخت وتوسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها در خصوص هدف‌گذاری برای خط ریلی میانه- اردبیل توضیح داد و گفت:‌ با برگزاری جلسات متعدد مقرر شد تا با توزیع به موقع اعتبارات در پروژه زیرسازی مسیر تا پایان سال ۱۳۹۸ به اتمام برسد.

خطیبی برگزاری همزمان مناقصه برای احداث ایستگاه‌های مسیر را بخش دیگری از برنامه‌ها اعلام کرد و افزود:‌ به زودی مناقصه ساخت ایستگاه‌های فیروزآباد، گنج‌گاه و مهمان‌دوست نیز برگزار می‌شود.

وی طول خط ریلی راه‌آهن میانه- اردبیل را ۱۷۵ کیلومتر بیان کرد و گفت:‌ این خط ریلی با توجه به توپوگرافی منطقه و کوهستانی بودن مسیر از نظر میزان و نوع ابنیه فنی یکی از خطوط ریلی منحصر به فرد در کشور است.

خطیبی افزود: راه‌آهن میانه- اردبیل دارای ۶۴ دستگاه تونل به طول ۲۴ کیلومتر و ۳۳ دهنه پل به طول بیش از ۴ کیلومتر است که بزرگترین تونل مسیر به طول ۱۲۰۰ متر و بزرگترین پل به طول ۶۰۰ متر بخشی از ابنیه فنی این محور است.

سرپرست معاونت ساخت و توسعه راه آهن پل آرپاچای در خط ریلی میانه- اردبیل را یکی از منحصر به فردترین پل‌‌های شبکه ریلی کشور اعلام کرد وگفت: این پل پنج دهانه  دارد که ارتفاع دهانه میانی آن  ۶۳ متر  و ارتفاع پایه آن ۸۰ متر  است و به عنوان مرتفع‌ترین پل ریلی کشور باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در پایان راه‌آهن میانه- اردبیل را یکی از مهمترین خطوط ریلی در دست احداث کشور دانست و گفت: اتصال استان اردبیل به شبکه ریلی کشور موجب افزایش مراودات اقتصادی بین استان اردبیل و استان آذربایجان شرقی به عنوان یکی از مهمترین استان‌های مرزی و بالتبع آن اتصال استان اردبیل با همسایه های شمال غربی کشور می‌شود.