شناسهٔ خبر: 59680 - سرویس مسکن و شهرسازی

معاون امور آسیب ها و مسایل اجتماعی سازمان امور اجتماعی وزارت کشور اعلام کرد:

راه‌اندازی دفاتر تسهیل‌گری در ۱۶۰ محله تا پایان سال ۹۷/ اختصاص بودجه ۲۱ میلیارد ی به دفاتر تسهیل‌گری در سال ۹۶

رضا محبوبی معاون امور آسیب ها و مسایل اجتماعی سازمان امور اجتماعی وزارت کشور با اشاره به تشکیل ۱۲ جلسه شورای اجتماعی کشور از ابتدای دولت یازدهم تاکنون در خصوص حاشیه نشینی و سکونتگاه های غیررسمی گفت:در ردیف بودجه های در نظر گرفته شده در سال ۹۶ برای موضوع آسیب های اجتماعی،  اعتباری ۲۰۰ میلیارد تومانی با تصویب شورای اجتماعی کشور در نظرگرفته شد و از ابتدا در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت و قرار شد تا تصویب شورای اجتماعی این منابع مدیریت شوند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی رضا محبوبی، معاون امور آسیب ها و مسایل اجتماعی سازمان امور اجتماعی وزارت کشور اظهار کرد: گزارش جامعی از وضعیت اجتماعی کشور از اواخر ۹۲ در دستور کار وزارت کشور قرار گرفت. در این گزارش از وضعیت اجتماعی کشور تهیه شد از ۴ منبع استفاده شد. این امر موجب شد تا موضوع حاشیه نشینی پررنگ تر شود.

وی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد در ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با حضور همه اعضا و انجام اقداماتی در این زمینه در مجموعه شواری اجتماعی کشور، افزود: متعاقب جلساتی که با حضور سران قوا تشکیل شد طرح تقسیم کار ملی در شورای اجتماعی تصویب شد و در ۱۸ عنوان که ۵ عنوان اصلی اعتیاد ، طلاق ، حاشیه نشینی مفاسد اخلاقی، مناطق حاد و بحرانی را به عنوان اولویت های مقابله با آسیب های اجتماعی در برمی گرفت، تقسیم کار ملی انجام شد. 

محبوبی با اشاره به تشکیل هیات های اندیشه ورزی در ۵ موضوع مورد اولویت در آسیب های اجتماعی با حضور اساتید صاحب نام در شورای اجتماعی وزارت کشور، گفت: در این هیات ها تلاش شد تا بدون توجه به گرایشات سیاسی از همه افراد برای تبیین موضوع و چگونگی مداخله در هر کدام از این آسیب های اجتماعی، در کنار اقداماتی که دستگاه ها انجام می دادند، استفاده شود. یعنی در حالیکه تلاشها و اقدامات دستگاه ها در جای خود انجام می شد، هیات های اندیشه ورز نیز تشکیل شد. 

معاون امور آسیب ها و مسایل اجتماعی سازمان امور اجتماعی وزارت کشور ادامه داد: کارگروه ارتقا وضعیت اجتماعی،  فرهنگی و سلامت نیز در راستای فعالیت های انجام شده تشکیل شد که البته برای اینکه موزای کاری با دبیرخانه ستاد پیش نیاید در حدود دو سال اخیر این کارگروه در سطح ستادی فعالیت زیادی نداشته، اما در استان ها با مسئولیت معاونت سیاسی و دبیری مدیران کل دفاتر اجتماعی مرتبا تشکیل جلسه می دهد و وظایف محوله را پیگیری می کند.

محبوبی با اشاره به تشکیل ۱۲ جلسه شورای اجتماعی کشور از ابتدای دولت یازدهم تاکنون در خصوص حاشیه نشینی و سکونتگاه های غیررسمی گفت: در بسیاری از این جلسات گزارش هایی از وزارت راه و شهر سازی ارائه شد و درخواست هایی نیز مطرح شد که البته نگاه در شورای اجتماعی عمدتا به ارتقا وضعیت اجتماعی، فرهنگی و کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی در این مناطق بوده است.

معاون امور آسیب ها و مسایل اجتماعی سازمان امور اجتماعی وزارت کشور تصریح کرد: در رابطه با اعتبارات بعد از سال ۹۴ دولت دو ردیف بودجه از قانون بودجه سال ۹۵ به بعد پیش بینی و منابعی برای اقدامات فوق العاده در حوزه آسیب های اجتماعی در نظر گرفت.

وی افزود: یکی از ردیف بودجه های در نظر گرفته شده، ویژه حوزه آسیب های اجتماعی و مربوط به موضوع حاشیه نشینی بود که برای آن ۱۸۰ میلیارد تومان بودجه تعیین شد. با رفت و برگشت هایی که بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور رخ داد، قرار شد اسناد خزانه برای آن اختصاص یابد که از سرانجام آن مطلع نیستیم.

معاون امور آسیب ها و مسایل اجتماعی سازمان امور اجتماعی وزارت کشور در ادامه اظهار کرد: در ردیف بودجه های در نظر گرفته شده در سال ۹۶ برای موضوع آسیب های اجتماعی،  اعتباری ۲۰۰ میلیارد تومانی با تصویب شورای اجتماعی کشور در نظرگرفته شد و از ابتدا در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت و قرار شد تا تصویب شورای اجتماعی این منابع مدیریت شوند.

وی افزود: در ادامه فعالیت ها فهرست پروژه ها از سوی وزارت راه و شهرسازی در اختیار دبیرخانه قرار داده شد و پروژه هایی که عمدتا کارکرد فرهنگی و اجتماعی داشت از مدرسه و مرکز بهداشت گرفته تا خانه محله و ... عمدتا از لیست وزارت راه و شهرسازی انتخاب و در صحن شورا مصوب شدند و در اختیار وزارت راه و شهرسازی  قرار گرفت تا موافقت نامه مبادله شود.

محبوبی بیان کرد: در گزارش امسال سازمان برنامه و بودجه کشور گله مندی هایی از شورای اجتماعی وجود داشت مبنی بر اینکه منابع در حوزه موضوعات اجتماعی هزینه نشده است و پاسخ ما این بود که شورای اجتماعی کار خود را کرده است و باید دید در فرآیندهای مبادله موافقت نامه چه اتفاقی افتاده است. در هر صورت ما اطلاعی از تخصیص این منابع نداریم.

معاون امور آسیب ها و مسایل اجتماعی سازمان امور اجتماعی وزارت کشور گفت: در ادامه اقدامات استانداران را در جریان پروژه هایی که قرار بود مصوب شود و آنها باید اجرا و پیگیری می کردند قرار داده شدند.

محبوبی با اشاره به تخصیص بودجه ۲۰۰ میلیارد تومانی در سال ۹۷ برای موضوع آسیب های اجتماعی گفت: به نظر می رسد این بودجه سرنوشتی چون سال ۹۵ پیدا کند زیرا بخشی از آن به وزارت کشور و بخشی دیگر به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شده است. ولی در عین حال پروژه ها از استان ها اخذ شده و ما در سال ۹۵ حدود ۵۳۷ پروژه اولویت دار را با مکانیزم تعیین شده اجرا می کنیم.

وی افزود: در سال۹۶، ۴۵۱ پروژه انتخاب شد که عمدتا با هدف ارتقا وضعیت اجتماعی و فرهنگی بود به این معنی که حتی اگر اقدامات عمرانی و کالبدی انجام شده با نگاه ارتقا وضعیت اجتماعی و فرهنگی بوده است.

معاون امور آسیب ها و مسایل اجتماعی سازمان امور اجتماعی وزارت کشور در ادامه اظهار کرد: در حوزه اعتبارات جاری از سال ۹۵ ردیف بودجه ای که به موضوع آسیب های اجتماعی اختصاص پیدا کرده بود، ۱۰۰ میلیارد تومان بود که در سال۹۵ به طور خالص ۲۰میلیارد تومان از این رقم در حوزه برنامه های حاشیه نشینی تخصیص داده و از طریق دستگاه ها و استان ها هزینه شد.

مشاور وزیر کشور تصریح کرد: در سال ۹۶ از ۲۰۰ میلیارد تومان اعتباری که در ردیف بودجه آسیب های اجتماعی وجود داشت ۵۰ میلیارد تومان اعتبار به طور خالص برای مناطق حاشیه نشین اختصاص پیدا کرد که تنها ۲۱ میلیارد آن در اختیار دفاتر تسهیل گری قرار داده شد.

محبوبی در ادامه بیان کرد: در سال ۹۷ رقم ردیف بودجه آسیب های اجتماعی ۲۵۰ میلیارد تومان است که تاکنون تخصیص ۵۰درصدی از آن دریافت شده و از این رقم حدود ۷۵ میلیارد تومان به طورخالص در سازمان امور اجتماعی برنامه ریزی شده تا به حاشیه نشینی اختصاص داده شود.

معاون امور اجتماعی مرکز امور اجتماعی و فرهنگی با اشاره به اینکه ردیف بودجه ۲۰درصدی سال ۹۵  به ۳۰ درصد رسیده است، گفت: وقتی مساله حاشیه نشینی وضعیت حاد و بخصوصی دارد این امر در عملکرد ما به عنوان یک حوزه کارشناسی در حوزه های اجتماعی باید بازتاب داشته باشد.

وی تاکید کرد: به طور کلی یکی از شاخص های توجه به موضوع حاشیه نشینی بحث مدیریت منابع است که تلاش شده در سازمان امور اجتماعی به دلیل اهمیت این موضوع روز به روز سهم این منابع افزایش پیدا کند.

محبوبی اظهار کرد: برنامه ای نیز در حوزه حاشیه نشینی مورد توجه قرارگرفت که ایده اصلی آن از مسئولان در وزارت راه و شهرسازی گرفته شده است. این ایده در شرکت بازآفرینی شهری ایران و با کمک شرکت "نقش کلیک" -که خود به عنوان عواملی که در این سال ها با وزارت راه و شهرداری تهران همکاری داشتند- بسط داده شد و دستور العمل ها و سازکارهای آن آماده و در نهایت در سال ۹۶ نیز با تخصیص حدود ۲۰ میلیارد تومان از منابع در ۱۰ استان این برنامه آغاز شد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در فاز اول که در سال ۹۶ اجرا شد ۶۸ دفتر را در ۱۰ استان راه اندازی کردیم که حدود ۱۰۷ محله را تحت پوشش دارند. این عدد در سال ۹۷ به ۱۲۲ دفتر خواهد رسید که در ۱۲ استان راه اندازی خواهند شد. این دفاتر تا ۱۶۰ محله را تحت پوشش خود قرار می دهند./