شناسهٔ خبر: 59713 - سرویس مسکن و شهرسازی

مدیر پژوهشکده شهرسازی و معماری مرکز تحقیقات راه و مسکن مطرح کرد:

تشریح راهبردهای دستیابی به معماری پایدار/لزوم پیش‌بینی فضای باز شهری و طراحی با اولویت حرکت پیاده

غزاله راهب مدیر پژوهشکده شهرسازی و معماری مرکز تحقیقات راه و مسکن درباره شاخص‌های طراحی پایدار ساختمان در ارتباط با محیط پیرامون گفت: نگرش یکپارچه از منظر سازگاری با محیط زیست، پیش‌بینی فضای باز شهری و طراحی با اولویت حرکت پیاده و امکان سرمایش و گرمایش طبیعی، از سرفصل‌هایی است که در این برنامه‌ریزی لحاظ شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، غزاله راهب، مدیر پژوهشکده شهرسازی و معماری مرکز تحقیقات راه و مسکن، در هجدهمین همایش "سیاست‌های توسعه مسکن در ایران"در سخنرانی با موضوع "راهبردهای دستیابی به معماری پایدار" گفت: امروز به برنامه‌های راهبردی و هدفمندی یارانه‌ها در حوزه انرژی نیاز داریم.

وی که با ارایه پاورپوینت به بیان سرفصل‌های پژوهشی و برنامه‌ریزی شده درباره شاخص‌های طراحی پایدار ساختمان در ارتباط با محیط پیرامون توضیح داد: نگرش یکپارچه و ایجاد هماهنگی، سازگاری و برنامه‌ریزی از نظر محیط زیست، پیش‌بینی فضای باز شهری و طراحی با اولویت حرکت پیاده، الگوی فرم شهری فشرده و بهبود شرایط خرد اقلیم و امکان سرمایش و گرمایش طبیعی از سرفصل‌هایی است که در این برنامه‌ریزی لحاظ شده است.

راهب در ادامه توضیح داد: همچنین دسترسی‌پذیری محلی و یکپارچگی تمام وسایل حمل و نقل و تامین فضاهای سبز، شناسایی گیاهان بومی و سازگار با محیط و تدوین الگوهای تولید انرژی، از دیگر مواردی است که در مجموعه این شاخص‌ها وجود دارد.

مدیر پژوهشکده شهرسازی و معماری مرکز تحقیقات راه و مسکن همچنین همسویی طرح‌های توسعه عمران شهری با  رویکرد کاهش مصرف انرژی را از راهبردهای تحقق روش‌های کاهش مصرف انرژی در ساختمان بیان کرد و توضیح داد: صرفه اقتصادی سرمایه‌گذاری بر رویکردهای کاهش مصرف انرژی براساس قیمت‌های انرژی و نیز در نظر داشتن ابزاری برای به کارگیری رویکردهای تشویقی و اجباری کاهش مصرف انرژی نیز دیگر موارد راهبردی در کاهش مصرف انرژی به شمار می آیند.

راهب در ادامه با طرح موضوع چگونگی تحقق‌پذیری معماری طراحی پایدار در ضوابط شهرسازی نیز گفت: مسایلی چون توجه به رابطه توده و فضا و الگوی حجمی ساختمان، جهت‌گیری و الگوی قطعه‌بندی زمین و تاثیر شرایط خود اقلیم بر بار گرمایش و سرمایشی ساختمان جهت دستیابی به شرایط آسایش نیز در معماری طراحی پایدار باید مد نظر قرار گیرند.

وی در پایان از عواملی چون فشردگی ساختمان و دریافت مناسب انرژی خورشید و جهت‌گیری مناسب ساختمان و ممانعت از سایه‌اندازی ساختمان‌ها بر روی یکدیگر، نیز به عنوان موضوعات موثر در طراحی معماری به منظور کاهش مصرف انرژی در ساختمان نام برد./