شناسهٔ خبر: 59726 - سرویس هوایی

یک مقام مسئول در سازمان هواپیمایی کشوری خبر داد:

نظارت مستمر سازمان هواپیمایی کشوری بر ایمنی فرودگاه‌ها/ ارتقای استانداردهای فرودگاه پیام

شرفی مدیرکل دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به بازرسی‌های مدون این سازمان از فرودگاه‌ها به منظور اطمینان از رعایت استانداردهای ایمنی گفت: هر وقت فرودگاهی از استانداردهای ایمنی فاصله بگیرد، فعالیت در آن فرودگاه محدود و یا پروازهای آن قطع خواهد شد.

محمدسعید شرفی، مدیرکل دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به نظارت این دفتر بر ایمنی و عملیات پروازی تمام فرودگاه‌های کشور گفت: هر فرودگاهی که بخواهد وارد مجموعه فرودگاه‌های فعال کشور شده و عملیاتی شود، یا بخواهد استمرار عملیات داشته باشد، باید به صورت مستمر از نظر ایمنی زیر نظر سازمان هواپیمایی کشوری باشد.

وی ادامه داد: پروتکل‌های خاصی برای کنترل وضعیت ایمنی وجود دارد، و فرودگاه‌ها در سال حداقل یکبار به صورت مستمر و چند مرتبه به صورت هماهنگ نشده و سرزده مورد بازرسی ایمنی قرار می‌گیرند تا مشخص شود که ایا فعالیت‌ها به صورت استاندارد انجام می‌شود یا خیر.

شرفی با اشاره به آغاز فعالیت فرودگاه پیام به عنوان یک فرودگاه مسافری گفت: فرودگاه پیام از سال گذشته درخواست کرد که از وضعیت بار و آموزشی وارد فاز مسافربری شود. این فرودگاه بعد از درخواست، موظف بود که نظام‌نامه‌ها و فرآیندهایی را برای این تغییر تهیه کند که تهیه کرد و برای سازمان فرستاد.

وی افزود: بعد از اینکار باید مشخص می‌شد که این نظام‌نامه‌ها و فرآیندها توسط نیروی انسانی کارآمد و با ابزار مناسب اجرا می‌شود یا خیر، که این اقدام هم انجام شد.

رشد استانداردهای ایمنی فرودگاه پیام به دنبال مسافری شدن

این مقام مسئول در سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به نظارت دقیق بر فرودگاه پیام برای صدور اجازه پرواز مسافری گفت: در ادامه برخی مشکلات در زیرساخت‌های فرودگاه مشاهده شد که برای هواپیماهای مسافربری مناسب نبود. چند جلسه جدی برگزار شد و شرایط استاندارد برای فعالیت در حوزه مسافربری ابلاغ شد.

وی ادامه داد: مواردی چون اصلاح روکش باند، رفع موانع پروازی اطراف باند، خط کشی استاندارد سطوح پروازی، تبادل موافقت‌نامه‌ها با شرکت فرودگاه‌ها برای تبادل ترافیک پروازی در حوزه مراقبت پرواز ، الزامات آتش‌نشانی فرودگاه، آموزش نیروی انسانی، سامانه‌های آتش‌نشانی، ماشین‌ها و ... باید در فرودگاه انجام می‌شد تا اجازه پرواز مسافری صادر شود.

شرفی با اشاره به اینکه سازمان بعد از بازرسی مستندات و زیرساخت‌ها متوجه رفع اشکالات وارد به فرودگاه پیام شد، گفت: بنابراین موافقت دفتر نظارت به سازمان اعلام شد و رییس سازمان نیز مجوز پرواز مسافری را برای پیام صادر شد.

وی به فعالیت فرودگاه ماکو نیز اشاره کرد و افزود: فرودگاه ماکو حداقل یکسال و نیم است که مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. تفاوت این فرودگاه‌ها تنها در بهره‌بردار است و مانند باقی فرودگاه‌ها از استاندارد یکسانی پیروی می‌کنند. بهره‌بردار فرودگاه پیام وزارت ارتباطات و بهره‌بردار فرودگاه ماکو مجموعه منطقه آزاد است.

بازرسی‌های مدون سازمان هواپیمایی کشوری از فرودگاه‌ها

مدیرکل دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه با اشاره به اینکه بازرسی‌های این سازمان از فرودگاه‌ها طبق برنامه مدونی انجام می‌شود، گفت: این برنامه روی سایت سازمان هواپیمایی کشوری قرار دارد تا فرودگاه‌ها خود را برای بازرسی آماده کنند.

شرفی با اشاره به بازرسی اخیر این سازمان از فرودگاه مشهد افزود: در دو ماه اخیر فرودگاه‌های امام خمینی (ره)، تبریز، شیراز، اصفهان، یاسوج، خرم‌آباد، ایلام، کرمانشاه، ارومیه، ساری، گرگان، رامسر و نوشهر مورد بازرسی سازمان هواپیمایی کشوری قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: دوشنبه، تا چهارشنبه هفته آینده نیز بازرسی‌ها از فرودگاه کیش انجام خواهد شد، چراکه به خاطر برنامه نمایشگاه هوایی، پروازهای اضافه خارجی و نمایشی، بازرسی از فرودگاه کیش جلو افتاد. این بازرسی‌ها کمی سختگیرانه‌تر نیز انجام می‌شود تا مطمئن شویم همه استانداردهای ایمنی در این فرودگاه رعایت خواهد شد.

شرفی با اشاره به اینکه بازرسی‌های سازمان طبق استانداردهای بین‌المللی انجام می‌شود، گفت: نتایج و فاصله فرودگاه‌ها با استانداردها و نگرانی‌های احتمالی هم به فرودگاه‌ها و هم به رییس سازمان گزارش می‌شود.

محدودیت‌های فرودگاه اردبیل به دنبال بهسازی باند

مدیرکل دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی همچنین درباره محدودیت‌های وضع شده برای فرودگاه اردبیل گفت: فرودگاه اردبیل به خاطر بهسازی و نوسازی باند اصلی از باند احتیاطی استفاده می‌کند که مقداری کوچک‌تر از باند اصلی است.

وی ادامه داد: با توجه به کوچک شدن باند، تایپ هواپیماهای مجاز این فرودگاه تا حدی محدود شد و هواپیماهایی که از حدی بزرگتر هستند اجازه نشست و برخاست در این فرودگاه را ندارند.

شرفی با اشاره به ممنوعیت پروازهای شبانه در این فرودگاه نیز گفت: سیستم روشنایی باند فعلی با استانداردها فاصله داشت، بنابراین تا زمان رفع این مشکل اجازه پرواز شبانه از این فرودگاه سلب شد. دوشنبه گذشته به دنبال دریافت مدارکی مبنی بر رفع این مشکل، مجددا اجازه پرواز شبانه برای فرودگاه اردبیل صادر شد.

وی افزود: هرجا احساس کنیم موضوعی ممکن است بر ایمنی پروازها تاثیر بگذارد یا فرودگاه به طور کامل تعطیل شده و یا پروازها در آن فرودگاه محدود می‌شوند.