شناسهٔ خبر: 59759 - سرویس بنادر و دریانوردی

در هند برگزار شد؛

گزارش نشست مشترک راستاد با معاون وزیر کشتیرانی هند/ توسعه همکاری‌های بندری و دریایی ایران و هند/ بررسی قرارداد موقت اپراتوری شرکت IPGL هند

جلسه به منظور توسعه همکاری های تخصصی بندری و دریایی ایران با کشور هند، نشست مشترک با معاون وزیر کشتیرانی هند و مدیران بنادر اصلی این کشور برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد راستاد؛ مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی طی سفر دو روزه به کشور هند با معاون وزیر کشتیرانی و مدیران بنادر اصلی این کشور  دیدار و به منظور توسعه همکاری های بندری و دریایی، نشست تخصصی برگزار کردند.

در این نشست که به میزبانی وزارت کشتیرانی هند برگزار شد، موضوع قرارداد موقت اپراتوری شرکت IPGL هند در فاز یک طرح توسعه ترمینال کانتینری بندر چابهار مورد بررسی قرار گرفت.

زمان و نحوه فعال سازی قراداد اصلی اپراتوری شرکت IPGL در بندر چابهار و برطرف کردن موضوعات مربوط به سرمایه گذاری شرکت هندی در بندر چابهار هم در نشست مشترک مورد ارزیابی قرار گرفت.

همچنین نهایی سازی خرید تجهیزات بندری توسط شرکت هندی در ترمینال کانتینری بندر چابهار از اهم موضوعات مطرح شده طرفین بود.

از سویی بر برگزاری اولین نشست اجرایی سازی موافقتنامه سه جانبه ترانزیتی چابهار با حضور سه کشور ایران - هند و افغانستان تاکید شد.

تأکید بر برگزاری هفتمین کمیته تخصصی همکاری های مشترک بندری و دریایی دو کشور در هند در آینده ای نزدیک هم در نشست مشترک مطرح شد.

محمد راستاد؛ مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه سفر خود به هند از بندر بمبئی( JNPT Port) بازدید کرد و بر اساس مذاکرات بعمل آمده فی مابین، قرار شد نسبت به بررسی راهکارهای توسعه همکاری های بندری میان بندر بمبئی با بنادر ایران بویژه بندر چابهار اقدام شود.

بندر بمبئی با ظرفیت تخلیه و بارگیری ٤/٨٣ میلیون TEU کانتینر در یکسال گذشته، از بنادر مهم و استراتژیک کشور هندوستان است.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، در این دیدار، طرف هندی نیز با توضیحات ارائه شده از سوی هیأت ایرانی، با ظرفیت های عملیاتی و طرح های توسعه ای بنادر ایران و به ویژه بندر چابهار آشنایی پیدا کرده و با توجه به حسن روابط دولت های دو کشور، ابرازامیدواری کردند که تبادلات تجاری میان بنادر بمبئی و چابهار بیش از پیش افزایش پیدا کند.