شناسهٔ خبر: 59783 - سرویس مسکن و شهرسازی

نگاهی به روزنامه‌های ۲۱ مهر

روزنامه در گزارش زیر نگاهی اجمالی کرده‌ایم به اخبار حوزه حمل‌ونقل و مسکن شهرسازی در روزنامه‌‌های امروز ( شنبه ۲۱ مهر۱۳۹۷).

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در ذیل برخی از تیترها و مطالب منتشرشده در روزنامه‌ها را بخوانید:

دنیای اقتصاد:

علامت ساخت و ساز به بازار مسکن ۹۸

نبض بازار مسکن ۹۸ از روی اطلاعات رسمی مربوط به ساخت‌و‌ساز، قابل‌سنجش شد. آمارها از روند سرمایه‌گذاری ساختمانی در کشور نشان می‌دهد تعداد ساختمان‌هایی که احداث آنها در بهار امسال شروع شده، بعد از رشد خفیف در سال ۹۶، مجددا کاهش یافته است. افت ۳ درصدی پروژه‌های جدید ساختمانی در بهار ۹۷ (عرضه آتی به بازار معاملات مسکن) چنانچه تداوم یابد، کسری آپارتمان مناسب در سال آینده تشدید می‌شود. حجم عرضه آنی (تازه‌سازها) و عرضه آتی در بازار مسکن با فاصله زیادی، کمتر از «نیاز بحرانی» است.

وضعیت متغیرهای شکل‌دهنده بازار مسکن ۹۸، در دو آمار رسمی سنجش شد. گزارش «دنیای اقتصاد» از روند عرضه آتی (ساخت و سازهای جدید) و همچنین عرضه آنی مسکن (ساختمان‌های تازه‌ساز یا تکمیل شده) در ماه‌های اخیر حاکی است: فعالان ساختمانی در شهرهای مختلف کشور به دو علت، از تقویت اساسی عرضه آتی دست کشیده‌ و شتاب عرضه آنی مسکن را افزایش داده‌اند. اطلاعات بانک مرکزی درباره وضعیت سرمایه‌گذاری‌های ساختمانی در بهار امسال در کل کشور نشان می‌دهد: حجم سرمایه‌گذاری در حوزه تکمیل ساختمان‌های مسکونی در حال ساخت، ۵۳ درصد نسبت به بهار سال گذشته افزایش یافته اما در مقابل، میزان سرمایه‌گذاری برای شروع پروژه‌های جدید ساختمانی (عرضه آتی به بازار معاملات مسکن)، ۲۰ درصد رشد کرده است به‌طوری که این میزان سرمایه‌گذاری در حوزه عرضه آتی مسکن با توجه به نیاز سالانه بازار کشوری ملک به واحد مسکونی جدید، به رغم رشد مثبت، ناکافی ارزیابی می‌شود و تداوم آن، تشدید کمبود واحد در سال آینده را به همراه دارد.

عصر اقتصاد:

مسابقات معماری باعث حذف رانت از طراحی ساختمان های شاخص می شود

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برگزاری «نخستین دوسالانه مسابقات معماری و شهرسازی ایران» در هفته جاری گفت: خلاقیت، رقابت و انتخاب شعار اصلی مسابقات معماری است و با برگزاری مسابقات معماری و شهرسازی ایران علاوه بر افزایش کیفیت معماری و خلق آثار معماری بارز می‌توان از بروز رانت جلوگیری شده و آثار برتر معماری را به منصه ظهور گذاشت.

حامد مظاهریان، رئیس دبیرخانه دائمی مسابقات معماری و شهرسازی ایران در نشست خبری با تاکید بر این‌که معماری بازتاب اتفاقات جامعه است، اظهار کرد: داشتن بناهای شاخص و سمبل در کشور از ایده‌آل‌هایی بوده که پیگیری شده است و آموزش، اقتصاد، سیستم‌های بوروکراتیک نظام‌مند، انظباط شهری، تکنولوژی و… همه این‌ها مواردی هستند که کیفیت معماری را شکل می‌دهند.وی این رویداد را فرصتی برای ارائه خلاقیت در یک رقابت سالم دانست و تاکید کرد: روند برگزاری مسابقات تحت نظارت دبیرخانه دائمی بوده و اگر شعار مسابقات را خلاقیت، رقابت و انتخاب بدانیم، در حقیقت شعار درستی را طرح شده است.

هدف و اقتصاد

۴۰۰ هزار خانوار در صندوق پس انداز مسکن عضو شدند

وزیر راه و شهرسازی گفت: تاکنون ۴۰۰ هزار خانوار در صندوق پس انداز مسکن عضو شده اند که نشان استقبال مردم از این تسهیلات است.

عباس آخوندی در حاشیه مراسم افتتاح ۱۶ پروژه بازآفرینی در حاشیه شهر مشهد در جمع خبرنگاران افزود: برای خانه اولی ها و ساکنین بافت های فرسوده تسهیلات مناسبی با کارمزد اندک از سوی دولت در نظر گرفته شده و در شهری مانند مشهد هر زوج می تواند با تسهیلات یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریالی خانه دار شود.وی اظهار داشت: در حاشیه شهرها جمعیت بسیار زندگی می کنند که نیازمند فضاهای آموزشی، ورزشی، بهداشتی و زیرساخت های شهری اعم از سیستم فاضلاب، بوستان و فضاسازی شهری هستند.

فرصت امروز

رقابت ۳ بازار بانک، بورس و مسکن برای جذب دلارهای خانگی

پس از ریزش نرخ دلار و ایجاد صف فروش، سه بازار مسکن، بانک و بورس مستعد جذب نقدینگی ها را دارند که کارشناسان بر این باورند این شرایط می تواند فرصتی برای توسعه بازار سرمایه باشد.

همانطور که پیش بینی می شد، ریزش نرخ دلار در بازار آزاد از هفته گذشته شروع شد. پس از افزایش غیر منطقی قیمت ارز بسیاری از کارشناسان اقتصادی شکست قیمت ها را تا قبل از سیزدهم آبان ماه که موعد اعمال تحریم های یکجانبه امریکا است، پیش بینی کردند. مسوولان هم نسبت به خرید عجولانه دلار از بازار آزاد به مردم هشدار دادند. حالا با نزولی شدن روند قیمت ارز در بازار شاهد ایجاد صف فروش دلارهای خانگی هستیم.

در ماه های گذشته شاهد ان بودیم که با ایجاد عدم قطعیت در بازار پس از خروج ترامپ از برجام و کاهش ارزش پول ملی کشورمان، گردش نقدینگی هزار و ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی چه جهش قیمت هایی را در بازارهای مختلف از جمله مسکن، طلا، ارز، خودرو،‌ سکه و... ایجاد کرد به طوری که باعث شد نرخ تورم شهریورماه به ۶.۵ درصد برسد، نرخی که در تاریخ اقتصاد ایران کم سابقه بوده است.

جهان صنعت

وزیر راه و شهرسازی:

با کاهش قیمت ارز، التهاب بازار مسکن فروکش می کند

وزیر راه‌‌و‌شهرسازی با بیان اینکه جهش قیمت مسکن با افزایش قیمت مصالح که منجر به رکود و عدم ساخت‌وساز شده است،گفت: بخش مسکن تابعی از اقتصاد کلان بوده و نمی‌توان آن را جدا کرد. صنعت و مسکن به‌هم‌پیوسته است و با ثباتی که در اقتصاد کلان در حال انجام است، با کاهش التهاب بازار ارز و سکه در مسکن نیز این التهاب فروکش کرده و همه بخش‌ها را در بر خواهد گرفت. عباس آخوندی وزیر راه‌‌و‌شهرسازی در سفر به مشهد با حضور جمعی از مدیران و مسوولان استان خراسان رضوی و همچنین نمایندگان شهر مشهد در مجلس شورای اسلامی از ۱۶ پروژه بازآفرینی این شهر بازدید و سه طرح را افتتاح کرد.

آخوندی گفت: حدود ۲۶۰ میلیارد ریال در سال‌جاری برای این طرح‌ها از سوی وزارت راه‌‌و‌شهرسازی در نظر گرفته شده است که این بودجه اهرمی است. مدیریت این بودجه و بودجه‌هایی که دیگر سازمان‌ها ازجمله اداره آب و برق تامین می‌کنند به هزار میلیارد ریال خواهد رسید که مدیریت آن با استانداری خواهد بود.

آفتاب یزد

شرکت های هواپیمایی ایران در تنگنای مسافر هستند

کوچ برخی خلبان های ایرانی به ایرلاین های هندی

برای چندیمین بار است که طی ما های گذشته شاهد خبر کاهش تعداد پروازهای خارجی هستیم. وز گذشته خبری منتشر شد که نشان دهنده افت ۱۳ درصدی شمار مسافران هوایی کشور بود. براساس آمار شركت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، در نمیمه نخست امسال ۲۳۰ هزار و ۱۳۶ پرواز در فرودگاه‌های تحت مالكیت شركت فرودگاه‌ها و ۵ فرودگاه اختصاصی كشور انجام شده است. در این مدت، ۲۷ میلیون و ۹۱۶ هزارو ۳۰۴ نفر مسافر و ۲۸۴ میلیون و ۸۹۵ هزارو ۵۱۶ كیلوگرم بار توسط این پروازها جابه جا شده‌اند.

 شمار پرواز، جابه جایی مسافر و حمل بار در نیمه نخست امسال نسبت به مدت سال گذشته به ترتیب ۱۰، ۱۳ و ۱۱ درصد كاهش را نشان می‌دهد. این در حالی است كه در اواخر مردادماه خبری مبنی بر كاهش ۴۰ درصدی میزان فروش بلیت پروازهای خارجی منتشر شد. آن زمان عنوان شد كه در پی واقع شدن نرخ ارز برای خدمات گردشگری و همچنین حذف ارز مسافرتی، میزان فروش بلیت پروازهای خارجی در حدود ۴۰ درصد كاهش یافته است.

کاروکارگر

مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران:

۱۵ درصد جمعیت تهران در بافت فرسوده زندگی می کنند

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت: ۳۲۶۸ هکتار از مساحت شهر تهران بافت فرسوده محسوب می‌شوند که ۱۵ درصد از جمعیت تهران را تشکیل داده که ۸۵ درصد از آن در جنوب محور انقلاب واقع شده‌اند.

نادر محمدزاده در چهل و نهمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری ایران اعلام کرد: ۳۲۶۸ هکتار بافت فرسوده در ۱۹۶ محله شهر تهران گسترده شده است که از این تعداد ۲۰ محله به عنوان محلات تاریخی واجد ارزش، ۸ محله سکونتگاه غیررسمی و ۱۶۸ محله عنوان مناطق میانی گزارش شده‌اند.مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران در تشریح اقدامات ستاد بازآفرینی استان بیان کرد: ۱۴۷۹۲ هکتار از مساحت شهر تهران (که معادل ۲۴ درصد سطح شهر است) را بافت‌های ناپایدار تشکیل می‌دهد، در این بافت،ها ۳۷ درصد جمعیت تهران سکونت دارند.

جهان اقتصاد:

وزیر راه و  شهرسازی مطرح کرد:

جهش قیمت ها عامل رکود دوباره مسکن

وزیر راه و  شهرسازی با بیان اینکه جهش قیمت مسکن با افزایش قیمت مصالح که منجر به رکود و عدم ساخت‌وساز شده است، گفت: به‌هرحال بخش مسکن تابعی از اقتصاد کلان بوده و نمی‌توان آن را جدا کرد. صنعت و مسکن به‌هم‌پیوسته است و با ثباتی که در اقتصاد کلان در حال انجام است، با کاهش التهاب بازار ارز و سکه در مسکن نیز این التهاب فروکش کرده و همه بخش‌ها را در بر خواهد گرفت.

عباس آخوندی در سفر به مشهد مقدس با حور جمعی از مدیران و مسئولان استان خراسان رضوی و همچنین نمایندگان شهر مشهد در مجلس شورای اسلامی از ۱۶ پروژه بازآفرینی  این شهر بازدید و سه طرح را افتتاح کرد.

ابراراقتصادی

همکاری های بندری و دریایی ایران و هند توسعه می یابد

ایران و هند راه های توسعه همکاری های تخصصی بندری و دریایی و سرمایه گذاری در بندر چابهار را بررسی کردند.محمد راستاد مدیرعامل این سازمان در سفر دو روزه به هند با معاون وزیر کشتیرانی و مدیران بنادر اصلی این کشور دیدار و گفت و گو کرد.

محمد راستاد و مدیران بنادر این کشور در نشست تخصصی، توسعه همکاری های بندری و دریایی میان ۲ کشور را بررسی کردند.در این نشست که به میزبانی وزارت کشتیرانی هند برگزار شد، موضوع قرارداد موقت اپراتوری شرکت آی.پی.جی.ال (IPGL) هند در فاز یک طرح توسعه ترمینال کانتینری بندر چابهار بررسی شد.زمان و نحوه فعال سازی قراداد اصلی اپراتوری شرکت آی.پی.جی.ال در بندر چابهار و برطرف کردن مسایل مربوط به سرمایه گذاری شرکت هندی در این بندر نیز در نشست مشترک مورد ارزیابی قرار گرفت.