شناسهٔ خبر: 59917 - سرویس جاده‌ای

نگاهی به روزنامه‌های ۲۳ مهر

روزنامه در گزارش زیر نگاهی اجمالی کرده‌ایم به اخبار حوزه حمل‌ونقل و مسکن شهرسازی در روزنامه‌‌های امروز ( دوشنبه ۲۳ مهر۱۳۹۷).

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در ذیل برخی از تیترها و مطالب منتشرشده در روزنامه‌ها را بخوانید:

اطلاعات

بسیج امکانات حمل و نقل کشور برای خدکت رسانی به زائران اربعین

کمتر از یک هفته مانده تا شروع سفرهای زیارتی اربعین، تمامی امکانات حمل و نقل جاده ای، ریلی و هوایی برای ارائه خدمت به زائران نجف و کربلا بسیج شد.جلسه کمیته حمل و نقل و سوخت سفرهای زیارتی اربعین دیروز با حضور برخی از اعضای این کمیته به تشریح آخرین اقدامات برای خدمات دهی مطلوب به مسافران ایرانی و خارجی زائر اربعین پرداخت. مهندس رضا نفیسی مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در این نشست اعلام کرد: سفرهای زیارتی اربعین از اول آبان (دهم صفر) تا ۱۳ آبان (۲۳ صفر) برنامه ریزی شده است که طی این ۱۰ روز متقاضیان می توانند از سه پایانه مرزی مهران (در استان ایلام با ۹۶ گیت خروجی) چزابه (در استان خوزستان با ۲۸ گیت خروجی) و شلمچه (در استان خوزستان با ۴۸ گیت خروجی)وارد خاک عراق شوند.

به گفته وی، برای استقرار خودروهای شخصی در اطراف پایانه مرزی مهران ۱۰۰ هکتار، چزابه ۱۰۰ هکتار و شلمچه۷۰  هکتار از اراضی اطراف به عنوان پارکینگ تسطیح و آماده سازی شده، ضمن آنکه پارکینگ برکت برای استقرار ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس در کنار پایانه مرزی مهران آماده شده است.نفیسی ادامه داد: در این مدت ۱۵ هزار دستگاه اتوبوس برون شهری زائران اربعین را از شهرهای مختلف به استان های ایلام و خوزستان منتقل می کنند و ۸۸۵ دستگاه اتوبوس درون شهری هم بطور ۲۴ ساعته برای انتقال زائران از شهرهای مهران و شلمچه به نقطه صفر مرزی در نظر گرفته شده است.

صمت

از رقیب های همچون ترکیه و چین غافل نشویم

یک میلیارد دلار صادرات مصالح ساختمانی به عراق

عراق در یک دهه گذشته، درگیر جنگ‌های مختلف بوده و به شدت نیازمند بازسازی است.بازسازی این کشور می‌تواند بازار مناسبی برای کشور ما به عنوان همسایه‌ای که با آن مرز مشترک داریم، ایجاد کند. با توجه به این موضوع که واحد تولیدی در زمینه فولاد در این کشور وجود ندارد و از سوی دیگر نمی‌توان مزیتی برای تولید فولاد در آینده برای عراق متصور بود، صادرات محصولات آهنی و ساختمانی، یک فرصت بی‌نظیر را برای واحدهای تولیدی فولادهای ساختمانی ایران ایجاد می‌کند، موضوعی که نادیده گرفته شده است و اگر بیش از این مورد بی‌توجهی قرار گیرد، می‌تواند به راحتی این بازار بکر را به رقیبانی همچون ترکیه و چین بسپارد.

حمید حسینی، دبیر اتاق ایران و عراق، چندی پیش در چهارمین کنفرانس استیل‌پرایس درباره فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بازار عراق، عنوان کرد: فرصت‌های سرمایه‌گذاری مناسبی در عراق وجود دارد که باید از آن نهایت استفاده را برد. به گزارش روزگار معدن، حسینی در ادامه تاکید کرد: بزرگ‌ترین مزیت اقتصادی ایران، نفت و گاز است و در این زمینه هیچ مشکلی وجود ندارد. پس از آن، صنعت پتروشیمی، فولاد، حمل‌ونقل و در نهایت تجارت و گردشگری درمانی، مزیت‌های ایران برای سرمایه‌گذاری به‌شمار می‌روند.

جمهوری اسلامی

وزیر راه و شهرسازی:

FATF موقعیت استثنایی برای توسعه اقتصادی ایران است

وزیر راه و شهرسازی گفت: FATF موقعیت استثنایی برای افزایش تجارت و توسعه اقتصادی ایران با وجود تحریم های آمریکا است.

عباس آخوندی روز یکشنبه در شورای اداری گرمسار در فرمانداری این شهرستان افزود: اکنون کشور در شرایط بسیار سخت اقتصادی قرار دارد و کارشکنی های آمریکا و بی تدبیری بعضی از جریان های سیاسی در داخل کشور، کار را برای دولت دشوار کرده است.وی خاطر نشان کرد: امیدواریم با برنامه ریزی های هدفمند از این شرایط بسیار سخت عبور کنیم و وزارت امور خارجه ایران به خوبی برای انزوای ایالات متحده در جهان در تلاش است.

آخوندی اضافه کرد: رویکرد یکجانبه گرایی آمریکا با افزایش همکاری کشورهای جهان با ایران رو به افول است و اکنون اتحادیه اروپا همکاری بسیار خوبی با کشورمان دارد.وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: انزوای آمریکا یک فرصت تاریخی است و بسیاری از کشورهای قدرتمند جهان و اتحادیه اروپا رویکردهای خصمانه ترامپ برعلیه ملت ایران را محکوم می کنند.

جهان صنعت

وزیر راه و شهرسازی:

تصویب FATF راهکار خروج از خودتحریمی هاست

وزیر راه‌وشهرسازی با بیان اینکه بدون تصویب این چهار لایحه و همکاری با FATF قطعا همکاری با جهان امکان‌پذیر نیست،‌ گفت: خودمان، خودمان را تحریم می‌کنیم و اگر می‌خواهیم از خودتحریمی خارج شویم حتما باید این چهار لایحه را به نتیجه برسانیم‌. وزیر راه‌وشهرسازی در شورای اداری شهرستان گرمسار با اشاره به اتفاقات در دست اقدام و رقم خورده که باعث ارتقای موقعیت جغرافیایی گرمسار شده است گفت: خط سوم راه‌آهن تهران به گرمسار چندی پیش افتتاح شده و خط چهارم آن نیز پیشرفت ۸۰ درصدی داشته که با مشکلات مالی مواجه شده است‌.

وی با تاکید براینکه مهم‌ترین نکته حائز اهمیت شهرستان گرمسار قطار حومه‌ای است که برای آن طراحی شده است گفت: با طراحی این قطار تلاش شده است تا شهرسازی مبتنی بر ریل (TOD) صورت گیرد تا بهبود و رونق اقتصادی و شرایط زندگی را در شهر گرمسار ارتقا بخشد‌. آخوندی افزود: دیگر پروژه‌ای که در این شهر در حال انجام است بحث بازآفرینی شهری است که پروژه‌های خوبی در این زمینه با توجه به قدمت تاریخی این شهر پیش‌بینی شده است‌.

دنیای اقتصاد

دایره انتخاب در بازار وام ملکی چگونه است؟

وام پسا خرید برای مسکن

دایره «انتخاب» وام خرید مسکن، به ۴ نوع تسهیلات محدود می‌شود که به‌صورت «سپرده‌گذاری» یا «آنی» قابل دریافت است. در این بازار، خرید و فروش وام‌هایی که سال‌های گذشته امتیاز آن به برخی گروه‌های شغلی تعلق می‌گرفت، متوقف شده است؛ اما با این حال، تعدادی از بانک‌ها، مشروط به ارائه سند آپارتمان ازسوی متقاضی، وام مسکن ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومانی و همچنین وام بدون سقف ریالی می‌دهند. این وام عملا پس از خرید خانه،‌ قابل‌دریافت است و تضمینی به مصرف تسهیلات «پساخرید» مسکن در این بخش نیست.

بررسی آخرین وضعیت بازار تسهیلات ملکی از محدود‌تر شدن دایره انتخاب متقاضیان استفاده از این تسهیلات برای خرید مسکن حکایت دارد. تحقیقات میدانی «دنیای اقتصاد» از بازار تسهیلات ملکی نشان می‌دهد هر چند هم‌اکنون سبد چندگانه تسهیلات خرید مسکن در یکی از بانک‌ها برای متقاضیان واجد شرایط قابل دسترسی است اما دایره انتخاب متقاضیان دریافت تسهیلات خرید مسکن از مجموعه شبکه بانکی نسبت به سال‌های گذشته محدود‌تر شده است طوری که به جز چهار شکل مختلف وام خرید مسکن(وام‌های خرید مسکن یکم، اوراق، جوانان، جانبازان)، سایر تسهیلات خرید مسکن که برخی از آنها در سال‌های گذشته به متقاضیان پرداخت می‌شد عملا از دسترس متقاضیان و دایره انتخاب آنها خارج شده است. این گونه تسهیلات هم‌اکنون یا به‌طور کلی در دسترس متقاضیان قرار ندارد و از سوی شبکه بانکی پرداخت نمی‌شود یا به‌صورت موردی پرداخت می‌شود به‌طوری که هم‌اکنون در بازار مبادله تسهیلات خرید مسکن این تسهیلات وجود ندارد. در واقع در شرایط فعلی تسهیلاتی که به معنای واقعی بتوان آن را وام خرید مسکن تلقی و تعریف کرد تنها در چهار شکل تسهیلات قابل ارائه از سوی یک بانک، محدود شده است.

ابرار اقتصادی

آغاز فروش بلیت اربعین

مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا گفت: بلیت قطارهای اربعین این شرکت از ساعت ۱۰ صبح فردا با قیمت ۷۰ تا ۱۵۰ هزار تومانی آغاز می‌شود.محمد رجبی اظهار کرد: برای جابه‌جایی زائران اربعین حسینی(ع) از تاریخ‌ ۲۷ مهرماه تا ۱۳ آبان، حدود ۱۳۴ رام قطار فوق‌العاده برای مسیر تهران ــ کرمانشاه در نظر گرفته شده است.

وی  در خصوص برنامه‌های این شرکت برای سفرهای زیارتی اربعین حسینی به کشور عراق گفت: از حدود ۲ ماه پیش هلدینگ هگتا و دو شرکت زیرمجموعه‌اش یعنی رجا و شرکت خدمات مسافرتی و جهانگردی تأمین با پشتیبانی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برنامه‌ریزی گسترده‌ای را برای ارائه خدمت به زائران حسینی تدارک دیده‌اند.