به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی ، فرهاد منتصر کوهساری درباره دلایل فنی و اقتصادی جابهجایی تجهیزاتی گفت: کار انتقال این تجهیزات به اسکله¬های شرقی و غربی به دلیل رعایت ایمنی و اهمیت حفظ سازه و جلوگیری از هزینههای مونتاژ و دمونتاژ بهصورت مونتاژ شده و ایستاده انجام میشود. در این روش علاوه بر صرفه¬جویی زمانی ، هزینه جابجایی و ریسکهای پیش رونیز کاهش مییابد.
وی درباره روش انتقال تجهیزات بهصورت مونتاژ شده اذعان داشت: باهم ترازی کشتی با اسکله و چیدمان ریلهای موقت در اسکله تا پای کشتی و استفاده از جکهای تناژ بالا نسبت به چرخاندن چرخها و انتقال گنتری کرین ها (سازه جرثقیل) به روی ریل و حرکت آنها به لبه کشتی اقدام شد.
وی اضافه کرد : در ادامه این فرایند، با استفاده مناسب از جز و مد دریا و تانک¬های تعادل کشتی تجهیزات را به سمت شناور حرکت داده و مجدداً به همین روش نسبت به پیادهسازی در اسکله موردنظر و انجام مراحل خروج جهت استقرار بر روی اسکله مقصد مدیریت نموده و پروسه خروج کامل میشود.
مدیرکل تأمین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر توضیح داد : رشد روزافزون حملونقل کانتینری در دنیا، افزایش ظرفیت کشتیهای کانتینری را به دنبال داشته و در پی آن بنادر نیز باید بهواسطه نقش مهمی که در چرخه تخلیه و بارگیری کانتینرها دارند، همزمان با تغییر شناورها و سایز کشتیها، تجهیزات خود را به آخرین نسل گنتری کرین های استراتژیک جهت تخلیه از کشتی و بارگیری از ساحل تجهیز کنند.
مدیرکل تأمین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر درباره تأثیر عملیاتی و عملکردی ناشی از این انتقال گفت: انتقال این تجهیزات به اسکله شرقی و استقرار تجهیزات جدید در اسکلههای جنوبی و غربی بندر این امکان را فراهم می نماید که بهطور همزمان هر دو اپراتور بندر بتوانند کشتیهای ورودی و خروجی را سرویس داده و باعث افزایش بهرهوری در اسکلههای بندر شود.
کوهساری تأکید کرد: در این روش با افزایش ارتفاع گنتری های جدید امکان تخلیه کشتیهای سوپر پست پاناما کس فراهم میشود و ساعت ماندگاری کشتی در بندر بهشدت کاهش مییابد که علاوه بر کاهش هزینه حملونقل دریایی و قیمت تمامشده، امکان پذیرش کشتیهای نسل جدید در بنادر ایران فراهم میآید.
بر اساس این گزارش، سازمان بنادر و دریانوردی بهمنظور ایجاد ظرفیت در اسکلههای غربی و شرقی خود در بندر شهید رجایی نسبت به جابجایی گنتری کرین های ZPMC به اسکلههای شرقی اقدام و همزمان تجهیزات جدید خریداریشده از شرکت لیبهر برای کشتیهای سوپر پست پاناما کس را بهجای آنها منتقل میکند تا ۸ دستگاه آن در اسکله جنوبی و ۴ دستگاه در اسکله غربی در چند جناح بتواند به کشتیهای ورودی و خروجی سرویس ارائه کنند.