شناسهٔ خبر: 59921 - سرویس بنادر و دریانوردی

مدیرکل تأمین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر خبر داد:

کاهش ماندگاری کشتی‌ها به حداقل زمان با ارائه سرویس هم‌زمان هر دو اپراتور بندر شهید رجایی/ جابجایی جرثقیل‌های مستقر در اسکله فاز دوم و استقرار گنتری‌های پیشرفته

فرهاد منتصرکوهساری مدیرکل تأمین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر از « جابه‌جایی جرثقیل‌های مستقر در اسکله فاز دوم بندر شهید رجایی به یال غربی » و « امکان استقرار گنتری های جدید خریداری‌شده از شرکت لیبهر آلمان در دوره پسا برجام جهت تخلیه کشتی‌های سوپر پست پاناماکس» در یال شرقی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی ، فرهاد منتصر کوهساری درباره دلایل فنی و اقتصادی جابه‌جایی تجهیزاتی گفت: کار انتقال این تجهیزات به اسکله¬های شرقی و غربی به دلیل رعایت ایمنی و اهمیت حفظ سازه و جلوگیری از هزینه‌های مونتاژ و دمونتاژ به‌صورت مونتاژ شده و ایستاده انجام می‌شود. در این روش علاوه بر صرفه¬جویی زمانی ، هزینه جابجایی و ریسک‌های پیش رونیز کاهش می‌یابد.

 وی درباره روش انتقال تجهیزات به‌صورت مونتاژ شده اذعان داشت: باهم ترازی کشتی با اسکله و چیدمان ریل‌های موقت در اسکله  تا پای کشتی و استفاده از جک‌های تناژ بالا نسبت به چرخاندن چرخ‌ها و انتقال گنتری کرین ها (سازه جرثقیل) به روی ریل و حرکت آن‌ها به لبه کشتی اقدام شد.

 وی اضافه کرد : در ادامه این فرایند،  با استفاده مناسب از جز و مد دریا و تانک¬های تعادل کشتی تجهیزات را به سمت شناور حرکت داده و مجدداً به همین روش نسبت به پیاده‌سازی در اسکله موردنظر و انجام مراحل خروج جهت استقرار بر روی اسکله مقصد مدیریت نموده و پروسه خروج کامل می‌شود.

 مدیرکل تأمین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر توضیح داد : رشد روزافزون حمل‌ونقل کانتینری در دنیا، افزایش ظرفیت کشتی‌های کانتینری را به دنبال داشته و در پی آن بنادر نیز باید به‌واسطه نقش مهمی که در چرخه تخلیه و بارگیری کانتینرها دارند، هم‌زمان با تغییر شناورها و سایز کشتی‌ها، تجهیزات خود را به آخرین نسل گنتری کرین های استراتژیک جهت تخلیه از کشتی و بارگیری از ساحل تجهیز کنند.

 مدیرکل تأمین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر درباره تأثیر عملیاتی و عملکردی ناشی از این انتقال گفت: انتقال این تجهیزات به اسکله شرقی و استقرار تجهیزات جدید در اسکله‌های جنوبی و غربی بندر این امکان را فراهم می نماید که به‌طور هم‌زمان هر دو اپراتور بندر بتوانند کشتی‌های ورودی و خروجی را سرویس داده و باعث افزایش بهره‌وری در اسکله‌های بندر شود.

 کوهساری تأکید کرد: در این روش با افزایش ارتفاع گنتری های جدید امکان تخلیه کشتی‌های سوپر پست پاناما کس فراهم می‌شود و ساعت ماندگاری کشتی در بندر به‌شدت کاهش می‌یابد که علاوه بر کاهش هزینه حمل‌ونقل دریایی و قیمت تمام‌شده، امکان پذیرش کشتی‌های نسل جدید در بنادر ایران فراهم میآید.

بر اساس این گزارش، سازمان بنادر و دریانوردی به‌منظور ایجاد ظرفیت در اسکله‌های غربی و شرقی خود در بندر شهید رجایی نسبت به جابجایی گنتری کرین های ZPMC به اسکله‌های شرقی اقدام و هم‌زمان تجهیزات جدید خریداری‌شده از شرکت لیبهر برای کشتی‌های سوپر پست پاناما کس  را به‌جای آن‌ها منتقل می‌کند تا ۸ دستگاه آن در اسکله جنوبی و ۴ دستگاه در اسکله غربی در چند جناح بتواند به کشتی‌های ورودی و خروجی سرویس ارائه کنند.