شناسهٔ خبر: 59952 - سرویس هوایی

مه‌آبادی اعلام کرد:

ابرپروژه مهرآباد پس از ۴۰ سال کم‌توجهی نوسازی شد/ سهم ۱۱ درصدی شرکت فرودگاه‌ها از عرصه مهرآباد/ محدوديت عرصه، فرصت توسعه را سلب کرده است

رحمت اله مه‌ آبادی مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: امروز ابرپروژه‌ای در مهرآباد مورد بهره‌برداری رسمی قرار گرفت که به حق باید از آن به عنوان جلوه‌ای از توان و هنر مهندسی کشور در عرصه صنعت فرودگاهی و نقطه عطفی در تاریخ مهرآباد نام برد. باند ۲۹ راست بتنی مهرآباد که با اعتباری حدود ۱۳۰ میلیارد تومان، پس از ۴۰ سال کم‌توجهی فاحش نوسازی شد؛ با بالاترین سطح استانداردهای بین‌المللی احداث شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران؛ رحمت اله مه آبادی در سخنانی با بیان اینکه فرودگاه بین المللی مهرآباد به عنوان كهن ترین فرودگاه‌ كشور، نمادی از پیشتازی ایران زمین در عرصه حمل‌ونقل هوایی منطقه و جهان هوانوردی است، اظهار داشت: مهرآباد متاسفانه به دلیل بی‌مهری‌های دولت‌های پیشین، در چند ساله ابتدایی دهه ۱۳۹۰، به یكی از کانون‌های ناكارآمدی مدیریت و نمایشگاهی از انواع چالش‌های مختلف زیرساختی، تجهیزاتی، تسهیلاتی، کمیت و کیفیت خدمت رسانی به شهروندان و حتی چالش ایمنی، در صنعت هوانوردی کشور تبدیل شده و می‌رفت تا چهره، در هم کشیده و حتی زمینه‌ساز بروز بحران‌های بزرگ در این صنعت شود.

وی ادامه داد: تنها در مدت کوتاه ۳.۵ ساله گذشته، اصلی‌ترین فرودگاه پایتخت و مطلع خورشید رهبری انقلاب اسلامی، با هدایت‌های مقام عالی وزارت راه‌وشهرسازی و تلاش‌های شبانه روزی آحاد مدیران و كاركنان بخش‌های مختلف شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران و به ویژه مدیران و همكارانم در اداره كل فرودگاه بین‌المللی مهرآباد،  قامت راست کرد و به نمادی از مدیریت علمی و جهادی و جلوه‌ای از درخشش شاخص‌های كارآمدی،توسعه کمیت و كیفیت خدمت رسانی، شهروندمداری و حتی ایمنی بدل شد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها گفت: امروز مهرآباد با همه چالش‌های ناشی از کهن بودنش و علیرغم وجود انبوهی از موانع و محدودیت‌ها برای ایجاد تغییر در ابنیه و اماکنش، در پرتو تلاش علمی و فنی همکارانم در حوزه ASQ و تلاش‌های جمعی و اجرایی همکارانم در فرودگاه مهرآباد، بر اساس ارزیابی اتحادیه بین‌المللی فرودگاه‌ها (ACI) در جایگاه چهارم برترین فرودگاه‌های منطقه و یکصد فرودگاه برتر جهان  قرار گرفته است. همچنین در آخرین رتبه بندی نیز از میان ۳۹ فرودگاه هم ترافیك–یعنی بین ۱۵ تا ۲۵ میلیون اعزام و پذیرش مسافر در سال–این فرودگاه جایگاه دوازدهم را به دست آورد .

وی با اشاره به افتتاح ۱۰ پروژه به ارزش بیش از ۲۷۰ میلیارد تومان در فرودگاه مهرآباد، خاطرنشان کرد: امروز ابرپروژه‌ای در مهرآباد مورد بهره‌برداری رسمی قرار گرفت که به حق باید از آن به عنوان جلوه‌ای از توان و هنر مهندسی کشور در عرصه صنعت فرودگاهی و نقطه عطفی در تاریخ مهرآباد نام برد. باند ۲۹ راست بتنی مهرآباد که با اعتباری حدود ۱۳۰ میلیارد تومان، پس از ۴۰ سال کم‌توجهی فاحش نوسازی شد؛ با بالاترین سطح استانداردهای بین‌المللی احداث شده است. اتفاقی که در کنار دیگر پروژه‌های مهم اجراء شده همانند تجهیز این فرودگاه مهم به ابرخودروهای پیشرفته و راهبردی آتش‌نشانی و نجات فرودگاهی، ضریب ایمنی فرودگاه را به حدی بالا برد که نه پیش از آن تجربه شده و نه پس از این دیده خواهد شد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها در ادامه گفت: این طرح بزرگ در شرایطی به اجراء درآمده است که نه تنها مهرآباد دقیقه‌ای هم تعطیل و غیرعملیاتی نشد بلکه کنترلرهای مراقبت پرواز در واحدهای تقرب و برج، و تمام عوامل زمینی و مهندسان فرودگاه، با پذیرش سنگین‌ترین مسئولیت‌های مدنی، اجازه ندادند تا از رشد شتابان پروازها و مسافر در این فرودگاه، ذره‌ای کاسته شود. اتفاقی که باید از آن به عنوان معجزه همدلی و کار تیمی و انسجام بالای سازمانی یاد کرد.

وی با بیان اینکه در راستای توسعه،‌ به‌سازی و ‌نوسازی زیرساخت های ایمنی،‌ هوانوردی و افزایش كیفیت خدمت رسانی به شهروندان، در طول ۳.۵ سال گذشته بیش از ۵۰ پروژه با اعتباری بالغ بر ۴۵۰ میلیارد تومان در فرودگاه مهرآباد انجام شده و یا در شرف انجام است، گفت: بازسازی و افزایش كیفیت خدمات در ترمینال یک، دو، چهار و شش این فرودگاه، محوطه سازی و اصلاح هندسی و ترافیكی به منظور تسهیل عبور و مرور مسافران پس از ده‌ها سال، افزایش فضای ورودی ترمینالهای یك و دو به متراژ بیش از ۳۰۰۰ مترمربع ،‌اتصال خطوط مترو به این فرودگاه، نوسازی نیروگاه ۴ مگاواتی و سامانه‌های مکانیکال و الکتریکال فرودگاه، بازسازی اپرون، ‌افزایش۱۲ پوزیشن موقعیت پارك هواپیما آن هم با سازوکار باز طراحی پارکینگ‌ها، نوسازی و مدرن سازی ناوگان تاکسیرانی فرودگاه، نصب سامانه‌های سلف چکینگ، ارائه انواعی از تسهیلات تجاری و سرویس های مبتنی بر IT از جمله ارائه خدمات اینترنت از جمله آن است.

مه آبادی اظهار امیدواری کرد: تا قبل از پایان سال ۹۷ و با اجرای تعدادی دیگر از پروژه‌های عمرانی مانند نصب ۶ پل‌ تلسکوپی در ترمینال‌های ۱ و ۲ و تکمیل بهسازی ترمینال‌های ۴ و ۶، تحولات بزرگ دیگری در مهرآباد انجام خواهد شد که در پرتو آن شاهد رضایت بیش از پیش مردم بزرگ ایران و مسافران عزیز مهرآباد خواهیم بود.

وی اظهار داشت: آنچه که از دید عموم مخفی است و حتی نمی‌توان تصویری نمادین هم از آن ارائه داد؛ رویدادهای بسیار بزرگی است که با اجرای بخشی از طرح فراملی مدیریت آسمان ایران‌شهر و پروژه‌های راهبردی بازآفرینی شبکه راه‌های ورودی و خروجی و بازمهندسی ساختار فضای ترمینال هوایی تهران و همچنین ارتقای کارآمدی تجهیزات نظارتی فرودگاه از طریق نوسازی سامانه‌ها از جمله عملیاتی شدن رادار پیشرفته در حال نصب کوشک بزم و سامانه‌های سویچینگ و ارتباطی در واحدهای تقرب و برج مهرآباد اتفاق افتاده و بخش باقیمانده آن نیز عنقریب اجرایی خواهد شد.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه ها با بیان اینکه در حال حاضر اكثر فرودگاه های كشور و ۱۵۲ ایستگاه كمك ناوبری هوایی به كارگاه های توسعه پر شتاب با محوریت دانش و توانمندی متخصصین صنعت حمل و نقل هوایی تبدیل شده اند، گفت: صدها پروژه عمرانی با اعتباری بالغ بر چند ده هزار میلیارد ریال در توسعه همه جانبه، ‌متوازن و بر پایه تدبیر در حال اجرا یا آماده افتتاح و بهره برداری هستند که این موضوع افتخار بزرگی برای سرزمین اسلامی ما است كه بعد از سالها ركود و عقب رفت در این صنعت استراتژیك، ‌توانستیم در این مدت كوتاه جلوه ای از كارآمدی و توانمندی را در خدمت رسانی به ظهور برسانیم.

مه آبادی با اشاره به اینکه امروز مردم تهران می توانند افزایش كیفیت خدمات و تغییرات مثبت را در محیط فرودگاه مهرآباد به راحتی لمس كنند، تاکید کرد؛ فاصله قابل ملاحظه یی بین این سطح از خدمات با آنچه که شایسته مردم است وجود دارد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها با اشاره به اینکه این شرکت تنها ۱۱ درصد از عرصه فرودگاه مهرآباد را برای خدمت رسانی به مردم تهران در اختیار دارد، این سهم را بسیار ناکافی دانست و تاکید کرد: محدودیت عرصه، هرگونه فرصت توسعه را برای خدمت به مردم از ما سلب کرده است.

وی در ادامه اظهار امیدواری کرد: به لطف خداوند تحت هدایت‌ها و حمایت‌های دکتر آخوندی مترصد تغییر این شرایطیم و امیدواریم که با حمایت های مجلس شورای اسلامی و دیگر مقامات کشوری و لشکری و خصوصاً با همكاری دیگر ارگان‌ها به ویژه ارتش جمهوری اسلامی ایران، در آینده‌ای نه چندان دور طرح احداث ترمینال ۸۰ هزار مترمربعی فرودگاه پایتخت با مشارکت بخش خصوصی را به مرحله اجرا درآورده و جلوه ای دیگر از كارآمدی مدیران و متخصصان صنعت فرودگاهی کشور در جهت ارائه خدمات بیشتر و بهتر به مردم بزرگ ایران را به نمایش گذاریم.

مه آبادی با یادآوری اینکه حدود ۸۰ سال از تأسیس فرودگاه مهرآباد به عنوان اصلی ترین فرودگاه بین المللی كشور می گذرد اما حداقل در طول ۴۰ سال گذشته بازسازی و نوسازی خاصی در زیرساختهای این فرودگاه صورت نگرفته و در این ۸ دهه به ارزیابی سطح سرویس دهی به مسافران و ارتقای آن توجه لازم نشده، گفت: این همه تحولات مهم در مدتی بسیار کوتاه و بطور موازی آن هم در کنار انواعی از تحولات در دیگر فرودگاه‌ها و فضای کشور انجام شد و به بار نشست

وی مدیریت جهادی، مدیریت علمی، دلسوزی، پاکی و پاکدستی، فساد گریزی و فساد ستیزی، تلاش شبانه‌روزی، کار تیمی، همدلی، برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی و نظارت و کنترل موثر و البته توکل بر ذات اقدس الهی را عامل اصلی این تحولات بنیادین، عمیق، گسترده و همه جانبه را دانست و با این حال گفت: بدون شک برای تحقق اهداف بزرگ و رویدادهای کلان و مبارک، اینها امری لازم و ضروری است اما به نظر بنده آنچه مهمتر از همه این موارد است؛ تفکر و نگرشی است که چونان تار و پود، گره های توسعه بر آن زده شده و فرش رونق و آبادانی بر زمینه آن بافته می شود. آنچه به کالبد خسته و خمود مهرآباد روح دمید و آن را به کارگاه سازندگی و نماد کارآمدی مبدل نمود؛ فقط یک تفکر و یک تصمیم سنجیده و درست بود. تصمیمی متفاوت که وزیر متفکر و متفاوت ما در بزنگاه تاریخی صنعت فرودگاهی کشور اتخاذ کرد.

وی ادامه داد: در ایامی که گوش همه شهروندان و صاحب‌نظران از آواهای کرکننده و تحلیل‌های ناسنجیده معطوف به تعطیلی مهرآباد پر شده بود؛ مردی از جنس و با عیار بالای تدبیر و امید، قاطعانه و شجاعانه تک خوانی کرد و فریاد زد که مهرآباد باید بماند. او بود که قدمگاه بنیانگذار فقید انقلاب اسلامی را از تهدید تخریب و نابودی نجات داد و ثبت تاریخی کرد. او بود که بساط افکار غیرساختمند را برچید و به درستی تشخیص و جهت داد که همانند تمام کشورهای مدرن و مترقی و پیشرو در عرصه‌های زیست‌محیطی و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان، باید این سرمایه بزرگ مردم پایتخت حفظ شده و نوسازی و مدرن شود. او ما را به این سمت هدایت کرد که از مهرآباد باید به عنوان قلب سیستم حمل‌ونقل چند وجهی و مرکز اتصال دیگر مدهای حمل‌نقل برای توسعه و تسهیل حمل‌ونقل درون شهری و برون شهری شهروندان بهره گرفت.

مه آبادی گفت: به عنوان فردی که سابقه سه دهه خدمت در هر چهار حوزه اصلی حاکمیت یعنی هواپیمایی کشوری، حمل‌ونقل هوایی، صنعت فرودگاهی و ناوبری هوایی و حتی تجربه ۱۰ سال فعالیت در حوزه سیاست‌گذاری کلان بخش حمل ونقل کشور را دارد عرض می‌کنم که یکی از شاهکارهای دکتر آخوندی در صنعت هوانوردی، پی کردن سیاست، سیاسیون و سیاست زدگی از محیط صنعت بوده است. اقدامی که محیط را برای خدمت متخصصان، عملگراها و مدیران فرایندی آماده و امن نمود و آهنگ توسعه این صنعت حساس را در سخت ترین شرایط تاریخی کشور تسریع کرد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها گفت: بنده به نمایندگی از تمامی اهالی صنعت، این مرد متفکر، جسور، اخلاق‌گرا، مومن و مهربان را معمار بزرگ این تحولات نامیده و سهم ایشان را در همه این موفقیت‌های پیش‌گفته بیش از تمامی دیگر عوامل بدانم.

وی دیگر عامل این تحولات را جستجو در حوزه قانونگذاری کشور و مجلس شورای اسلامی عنوان کرد و گفت: عموماً آگاه نیستند که در فرایند تدوین برنامه پنجم قرار بود که چه بلاهایی به سر کشور و صنعت هوانوردی آن بیاید. در آن دوران شاهد تقدیم لوایحی به مجلس بودیم که لغو قانون کاپوتاژ و واگذاری حمل‌و نقل هوایی کشور به بیگانگان نمونه‌ای از آن بود. در آن دوران هم بودند اشخاصی که پای درد دل دلسوزان کشور نشستند و نگرانی‌های به حق ایشان را درک کردند. در آن دوران سخت نیز بودند شخصیت‌هایی که ورق را برگرداندند و با حمایت از تصویب طرح‌ها و مواد الحاقی مترقی، صنعت هوانوردی کشور را از اضمحلال جدی نجات داده و زمینه توسعه آن را فراهم نمودند. تصویب برخی مواد الحاقی از جمله ۱۶۱ماده و اجازه آزادسازی نرخ و شبکه حمل‌ونقل هوایی در قانون برنامه پنجساله توسعه کشور را باید مهمترین نقطه عطف صنعت هوانوردی کشور پس از انقلاب و مهمترین عامل توسعه آن دانست. همچنین تصویب موادی مترقی و تکمیل کننده، مانند ماده ۵۳ قانون احکام دائمی و ماده ۵۳ برنامه ششم توسعه نیز اتفاقات بسیار بزرگی بود که راه را برای توسعه این صنعت راهبردی کاملاً باز نمود.

مه آبادی گفت: باز هم تمام این اتفاقات را باید به یک اندیشه بلند، تفکری عمیق و دیدی همه‌جانبه شخصیتی نسبت داد که با اداره مثال زدنی جلسات مربوطه در مجالس هشتم، نهم و دهم و جلب حمایت نمایندگان محترم مجالس مذکور، این فرصت‌های بزرگ و تاریخی را برای این صنعت ساخته و فضای لازم برای کار و تلاش و زمینه لازم قانونی برای پیشرفت حمل‌ونقل هوایی را فراهم کرد. و این شخصیت کسی نبود جز رئیس محترم مجالس وقت جناب آقای دکتر علی لاریجانی. باز هم به عنوان فردی که در کوران تصویب این قوانین قرار داشته و بارها و بارها برای ارائه توضیحات لازم به محضر جناب آقای دکتر لاریجانی رسیدم عرض می‌کنم که معمار بزرگ این تحولات قانونی را نیز باید شخص دکتر لاریجانی دانست.

وی ادامه داد: قطعاً اگر بدانیم که در تمام دنیا براساس ارزیابی‌های انجام شده و اجماع نظر صاحب‌نظران، بیشترین سهم در توسعه صنعت هوانوردی، مقررات زدایی و وضع قوانین مترقی و مناسب است، باید از جناب دکتر لاریجانی به عنوان ممتازترین شخصیت موثر در توسعه حمل‌ونقل هوایی، فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی یاد کرد.آری مردان بزرگ در تاریخ می‌مانند امابرخی از بزرگ مردان، تاریخ را می‌سازند. جناب دکتر لاریجانی بزرگوار، جناب دکتر آخوندی عزیز، شما بزرگواران از هر دو جنس هستید. هم در تاریخ هوانوردی کشور ماندید و هم تاریخ هوانوردی کشور را نگاشتید.

مه آبادی در پایان ضمن تشکر وافر از حمایت‌های بی‌مثال و ماندگار دکترلاریجانی حضرتعالی گفت: از جنابعالی و نمایندگان فرهیخته و فهیم مجلس شورای اسلامی تقاضا داریم تا کمافی السابق پشتیبانی‌های خویش را از این صنعت دریغ نفرموده و در این جهت انتظار داریم تا بیش از پیش و بطور همه جانبه از جناب آقای دکتر آخوندی برای تداوم سکانداری هدایت بخش راه و شهرسازی حمایت ویژه فرمایید. همچنین رجاء واثق داریم که هم دولت محترم و شخص رئیس جمهور عزیزمان و هم دیگر بزرگان کشور نیز کمافی‌السابق با حمایت‌های خود از این وزیر فرهیخته و متفاوت، فرصتی را فراهم خواهند فرمود تا بخش راه و شهرسازی و صنعت هوانوردی کشور تحت مدیریت موثر ایشان، بدون هرگونه دغدغه، مسیر توسعه خود را با سرعتی بیشتر از قبل، بپیماید.