شناسهٔ خبر: 59966 - سرویس مسکن و شهرسازی

نگاهی به روزنامه‌های ۲۴ مهر

مطبوعات در گزارش زیر نگاهی اجمالی کرده‌ایم به اخبار حوزه حمل‌ونقل و مسکن شهرسازی در روزنامه‌‌های امروز ( سه شنبه ۲۴ مهر۱۳۹۷).

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در ذیل برخی از تیترها و مطالب منتشرشده در روزنامه‌ها را بخوانید:

ایران

مالکان و فروشندگان مسکن به دنبال سود بیشتر نباشد

 رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: با توجه به روند نزولی معاملات در بازار و کاهش قدرت خرید مردم، مالکان و فروشندگان مسکن به دنبال افزایش قیمت و طمع‌ورزی بیشتر نباشند.

مصطفی قلی خسروی افزود: در ماه های اخیر روند کاهشی معاملات و اجاره مسکن در تهران همچنان ادامه داشته است زیرا تجربه به ما نشان داده با افزایش قیمت ها به تدریج خریداران کمتری وارد بازار می شوند.وی به وضعیت بازار مسکن اشاره کرد و گفت: هرچند در بازار متقاضیان خرید مسکن وجود دارند اما فروشندگان به امید افزایش قیمت ها از فروش ملک خود خودداری می کنند.

همشهری

گسترش منطقه هلال فقر در تهران

معاون  وزیر راه و  شهرسازی از توسعه منطقه هلال فقر در تهران با افزایش قیمت مسکن و اجاره بها خبر داد.به گفته محمد سعید ایزدی هم اکنون در ضلع غرب، جنوب و جنوب شرق تهران هلال فقر ایجاد شده است و این روند صعودی استقرار سکونتگاه های غیر رسمی می تواند بسیار پر مخاطره باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با اقدامات پیشگیرانه توانستیم روند حاشیه نشینی را در برخی از شهرها کنترل کنیم، گفت: با افزایش قیمت مسکن و اجاره بها شاهد ایجاد و توسعه منطقه هلال فقر در تهران هستیم.

عصر اقتصاد

بی تاثیری CFT بر بازار مسکن، عبارتی نادرست است

این روزها بحث پیوستن به CFT موضوع داغی است که مناقشات بسیاری به راه انداخته و موافقان و مخالفان زیادی را رو در روی هم قرار داده است. اکنون نیز برخی معتقدند که تصویب قانون بین المللی نمی تواند تاثیری بر بازارهای داخلی داشته باشد اما وقتی به صورت کلان به ان نگاه می کنیم تسهیل در مراودات بین المللی شاید به صورت مستقیم در بازارهای داخلی دخیل نباشد اما به صورت غیر مستقیم تاثیر خود را بر تمام بازارها از جمله بازار مسکن خواهد گذاشت.

در این راستا، فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان کشور درباره تاثیر تصویب CFT بر تغییر قیمت مسکن گفت: اینکه بگوییم پیوستن به CFT نمی تواند تاثیری بر بازار مسکن کشور داشته باشد، عبارت نادرستی است چراکه وصل شدن به پروتکل های بین المللی در تمام حوزه های اقتصادی مثمر ثمر است و می تواند توسعه ایی را در بحث صدور خدمات فنی و مهندسی برای کشور به همراه داشته باشد و اکنون می طلبد که به عنوان یک اولویت در کمیسون عمران مجلس دنبال شود.

صمت

تازه ترین گزارش کیفی خودروهای داخلی

۴ ستاره کیفی به ۱۹ خودرو سبک و سنگین رسید

براساس ارزشیابی کیفی انجام شده در شهریور امسال در گروه خودروهای سبک ۱۳مدل و در گروه خودروهای سنگین ۶مدل خودرو توانستند ۴ستاره کیفی به دست آورند.در خودروهای سواری پایین تراز۲۵میلیون تومان، انواع پراید ۲ستاره کیفی دریافت کردند

و در خودروهای کالس قیمتی ۲۵ تا ۵۰میلیون تومانی،پژو۲۰۷اتوماتیک، تندر۹۰پالس اتوماتیک، تندر۹۰پالس،پژو۲۰۷ و پارس تندر موفق به کسب ۴ستاره شدند.

همچنین خودروهای تندر۹۰ ،تندر۹۰پارسخودرو،رانا، برلیانسH۲۳۰ ،دنا پالس، پژوSD۲۰۶ ،پژو۲۰۶ نیز۳ستاره دریافت کردند.

این در حالی است که ۳۱۵ NEW MVM دنا،پژوپارس کرمانشاه، پژو۴۰۵ خراسان، سورن، سمند تبریز،ساینا، تیبا ۲ ،تیبا و پژوپارس، ۲ستاره کیفی دریافت کردند.همچنین در کالس قیمتی ۵۰ تا ۷۵میلیون تومان تنها۳۰ B ،موفق به کسب ۴ستاره کیفی شد و چانگان۳۵ CSآریزو ۵ ،X۲۲ MVM ،برلیانس ۳۳۰ H اتوماتیک؛ آریواتواتیک ۳ستاره کیفی و لیفان X۶۰ اتوماتیک دو ستاره  را از آن خود کردند.

دنیای اقتصاد

ظرف ساختمانی تهران پر شد؟

ظرف دو روز گذشته انتشار یک توییت اشتباه از سوی یکی از اعضای شورای شهر تهران با موضوع توقف جریان ساخت‌وساز پایتخت در پنج سال آینده، تعداد زیادی از فعالان ساختمانی را شوکه و منجر به بروز شایعاتی درخصوص افزایش قیمت مسکن شد.یکی از اعضای پارلمان محلی پایتخت درباره تصمیمی که دولت یا شهرداری برای آینده ساخت‌وساز‌های مسکونی در پایتخت دارند در فضای مجازی اینطور نوشت که طبق مصوبه شورای عالی شهرسازی، شهرداری تهران حق صدور پروانه ساخت مگر برای نوسازی بافت فرسوده در ۵ سال آینده را ندارد. انتشار گسترده این توییت در فضای مجازی ظرف ۴۸ ساعت با بازتاب‌های مختلفی از سوی فعالان ساختمانی و حتی سایر پایتخت‌نشینان مواجه شد. ابعاد برداشت اشتباه این عضو شورای شهر از یک تصمیم چند سال گذشته شورای عالی شهرسازی و معماری کشور به گونه‌ای بود که عضو دیگر شورای شهر ناگزیر به انتشار توییت دیگری برای توضیح این اشتباه شد.

علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران در توییتی که برای توضیح اشتباه عضو دیگر، منتشر کرد، نوشته است:علاوه بر آنکه به دلیل وابستگی ۴۵ درصدی بودجه شهرداری به منابع حاصل از انواع عوارض ساختمانی توقف ساخت‌وساز مقدور نیست بلکه در ارجاع این موضوع به تصمیم جدیدی در شورای عالی شهرسازی نیز اشتباه صورت گرفته است. او در توییت خود به صراحت اعلام کرد: عبارتی که از یک عضو شورا نقل شده که صدور پروانه ساختمانی در ۵ سال آینده ممنوع می‌شود درست نیست. مساله عبور جمعیت‌پذیری از سقف طرح جامع بوده که نقل از معاون شهردار ذکر شده است.

تعادل

پشت پرده کاهش عرضه آپارتمان های مصرفی

به گفته بسیاری از فعالان صنعت ساختمان هم‌اکنون حجم عرضه واحدهای مسکونی کوچک متراژ و میان متراژ با سطح قیمت پیشنهادی مناسب برای خرید در سطح مطلوبی قرار ندارد و بخشی از متقاضیان به دلیل جهش قیمت مسکن و قیمت‌های پیشنهادی نجومی موجود در بازار مسکن فعلاً و به‌اجبار از خرید آپارتمان منصرف شده‌اند. در این میان، به گفته مدیران آژانس‌های مسکن در حال حاضر ساخت مسکن مصرفی و با تعداد متقاضی‌ها دچار شکاف سنگین شده است. از ابتدای تابستان سال جاری فایل‌های املاک مصرفی نوساز به‌شدت کم شده و املاک فایل‌های مصرفی چند سال ساخت نیز به علت هجوم خریدارها رو به اتمام است.

بر اساس آمارهای بانک مرکزی در شش‌ماهه نخست سال ۱۳۹۷، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۷۴.۹ هزار واحد مسکونی بالغ شد که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن، ۱۲.۱ درصد کاهش نشان می‌دهد. همچنین بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله‌شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا حاکی از آن است که واحدهای تا ۵ سال ساخت با ۴۳.۸ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. در این ماه شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱۴.۶ و ۱۲.۴ درصد رشد نشان می‌دهد. همچنین در شهریورماه سال ۱۳۹۷ متوسط قیمت خریدوفروش یک مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران به ۸.۱ میلیون تومان رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷۴.۱ درصد افزایش نشان می‌دهد. تعداد معاملات انجام‌شده طی این ماه ۱۰.۳ هزار فقره بود که نسبت به شهریورماه سال ۱۳۹۶ معادل ۳۳.۵ درصد کاهش دارد.