شناسهٔ خبر: 60019 - سرویس هوایی

یک مقام مسئول در شرکت فرودگاه‌ها خبر داد:

راه اندازی مرکز جست و جو و نجات در سه فرودگاه کشور تا پايان امسال

جستجو رييس اداره بازرسی و يکنواختی اداره کل کنترل ترافيک هوايي با اشاره به راه اندازی مرکز جست و جو و نجات هوايی در فرودگاه زاهدان از تشکيل چنين مرکزی در فرودگاه‌های اصفهان، بندرعباس و کرمانشاه تا پايان سال جاری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نثل از روابط عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، فرامرز فرامرزپور با اعلام اين خبر عنوان كرد: اداره بازرسي و يكنواختي شامل سه واحد جست و جو و نجات، بازرسي و نظارت و واحد كنترل ترافيك هوايي فرودگاه هاست.

رييس اداره بازرسي  يكنواختي اداره كل كنترل ترافيك هوايی با بيان اينكه واحد جست و جو و نجات (RCC) وظيفه هماهنگي و هدايت نيروهاي حاضر در صحنه، پياده سازي مكان سانحه ارتباط با كاوشگرهاي كنترل و نجات و نيز هواشناسي را برعهده دارد، توضيح داد: واحد بازرسي و نظارت نيز به بررسي همجواري ها، تخلفات، خطاهاي كنترلرها و خلبانان، رويدادهاي پروازي و هر اتفاقي كه در فضا رخ مي دهد با بررسي اسناد و مدارك و هماهنگي با سازمان هواپيمايي كشوري مي پردازد و واحد مراقبت پرواز فرودگاه ها نيز تمام امور مربوط به عمليات فرودگاهي را مانند تكنيكال بلاك، نيروي انساني، صورت كشيك ها، وقايع، موضوعات مرتبط با دستگاه هاي ناوبري و ارتباطي و نيز كمبود امكانات و تجهيزات و امور مربوط به تسهيلات را ساماندهي مي كنند.

وي در معرفي مهمترين اقدامات انجام شده در اين اداره طي يك سال اخير گفت: در اين راستا مي توان به تدوين دستورالعمل هاي مربوط به واحدهاي كنترل ترافيك هوايي و ارتباط آنها با سازمان هاي لشكري و كشوري، الكترونيكي كردن گزارش ها (elog) در راستاي تحقق صرفه جويي اقتصادي و انعقاد تفاهمنامه با سازمان بنادر و دريانوردي براي انجام هماهنگ عمليات جست و جو و نجات اشاره كرد. ضمن اينكه چنين تفاهمنامه اي ميان فرودگاه هاي رشت، بوشهر و بندرعباس و اداره هاي كل بنادر و دريانوردي استان هاي مربوط منعقد شده و به زودي تفاهمنامه فرودگاه چابهار نيز به امضا خواهد رسيد.

فرامرزپور با اشاره به اينكه چندی پیش مركز مستقل  رسمي جست و جو و نجات هوايي در فرودگاه زاهدان راه اندازي شده و قرار است تا پايان امسال چنين مركزي در فرودگاه هاي بندرعباس، اصفهان و كرمانشاه تشكيل شود، افزود: سال آينده مركز جست و جو و نجات در فرودگاه هاي مشهد، تبريز، بوشهر، كرمان و مهرآباد نيز راه اندازي خواهد شد.

رييس اداره بازرسي  يكنواختي اداره كل كنترل ترافيك هوايي همچنين از برنامه ريزي براي راه اندازي سامانه تحليل و بررسي رويدادها و مخاطرات پروازي و نيز استفاده از فناوري كاوشگرهاي جست و جو و نجات خبر داد.