شناسهٔ خبر: 60130 - سرویس مسکن و شهرسازی

برمکی خبر داد:

ایجاد ۳۰۰ هزار شغل در سال ۹۷ با اجرای برنامه بازآفرینی شهری/ افزایش ۳۵ درصدی سرانه‌های خدماتی با نوسازی محلات هدف

بازآفرینی رئیس امور اقتصاد مقاومتی و شورای اقتصاد سازمان برنامه و بودجه کشور از ایجاد  ۱۲۰ هزار فرصت شغلی به صورت مستقیم و ۱۸۰ هزار شغل به صورت غیرمستقیم در برنامه بازآفرینی شهری خبر داد و گفت: تسهیلات اهدایی به منظور بازآفرینی شهری براساس ماده ۱۷ آیین نامه برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار برای کلانشهرها، ۵۰ میلیون تومان و برای سایر شهر ها ۴۰ میلیون تومان به ازای هر واحد مصوب شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران افشین برمکی رئیس امور اقتصاد مقاومتی و شورای اقتصاد سازمان برنامه و بودجه کشور از ایجاد ۳۰۰ هزار شغل در سال ۹۷ با اجرای برنامه بازآفرینی شهری در سال ۹۷ خبرداد و گفت: در این برنامه ۱۲۰ هزار فرصت شغلی به صورت مستقیم و ۱۸۰ هزار شغل به صورت غیرمستقیم ایجاد می شود.

برمکی با بیان اینکه بر اساس بند الف مواد ۵۷  و ۶۱ قانون برنامه ششم توسعه کشور، دولت موظف است، سالانه ۲۷۰ محله، را طی برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار احیا کند، اظهار کرد: شورای عالی شهرسازی و معماری نیز مکلف است، بافت های فرسوده ای را که برنامه ای برای آن تدوین نشده، در اولویت قرار داده و برای آنها برنامه تدوین کند.

وی با اشاره به برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار افزود: بر اساس این برنامه، در شهر تهران براساس ۳معیار ریزدانگی، نفوذ ناپذیری و ناپایداری، محله های عودلاجان، سیروس و سنگلج به عنوان محلات هدف برنامه بازآفرینی شهری، در نظر گرفته شده اند.

 برمکی با بیان اینکه ۴۰درصد از جمعیت شهر تهران، در بافت های ناپایدار ساکن هستند و ۵درصد بافت شهر تهران را بافت فرسوده و ناکارآمد تشکیل می دهد، گفت: با توجه به زلزله خیز بودن کشور، اهمیت اجرایی شدن برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار دو چندان می شود.

وی افزود: برنامه کلی که تاکنون توسط وزارت راه و شهرسازی تدوین شده بیشتر از احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی است که برای سال ۹۷ در نظر گرفته شده. ایجاد این ۱۰۰ هزار واحد، گام ابتدایی برای اجرای برنامه کلان و ملی بازآفرینی شهری پایدار است.

برمکی با بیان اینکه برای بازآفرینی محلات باید به نیازهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ساکنان بافت های فرسوده و ناکارآمد نیز توجه داشت، افزود: سرانه در نظر گرفته شده برای این موضوع در وزارت راه و شهرسازی، در همه محلات برای متوسط ۵۰۰ واحد مسکونی، ۲هزار۳۰۰ مترمربع کاربری مذهبی، ۲هزار ۸۰۰ مترمربع کاربری فرهنگی، ۷ هزار و ۷۰ مترمربع کاربری بهداشتی و درمانی، ۱۹۰ هزار مترمربع تعریض و اصلاح معابر، ۷هزار و ۶۰۰مترمربع کاربری ورزشی، یکهزار و ۴۰۰ مترمربع فضای آموزشی و ۲۲ هزار مترمربع فضای سبز در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه گفت: ویژگی های این برنامه در مرحله اول مشارکت مردمی بالا در قالب نهادهای توسعه گر، مشارکت مالکین در بافت های فرسوده، پشتیبانی همه جانبه در قالب طرح محله محوری، پشتیبانی همه جانبه دولت به صورت تامین خدمات دوگانه زیربنایی، تامین تسهیلات مورد نیاز در قالب وجوه اداره شده، مشارکت نهادهای بومی غیردولتی از جمله شهرداری ها و همچنین تامین امکانات زیربنایی و روبنایی برای تمامی محلات هدف برنامه بازآفرینی شهری است.

برمکی بیان کرد: طبق برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار، احداث ۱۰۰هزار واحد مسکونی در سال ۹۷ در بافت های فرسوده در دستور کار قرار دارد که این واحدها در ۳۱ استان کشور، در قالب ۴۸۶ محله توزیع شده است و پیش بینی می شود از محل اجرای این برنامه ۱۲۰ هزار فرصت شغلی به صورت مستقیم و ۱۸۰ هزار شغل به صورت غیر مستقیم در سال ایجاد شود.

وی  با اشاره به اینکه افزایش خدمات زیربنایی و روبنایی از دیگر نتایج اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار است، گفت: یکی از اصلی ترین مشکلات در بافت های فرسوده، پایین بودن سرانه های خدماتی است و پیش بینی می شود همانطور که در ماده ۲ آیین نامه اجرایی برنامه بازآفرینی شهری مورد تایید قرار گرفته با اجرای این برنامه سرانه های خدماتی ۳۵ درصد افزایش پیدا کند.

برمکی در خصوص نحوه تامین مالی برنامه بازآفرینی شهری ادامه داد: دولت برای تامین خدمات روبنایی و زیربنایی یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان را مورد تعهد قرار داده و همچنین به منظور اینکه نرخ تسهیلاتی که برای نوسازی واحد های مسکونی ارائه می شود به نصف نرخ مصوب شورای پول و اعتبار کاهش پیدا کند، نصف تسهیلات مورد نیاز را با مبلغی بالغ بر حدود ۲ هزار و ۱۲۰ میلیارد تومان، تعهد کرده است.

وی افزود: تسهیلات اهدایی به منظور بازآفرینی شهری براساس ماده ۱۷ آیین نامه برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار برای کلانشهرها، ۵۰ میلیون تومان و برای سایر شهر ها ۴۰ میلیون تومان به ازای هر واحد مصوب شده است.

برمکی گفت: برای برنامه نهادهای توسعه گر، نیاز به جا به جایی ساکنین بافت های فرسوده و ناکارآمد نیز وجود دارد و جمعا ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ودیعه مسکن برای این منظور در نظر گرفته شده که ۱۵۰ میلیارد تومان از آن توسط دولت تامین خواهد شد.

وی ادامه داد: بر اساس ماده ۵ آیین نامه اجرایی برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار، علاوه بر یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه که دولت برای افزایش خدمات زیربنایی و روبنایی و توانمندسازی های موردنیاز در محلات تقبل کرده است، شهرداری ها نیز۳۰ درصد منابع مورد نیاز برای اصلاح و تعریض معابر، تامین فضای سبز، جمع آوری و دفع آبهای سطحی وآزادسازی اراضی را به عهده گرفته اند.

وی ادامه داد: علاوه بر این منابع، منابع دستگاه های اجرایی عضو ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار برای اجرای این برنامه ۴هزار میلیارد تومان و سایر منابع شهرداری ها در بافت های ناکارآمد و فرسوده ۷ هزار میلیارد تومان و آورده بخش خصوصی در ۱۰۰ هزار واحد ۱۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

برمکی با اشاره به اینکه در توزیع استانی واحد های مسکونی تلاش شده عدالت در  توزیع واحد های مسکونی رعایت شود، تصریح کرد: در مجموع ۱۰درصد واحدهای مسکونی به استان تهران و شهرستان های تهران اختصاص پیدا کرده و آذربایجان شرقی، اصفهان، مازندارن و خراسان رضوی به ترتیب استان های دیگری هستند که بیشترین سهم را از احداث واحد مسکونی در سال ۹۷ می برند.

وی در خصوص توزیع اعتبارات برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار در سال ۹۷ اظهار کرد: در این مورد به دلیل اینکه تسهیلات در کلانشهرها ۵۰ میلیون تومان است، سهم کلانشهرها از اعتبارات بیشتر است و به ترتیب استان های تهران، اذربایجان شرقی، اصفهان، خراسان رضوی و خوزستان، استان هایی هستند که بیشترین سهم را از برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار به خود اختصاص داده اند.

برمکی با بیان اینکه استان های تهران، آذریایجان شرقی، اصفهان، مازنداران و فارس بیشتری سهم را از بودجه اختصاص یافته دولت به خود اختصاص داده اند، افزود: در زمینه توزیع اشتغال نیز، استان تهران بیشترین سهم را داشته و در مجموع ۳۰۰ هزار فرصت شغلی جدید در اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار ایجاد خواهد شد./