شناسهٔ خبر: 60165 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان خراسان شمالی مطرح کرد

تشریح تمهیدات زمستانی راهداری خراسان شمالی/لزوم تامین اعتبار در امنیت راه‌ها و کاهش تصادفات در فصل سرد

علی اصغر بديعی مقدم مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان خراسان شمالی با بیان اینکه راه‌ها از شریان‌های حیاتی کشور هستند و می‌توانند اقتصاد را متحول کنند، گفت: مساله تامین اعتبار راهداری در تمهیدات زمستانی و کاهش تصادفات در فصل سرما بسیار ضروری است و در سال جاری با کمبود آن مواجه هستیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی‌اصغر بدیعی‌مقدم، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان خراسان شمالی، با اشاره به اینکه اغلب محورهای استان خراسان شمالی در منطقه کوهستانی قرار دارند، گفت: محورهای استان در فصل سرما همواره با برف و یخبندان مواجه هستند و امسال نیز تمهیدات لازم را در تهیه شن و نمک و تامین ماشین آلات راهداری در دست اقدام داریم.

وی افزود: با عنایت به اینکه مقوله راهداری از ضروت‌های جاده‌ها محسوب می‌شود، نیاز هست که تامین منابع اعتباری در حد نیاز استان وجود داشته باشد. ولی متاسفانه هر سال در تامین منابع با مشکلاتی مواجهیم و اعتبارات امسال نیز با وجود افزایش قیمت‌ها مانند سال ۹۶ است.

بدیعی‌مقدم درباره ضرورت اختصاص اعتبار لازم به موضوع تصادف‌ها گفت: در حوزه تامین و تجهیزات قطعات ماشین‌آلات و لوازم مورد نیاز، تامین قطعات ایمنی در جاده‌ها و تعداد تصادف‌ها در طول جاده‌ها، مساله تامین منابع بسیار حایز اهمیت است. این در حالی است که مقوله تصادف‌ها در برنامه کاری قرار می‌گیرد، ولی اینکه چه قدر بتوانیم این تصادفات را کاهش دهیم موضوعی است که به تامین اعتبار کافی نیاز دارد.

این مدیر استانی تصریح کرد: راه‌ها از شریان‌های حیاتی کشور هستند و می‌توانند اقتصاد را متحول کنند و باید به این موضوع توجه ویژه‌ای شود.

بدیعی‌مقدم گفت: در تهیه شن و نمک اقدامات مورد نیاز انجام شده است. تا کنون ماشین‌آلات مورد نیاز در بحث نمک‌پاشی و برف‌روبی را آماده کرده‌ایم و با توجه به اینکه یک سری از مناطق در محل‌های سردسیری هستند، در محورهای اصلی در هنگام برف و یخبندان آمادگی وجود دارد.

وی اضافه کرد: امسال جاروب مکانیکی را به مجموعه زمستانی اضافه کرده‌ایم که وارد ناوگان راهداری خراسان شمالی شده است. این دستگاه از نظر زیست محیطی نیز کاردکرد مناسبی دارد و می‌تواند در پاکیزه کردن کنار نیوجرسی‌ها در بزرگراه‌ها و شانه‌های راه موثر باشد و نیز بازیافت مجددی از شن و نمک را ایجاد کند و همچنین شن و نمک خشک شده را دوباره از سطح آسفالت خارج کند تا خسارت کمتری به سطح روی آسفالت وارد شود. 

بدیعی‌مقدم یکی از مهم‌ترین کارکردهای راهداری را آموزش به رانندگان وسایل نقلیه سنگین بیان کرد و گفت: مهم‌ترین موضوع این است که باید آموزش‌های لازم به رانندگان وسایل نقلیه سنگین داده شود، ولی متاسفانه رانندگان با وجود توصیه‌های راهداری و پلیس در بستن زنجیز چرخ و رعایت حق تقدم سبب ترافیک می‌شوند و باز کردن این ترافیک در بارندگی‌ها به سختی صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به گردنه‌هایی که بیشترین بار ترافیک محورهای استان در آنها رخ می‌دهد، توضیح داد: در دو گردنه اسدلی و پلمیس در محور بجنورد- سراین، گردنه امین‌الله در محور بجنورد به سمت جنگل گلستان و گردنه بیوشوقان در محور بجنورد، بیشترین بار ترافیکی ممکن است رخ دهد که سعی کردیم در این نقاط بیشترین کیسه‌های شن و نمک را فراهم کنیم تا بتوانیم به موقع برف‌روبی و یخ‌زدایی را در سطح جاده‌ها داشته باشیم./