شناسهٔ خبر: 60172 - سرویس هوایی

یک مقام مسئول در شرکت فرودگاه‌ها عنوان کرد:

روشنايی باند ۲۹ راست مهرآباد با تجهيزات روز

عباس وفایی سرپرست اداره‎کل تجهيزات و سامانه‎های فرودگاهی، تجهيزات روشنايی نصب شده در باند ۲۹ راست فرودگاه مهرآباد را از انواع به روز و مدرن عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط‎عمومی شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران، عباس وفائی گفت: اداره کل تجهیزات و سامانه‎های فرودگاهی در روند ساخت باند ۲۹ راست مهرآباد در سه زمینه نصب لایتینگ، مارکینگ و ساینینگ وارد عمل شد.

وی در این زمینه گفت: با توجه به اینکه بازسازی این باند براساسCat ۱ طراحی و اجرا شده است دیگر سیستم اپروچ قدیمی آن کارآیی نداشت و باید جمع‎آوری و سیستمی جدید برای آن طراحی می‎شد. برای این کار همکارانمان در واحد روشنایی باند اداره‎کل و همکاران فنی فرودگاه مهرآباد وارد عمل شدند و با بازدیدهایی که انجام شد سعی کردیم بهترین نوع و ساختار را برای آن انتخاب و نصب کنیم.

سرپرست اداره‎کل تجهیزات و سامانه‎های فرودگاهی با اشاره به اینکه اپروچ لایت این باند بر اساس ساختار کالوِرت اجرا شده است، گفت: مرحله بعدی چیدمان ساختارهای چراغ‎ها در خود باند بود که باید در حدود ۱۸ تاکسی‎وی و در خود باند انجام می‎شد. این سیستم از آخرین ورژن‎های دنیا است که با توجه به اینکه باند بتنی بود در شرایط بسیار سختی انجام شد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه سیستم جدید شده بود باید مجموعه اتاق CCR که فراهم کننده برق آنها بود از نو طراحی و ساخته می‎شد. همچنین کابل‎کشی و مفصل‎گذاری به علاوه تجهیزات دیگر ساخته شده در خارج و داخل کشور و فراهم کردن زیرساخت‎ها، در حدود ۱۲ میلیارد تومان هزینه در بر داشت. البته زیرساخت و فضای لازم را طوری پیش‎بینی کردیم که این سامانه قابلیت سوئیچ کردن روی CAT۲ را نیز خواهد داشت.

وفائی با اشاره به نصب چراغ‎های پاپی که تعیین کننده زاویه فرود هواپیما بر روی باند است، گفت: این چراغ ها نیز از نو طراحی و نصب شد و چک پروازی آن توسط هواپیمایی فلایت چک انجام و تایید شد.

وی ادامه داد: در بحث مارکینگ نیز نقطه‎گذاری‎ها بر اساس ایکاس ۱۱۴ و دستورالعمل باندهای بتنی انجام شد این عملیات همزمان با عملیات لایتینگ توسط تیم اجرایی این اداره کل انجام شد.

سرپرست اداره‎کل تجهیزات و سامانه‎های فرودگاهی با اشاره به اینکه لایتینگ‎ها سیستم نوری کمک ناوبری بصری هستند که به خلبان کمک می‎کند تا با دید مستقیم بتواند بر روی باند فرود آید و برخیزد، در مورد نصب آنها گفت: برای این کار ابتدا اقدام به تعمیر و بهسازی ساینینگ‎های موجود خواهیم کرد و در کنار آن برنامه‎ریزی می‎کنیم که آنها را با تجهیزات جدید تکمیل کنیم.

وی افزود: برای مدیریت کنترل روشنایی باند، سیستمMIMIK  که یک سیستم خارجی بود را بر اساس نیازهای موجود در این اداره‎کل بومی‎سازی کردیم و که نام آن را سامانه مدیریت کنترل روشنایی عوامل پروازی(سمر) گذاشتیم و برای اجرا در اختیار بخش خصوصی گذاشتیم و برای راه‎اندازی این سیستم دو دستگاه ترانسفورماتور Kw ۵۰۰ تعبیه شد و زیرساخت‎ها و مجموع سامانه روشنایی از طریق فیبرنوری به یکدیگر متصل هستند.

وفائی با اشاره به اینکه پروژه روشنایی این باند در ۵۲ روز متوالی در اواخر تابستان و اوایل پاییز سال ۹۶ انجام شده است، گفت: در حالتی که فرودگاه عملیاتی بود توانستیم سیستم‎های روشنایی و کمک ناوبری بصری را نصب کنیم و این در جای خود یک رکورد تلقی می‎شود که در این زمینه باید از عوامل عملیاتی فرودگاه مهرآباد در برج مراقبت پرواز و غیره و حتی خلبانان و ایرلاین‎ها نیز با توجه به اینکه همکاران بر روی باند در حال کار بودند در نشست برخاست همکاری لازم را با ما می‎کردند، تشکر کنم.

وی در مورد ویژگی سامانه روشنایی باند ۲۹ راست فرودگاه مهرآباد گفت: خاصیت این سامانه به این شکل است که هم قابلیت کار به عنوان تاکسی وی و هم به عنوان باند را داراست. به این منظور چراغ‎های لازم برای این دو کار که با هم متفاوت هستند در قالب یک مجموعه ساماندهی شدند و بر اثر آن هم در هزینه اجرای کار و هم در هزینه‎های نگهداری صرفه جویی شده و خواهد شد. همچنین در شرایط بحرانی قابلیت کاربری برای هر دو منظور را دارد که این نوع طراحی با توجه به شرایط فرودگاه مهرآباد انجام شد و به سفارش ساخت آن به شرکت سازنده داده شد.

وی در پایان با اشاره به اینکه برای روشنایی باند ۲۹ چپ فرودگاه مهرآباد نیز برنامه‎هایی در دست اقدام است، گفت: برای تعویض چراغ‎های باند ۲۹ چپ نیز پیش‎بینی‎های لازم را انجام داده‎ایم و امیدواریم بتوانیم آن را نیز با چراغ‎های LEDجدید که از نظر دید و درخشندگی تفاوت زیادی با چراغ‎های هالوژن دارد تعویض کنیم.