شناسهٔ خبر: 60201 - سرویس هوایی

یک مقام مسئول در شرکت فرودگاه‌ها خبر داد:

برگزاری دوره‌های مهارت محور مستقل مراقبت پرواز با دريافت گواهينامه ATO

مراقبت پرواز رییس اداره آموزش و برنامه ریزی پرسنلی اداره کل کنترل ترافیک هوایی مزیت اصلی صدور گواهینامه ATO (مرکز آموزش مراقبت پرواز) را برگزاری دوره های مهارت محور مستقل و توانایی در برگزاری دوره های آموزشی این حوزه برای سایر کشورهای منطقه عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شركت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، حسن حسن پور  با اعلام این خبر عنوان كرد: با توجه به بالا بودن سرعت تحولات فناورانه در صنایع فرودگاهی و هوانوردی باید آموزش در این حوزه با سرعت همراه باشد.

رییس اداره آموزش و برنامه ریزی پرسنلی اداره كل كنترل ترافیك هوایی با بیان اینكه هر سال ۵۳ دوره آموزشی پودمانی برای ۹۷۵ كنترلر شاغل در فرودگاه های كشور برگزار می شود، گفت: سالانه ۷۰ هزار نفر ساعت دوره آموزشی را از فروردین تا بهمن ماه برگزار می كنیم.

وی افزود: كنترلرها پس از چند هفته آموزش و سپری كردن دوره های مهارت محور دوره OGT را در اداره ها و واحدهای مراقبت پرواز سپری می كنند و سپس در آزمون های مهارتی و كتبی شركت می كنند.

حسن پور همچنین گفت: بخش از آموزش های طراحی شده ملی و بخش نیز بین المللی و بر اساس الزام های سازمان هواپیمایی كشوری زیرنظر ایكائو است.

رییس اداره آموزش و برنامه ریزی پرسنلی اداره كل كنترل ترافیك هوایی با اشاره به دریافت گواهینامه ATO (مركز آموزش مراقبت پرواز) از سازمان هواپیمایی كشوری عنوان كرد: این گواهینامه ما را قادر كرده دوره های مهارت محور مستقل برگزار كنیم و بتوانیم فرایندهای آموزشی را در مسیری مشخص در داخل مجموعه ساماندهی كنیم. همچنین از این پس می توانیم دوره های آموزشی موردنیاز كشورهای همسایه و خاورمیانه را برگزار كنیم.

وی با اشاره به افتتاح مرکز آزمون­ های تخصصی نیز گفت: در این مرکز تمام آزمون­ های تخصصی کنترل ترافیک هوایی در سطوح مختلف برگزار می شود و از ویژگی­های اساسی آن می توان به برخورداری از فضای مناسب، تجهیزات سخت ­افزاری و نرم ­افزاری نوین برای تدوین و طراحی پرسش آزمون ­ها و امنیت بالای آن و مجهز به دوربین ­های مداربسته با قابلیت ضبط تصاویر اشاره كرد. انتخاب تصادفی از بانک پرسش ها و چیدمان تصادفی آنها و نیز تغییر اساسی در آرایش گزینه ­ها و فاصله استاندارد داوطلبان امکان هرگونه تخلف را از بین می ­برد. براساس برنامه­ زمان­بندی معین، هر سال دو آزمون پایه و تخصصی از سراسر فرودگاه­های کشور در این مرکز برگزار می­ شود كه پرسش ها به صورت ترکیبی تستی- چهارگزینه ­ای و تشریحی طراحی شده و نمره قبولی آزمون ۷۰ از ۱۰۰ است.

حسن پور از برنامه ریزی برای برگزاری دوره های آموزشی پیشرفته برای كنترلرها خبر داد و افزود: از جمله این دوره ها می توان به دوره های بازآموزی validation و  recurrent اشاره كرد.

وی درباره شبیه ­ساز تقرب پرواز عملیاتی(Approach Control Simulator) نیز توضیح داد: این شبیه­ ساز با دو موقعیت کاری در فضایی به مساحت ۵۰ مترمربع در ساختمان جدید مرکز کنترل پرواز قرار دارد و ظرفیت آموزشی آن در هر دوره آموزشی حداقل شش تا هشت نفر است. طول دوره تقرب عملیاتی شش هفته و در هر روز شش ساعت آموزشی است و هر سال حدود ۱۱ هزار و ۵۲۰  نفر ساعت آموزش در شبیه ­ساز تقرب تهران و شیراز آموزش داده می­ شوند كه پس از گذراندن ۱۸۰ ساعت در موقعیت کاری فرودگاه مربوط، تحت آموزش معلم آموزشی آماده شرکت در آزمون مهارتی و سپس آزمون کتبی خواهند شد.

حسن پور افزود: به دنبال توسعه نرم افزاری  و سخت افزاری شبیه سازهای فرودگاه ها هستیم. به عنوان نمونه اكنون نرم افزار شبیه ساز برج دو بعدی است كه تلاش داریم آن را سه بعدی كنیم.