شناسهٔ خبر: 60210 - سرویس بنادر و دریانوردی

در نشست هماهنگی ستاد تسهیل و تسریع حمل و توزیع کالاهای اساسی مطرح شد:

تغییر الگوی تجارت و استفاده بهینه‌تر از ظرفیت بنادر شمالی/ باز طراحی نحوه توزیع واردات کالاهای اساسی

خسرو سرایی مدیرکل امور لجستیکی و حمل ونقل چند وجهی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: نشست هماهنگی ستاد تسهیل و تسریع حمل و توزیع کالاهای اساسی با حضور نمایندگان وزارت راه و شهرسازی ، سازمان بنادر و دریانوردی ، راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ، گمرک ، بازرگانی دولتی ، جهاد کشاورزی و جمعی از مدیران استانی در منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خسرو سرایی درباره  نشست هماهنگی ستاد تسهیل و تسریع حمل و توزیع کالاهای اساسی، افزود: ستاد هماهنگی حمل و توزیع کالاهای اساسی در بنادر به منظور تغییر الگوی تجارت جهت استفاده از پتانسیل های بنادر شمالی و بهره برداری حداکثری از ریل برای تخلیه و بارگیری کالا تشکیل شده است.

وی یکی دیگر از اهداف این نشست را پیگیری و اجرای سیاست‌های برنامه ششم توسعه، تکالیف سازمان بنادر و دریانوردی مبنی بر توسعه حمل ریلی در بنادر کشور به منظور کاهش سوانح و مصرف سوخت، ایجاد بندر سبز و افزایش انعطاف چرخه تأمین کالا، باز طراحی نحوه توزیع واردات کالاهای اساسی و تأکید بر لزوم استفاده بهینه از زیرساخت‌های ریلی در بنادر کشور عنوان کرد.

وی افزود: با گسترش حوزه لجستیک در حمل و نقل کالا شاهد کاهش هزینه و زمان حمل خواهیم بود.

همچنین بابک احمدی؛ مدیر کل بازرگانی راه آهن جمهوری اسلامی ایران با یادآوری اینکه بندرامیرآباد دارای ۱۸ کیلومتر شبکه ریلی داخلی می باشد افزود: بخش قابل توجهی از محو طه های عملیاتی بندرامیرآباد به خطوط ریلی دسترسی دارند و برای کاهش هزینه های حمل و نقل باید از این ظرفیت ها به نحو مطلوب تری بهره برد.

وی همچنین از آمادگی راه آهن با بندرامیرآباد جهت حمل ایمن تر و سریع تر کالاهای اساسی از قبیل برنج، روغن، شکر و نهاده های کشاورزی و دامی از این بندر خبر داد.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، در ادامه این نشست محمد صادق رنگ آور؛ معاون امور بندری و اقتصادی بندرامیرآباد با تشریح ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این بندر اظهار داشت: بندرامیرآباد به عنوان تنها بندر متصل به راه آهن سراسری در شمال کشور، تنها اسکله رو رو ریلی در کشور را دارا  است.