شناسهٔ خبر: 60241 - سرویس بنادر و دریانوردی

راستاد مطرح کرد:

جزئیات ۱۰ پیشنهاد ایران برای اجرای کامل توافق نامه سه جانبه چابهار / تاکید بر امنیت، توسعه پایدار و ارتقای فرهنگی کشورهای ایران، هندوستان و افغانستان

محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در نشست شورای هماهنگی موافقتنامه ترانزیتی سه جانبه ایران – هند و افغانستان جزئیات ۱۰ پیشنهاد ایران در اجرای کامل موافقتنامه چابهار را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی امروز اول آبان ماه ۱۳۹۷ (۲۳ اکتبر ۲۰۱۸) در اولین نشست شورای هماهنگی موافقتنامه چابهار که با حضور مدیران ارشد افغانستان و هند برگزار شد، گفت: موافقتنامه تاسیس دالان حمل و نقل و گذر بین‌المللی بین جمهوری اسلامی ایران، جمهوری اسلامی افغانستان و جمهوری هند موسوم به موافقتنامه چابهار در تاریخ ۲۳ ماه می ۲۰۱۶ با حضور روسای محترم جمهور ایران، افغانستان و نخست وزیر هند و توسط وزرای حمل و نقل سه کشور در تهران به امضا رسید.

راستاد ادامه داد: متعاقب آن نیز موافقتنامه مذکور توسط کشورهای افغانستان و هند به تصویب مراجع ذی‌ربط دو کشور رسید. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: سپس در جمهوری اسلامی ایران پس از طی مراحل استصوابی لازم در دسامبر ۲۰۱۷ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و قانون مصوب مربوطه از سوی ریاست جمهوری در تاریخ سوم مرداد ماه ۹۷ برابر ۲۵ جولای ۲۰۱۸ جهت اجرا به وزارت راه و شهرسازی و سایر مراجع ذی‌ربط ابلاغ شد که از آن تاریخ اجرای موافقتنامه برای کلیه طرف‌های متعهد لازم‌الاجرا شد.

به گفته راستاد براساس مفاد مندرج در موافقتنامه سه جانبه ترانزیتی چابهار و به طور مشخص ماده ۹ این موافقتنامه و در راستای اجرایی سازی آن اولین نشست شورای هماهنگی موافقتنامه مذکور امروز در تهران برگزار می‌شود.

در ادامه سخنرانی راستاد به موقعیت جغرافیایی و راهبردی ایران در منقطه آسیای غربی و خاورمیانه اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران از موقعیت جغرافیایی و راهبردی ممتازی در منطقه آسیای غربی و خاورمیانه برخوردار است و با عبور کریدورهای ترانزیتی مهم بین المللی همچون کریدور شمال- جنوب، کریدور تراسیکا، کریدور شرق- غرب و کریدور جنوبی آسیا نقش مهمی به عنوان چهارراه ترانزیتی منطقه ایفا می کند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: با استفاده از کریدورهای موجود در قلمرو ایران، کشورهای واقع در حوزه های مختلف جغرافیایی از جمله کشورهای واقع در حوزه آسیای جنوبی و جنوب شرقی، آسیان میانه و آسیای غربی و تمامی کشورهای واقع در  اقیانوس هند به هم مرتبط شده و قادر خواهند بود در کوتاهترین زمان و با سرعت و سهولت مبادلات تجاری خود را انجام دهند.

به گفته راستاد، انتظار می‌رود طی سال‌های آتی و با بهبود روزافزون توسعه‌یافتگی کشورهای منطقه، شاهد رشد و شکوفایی فعالیت‌های ترانزیتی باشیم.

این مقام مسئول همچنین با اعلام این مطلب که ایران با دراختیار داشتن ۵۸۰۰ کیلومتر ساحل در کنار آب های قابل کشتیرانی بین المللی فرصت های مطلوبی را برای دسترسی آسان به آبهای بین المللی از طریق خلیج فارس و دریای عمان در جنوب و دریای خزر در شمال کشور فراهم کرده است، گفت: قلمرو جغرافیایی ایران به گونه ای است که از طریق آن می توان ضمن بهره برداری مطلوب از پتانسیل های جغرافیایی و اقتصادی یک مسیر امن، تسهیلات مطلوبی را برای ارایه خدمات حمل و نقل بین المللی و ایجاد دسترسی تزانزیتی به بازارهای هدف واقع در حوزه آسیای میانه، قفقاز، دریای خزر و افغانستان تامین کرد.

راستاد تصریح کرد: طرح های توسعه ای زیادی را در زمینه افزایش ظرفیت بنادر و حمل و نقل دریایی ایران پیش بینی و در دست اجرا داریم که از جمله این طرح ها می توان به طرح های توسعه بنادر استراتژیک کشور از قبیل بنادر شهیدرجایی، بندر امام خمینی، بندر بوشهر، بندر چابهار، بندر انزلی و بندر امیرآباد اشاره کرد.

این مقام مسئول جزئیات پیشنهادات ایران را برای توسعه ترانزیت در منطقه تشریح کرد و گفت: تاکید بر استفاده هرچه بیشتر از پتانسیل های کریدورهای مختلف ترانزیتی منطقه به ویژه کریدور شمال- جنوب، تسهیل و تسریع در دسترسی آسان و ایمن به مسیرهای ترانزیتی از سوی کلیه کشورها و اعطای خدمات حمایتی متقابل، رفع موانع و مشکلات زیربنایی و تسهیل قوانین و مقررات، توسعه حمل و نقل چند وجهی در راستای تسهیل ترانزیت و ارایه خدمات درب به درب بخشی از پیشنهادات ایران است.

وی ادامه داد: ایجاد اتحادیه حمل و نقل و ترانزیت منطقه ای با مشارکت بخش خصوصی کلیه کشورها، توسعه همکاری های منطقه ای، حمایت و تشویق بخش های خصوصی و تسهیل زمینه فعالیت آنها، مشارکت و سرمایه گذاری چندجانبه جهت توسعه زیرساخت های ترانزیتی منطقه، یکسان سازی قوانین و مقررات بیمه ای و بانکی متناظر بر ترانزیت و کاهش نرخ تعرفه های حمل و نقل چندوجهی جهت تسهیل ترانزیت از دیگر پیشنهادات ایران است.