شناسهٔ خبر: 60289 - سرویس بنادر و دریانوردی

در نشست موافقتنامه سه جانبه ترانزیتی چابهار انجام شد؛

سند اجرایی موافقتنامه سه جانبه چابهار بین ایران ، هند و افغانستان امضا شد

امضای سند چابهار در پایان نخستین نشست شورای هماهنگی و اجرایی سازی "موافقتنامه سه جانبه ترانزیتی چابهار" ، سند هماهنگی و نحوه اجرای موافقتنامه سه جانبه چابهار بین ایران ، هند و افغانستان امضا شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در پایان نخستین نشست شورای هماهنگی و  اجرایی سازی "موافقتنامه سه جانبه ترانزیتی چابهار" که امروز در تهران برگزار شد، سند هماهنگی و نحوه اجرای موافقتنامه سه جانبه چابهار بین سه کشور ایران، هند و افغانستان به امضای محمد راستاد؛ معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشورمان،  تیرومورتی؛ قائم مقام وزیر امور خارجه هند، امام محمد وریموچ؛ معاون وزیر حمل و نقل افغانستان و محمد راستاد؛ معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشورمان رسید.

در این سند که بعد از تصویب موافقتنامه مذکور توسط مراجع ذیصلاح در سه کشور، برای اولین بار جهت ارائه راهکارهای بهینه سازی و تسهیل ترانزیت و حمل و نقل کالا در مسیرهای پیش بینی شده تشکیل شد، بر استفاده هرچه بیشتر از پتانسیلهای کریدورهای مختلف ترانزیتی منطقه بویژه کریدور شمال- جنوب، تسهیل و تسریع در دسترسی آسان و ایمن به مسیرهای ترانزیتی از سوی کلیه کشورها و اعطای خدمات حمایتی متقابل تأکید شد.

در این سند همچنین بر رفع موانع و مشکلات زیربنایی و تسهیل قوانین و مقررات، توسعه حمل و نقل چند وجهی در راستای تسهیل ترانزیت و ارائه خدمات درب به درب، ایجاد اتحادیه حمل و نقل و ترانزیت منطقه ای  با مشارکت بخش خصوصی کلیه کشورها و توسعه همکاریهای منطقه ای و حمایت و تشویق بخشهای خصوصی و تسهیل زمینه فعالیت آنها نیز تأکید شده است.

بر اساس این سند، مقرر شد یک کارگروه پیگیری متشکل از سازمانها و ارگانهای مرتبط با زنجیره حمل ونقل کالا  از این مسیر ترانزیتی میان سه کشور تشکیل و این کارگروه حداکثر بعد از ۲ ماه اولین نشست کارشناسی خود را جهت بررسی مشکلات و موضوعات موجود به میزبانی ایران و در بندر چابهار برگزار نماید.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، در پایان این نشست، رؤسای هیأت های سه کشور بار دیگر بر اجرایی سازی مناسب و پیگیری مجدانه بر حل مشکلات احتمالی مسیر ترانزیتی ایجاد شده میان هند و افغانستان از طریق بندر چابهار تأکید کردند.