شناسهٔ خبر: 60298 - سرویس وزارتی

اسلامی اعلام کرد:

ضرورت ساماندهی بافت شهری و روستایی و توسعه زیرساخت‌ها/ لزوم ایجاد یکپارچگی و تعامل با سایر نهادها در امر مسکن و شهرسازی

اسلامی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در تشریح برنامه‌های خود در دوره وزارت بیان کرد: ساماندهی بافت شهری و روستایی و توسعه زیرساخت‌ها، توجه و پیگیری وضعیت مسکن مهر، ایجاد یکپارچگی و تعامل با سایر نهادها و ارگان‌ها در امر مسکن و شهرسازی و جلوگیری از گسترش حاشیه نشینی در شهرها و ساماندهی بافت‌های  ناکارآمد در برنامه‌های ارائه شده قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمد اسلامی اظهار کرد: تکمیل مسکن مهر و تحویل واحدها به متقاضیان و پیگیری احداث خدمات روبنایی و مورد نیاز ساکنان مانند کاربری های آموزشی، ورزشی، درمانی، انتظامی و فرهنگی برای آسایش ساکنین در برنامه های اعلام شده قرار دارد.

وی در خصوص برنامه های خود در حوزه مسکن افزود: ساماندهی بافت شهری و روستایی و توسعه زیرساخت ها، توجه و پیگیری وضعیت مسکن مهر، ایجاد یکپارچگی و تعامل با سایر نهادها و ارگان ها در امر مسکن و شهرسازی و جلوگیری از گسترش حاشیه نشینی در شهرها و ساماندهی بافت های  ناکارآمد در برنامه های ارائه شده قرار دارد.

وی در پاسخ به اینکه راهبردهای شما در حوزه مسکن و ساختمان چیست؟ تصریح کرد: تحول ساختاری سیاستگذاری در راستای تشویق فعالان حوزه تولید مسکن مطابق با نیاز برنامه ای، زمینه سازی و تقویت الزامات اجرای مقررات ملی ساختمان، تمرکز بر برنامه ریزی برای افزایش کیفیت مسکن و بهبود فناوری مهندسی ساختمان به منظور پایین آوردن قیمت تمام شده و سازگار کردن ساختمان های با استاندرادهای متداول از جمله موارد مورد نظر است.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در خصوص افزایش قیمت مسکن و کاهش قدرت خرید مردم تاکید کرد: افزایش توان خرید، بهسازی و ارتقای مسکن متقاضیان به همراه ایجاد سازوکار تامین مالی سازندگان از طریق بانک مسکن و طراحی ساز و کارهای پایدار به منظور تامین مالی، سرمایه گذاری و تحرک در بخش مسکن و در نهایت بازنگری در طرح جامع مسکن به منظور تامین رفاه و عدالت اجتماعی در زمینه مسکن موارد مورد توجه در خانه‌دار کردن مردم است.

 اسلامی ادامه داد: از جمله وظایف وزارت راه وشهرسازی تعیین حدود توسعه و ظرفیت شهرهای آینده با توجه به شرایط فرهنگی ، اقتصادی و اجتماعی و طرح و تنظیم نقشه توزیع جمعیت و تهیه و تنظیم سیاست ها و خط مشی های اجرایی و ضوابط لازم برای هدایت و کنترل شهرنشینی برای تحقق طرح جامع سرزمین با لحاظ اولویت های آمایشی است که باید این وزارتخانه در این زمینه ها ضمن ورود موثر، برنامه ریزی داشته باشد.

 اسلامی در ادامه گفت و گو با تسنیم با اشاره به لزوم بروز رسانی طرح جامع مسکن با توجه به شرایط موجود، اظهار کرد:حمایت از تولید و عرضه مسکن با توجه به قانون ساماندهی، حمایت از خانواده های کم درآمد، خانواده های بی سرپرست و بدسرپرست، زوج های جوان، معلولین جسمی و حرکتی و سایر گروههای هدف مشمول طرح حمایت دولت در قانون ساماندهی با واگذاری زمین با شرایط مناسب مد نظر در برنامه های پیش بینی شده است.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با توجه به سیل‌های اخیر در استان های شمالی ادامه داد: افزایش تاب آوری زیرساخت ها از طریق آسیب شناسی، احصا نقاط بحرانی به ویژه در شرایط تغییرات اقلیم و نقاط مستعد بلایای طبیعی از جمله سیل و زلزله و برنامه ریزی برای نوسازی و بهسازی شهری و روستایی با مشارکت تمامی بخش ها و مردم  مورد توجه بنده است.

اسلامب افزود: از برنامه دیگر ارائه شده توسعه الزامات ایمنی از طریق نهادسازی ایمنی و استقرار ملاحظات و الزامات در طراحی و بهره برداری برای کاهش حوادث و سوانح و بازخوردگیری به منظور تاثیرگذاری در رویه ها، الزامات و شیو های طراحی و ساخت است.

وی بازنگری در ضوابط شهرسازی و روشهای مرسوم در شورای عالی شهرسازی و معماری برای تسهیل در اجرای طرح های تفصیلی و کاهش تغییرات در طرح های مصوب را از دیگر برنامه های پیشنهاد شده اعلام کرد و گفت: ایجاد تسهیلات برای سرمایه گذاری در بخش مسکن و شهرسازی جهت جذب سرمایه های بخش خصوصی و حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی برای ساماندهی و اجرای طرح های بازآفرینی بافت ها از موارد مورد توجه است.