شناسهٔ خبر: 60344 - سرویس وزارتی

نماینده سابق مجلس هشتم در گفت و گو با پایگاه خبری:

برنامه‌های اسلامی متناسب با مشکلات امروز کشور است / شاخصه مهم و ممتاز ایشان نداشتن حاشیه در مباحث مالی است

هادی حق شناس نماینده سابق مجلس هشتم و عضو هیأت علمی دانشگاه گفت: برنامه کلان آقای اسلامی متنانسب با مشکلاتی است که امروز در سطح کشور داریم و در کنار آن همچنین رشته تحصیلی، استاندار بودن و در نهایت ۳۰ سال حضور در مدیریت کشور، دید وسیعی در موضوعات کلان به خصوص در راه و شهرسازی به ایشان داده است.

هادی حق‌شناس نماینده سابق مجلس هشتم و عضو هیات علمی دانشگاه در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درخصوص معرفی محمد اسلامی به عنوان وزیر پیشنهادی دولت جهت تصدی پست وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: معمولا وقتی اسم فرد یا افرادی در سطح ملی مطرح می‌شود و در ذهن افکار عمومی نقش‌می‌بندد بلافاصله پرونده‌های خصوصی یا عملکرد آنها در رسانه‌ها منتشر می‌شود. به همین خاطر و درخصوص آقای اسلامی بتوان به جرأت گفت که در این فاصله کم از مطرح شدن نام ایشان تنها بحثی که درخصوص ایشان مطرح نشد بحث فساد اداری یا پیشینه‌هایی از این دست برای ایشان بود.

وی افزود: این مساله طبیعی است چون وقتی سوابق‌ ایشان در کمیته‌های انقلاب اسلامی به عنوان فنی و مهندسی، در وزارت دفاع و استانداری مازندران مورد بررسی قرار می‌گیرد اگر نکته پنهانی به خصوص در دو سال اخیر که بحث املاک و حقوق‌های نجومی مطرح شده است، کوچک‌ترین حاشیه‌ای بدون هیچگونه پنهانکاری منتشر می‌شد.

این عضو هیات علمی دانشگاه ادامه داد: به همین خاطر اگر بخواهیم یک شاخصه خیلی مهم و ممتاز در مورد کاندیدای وزارت راه و شهرسازی ذکر کنیم این است که هیچ حاشیه‌ای درخصوص مسائل مالی نداشته است. این مساله نه در مورد خود آقای اسلامی بلکه درخصوص مدیران زیرمجموعه کاری ایشان هم صدق می‌کند که اگر اتفاقی افتاده بود حتما به آن پرداخته می‌شد.

حق‌شناس گفت: به همین خاطر قطعا اگر در استانداری و دیگر مجموعه‌هایی که ایشان کار کردند فسادی صورت می‌گرفت الان رسانه‌ها یا در دادگاه‌ها اسناد آن را ورق می‌زدیم. به نظر می رسد این یک شاخصه ممتاز برای آقای اسلامی به عنوان کاندیدای وزارت راه و شهرسازی است چون هم خودش آلوده نشده  استو هم زمینه آلودگی نیروهای در اختیار خودش را فراهم نکرده است.

هادی حق‌شناس در ادامه با اشاره تحصیلات اسامی که همخوانی لازم را با تصدی پست وزارت راه و شهرسازی دارد، اظهار داشت: وزیران زیادی بعد از انقلاب در وزارت راه و شهرسازی آمدند و رفتند اما یکی از وزرای موفق در این بین آقای مهندس حجتی بود. علت این موفقیت هم این بود که ایشان وقتی استاندار سیستان و بلوچستان بودند یک دید جامع نسبت به همه مسائل کشور پیدا کردند.

وی افزود: به همین خاطر آقای مهندس اسلامی هم در مدتی که استاندار مازندران بودند در همه مسائل به ویژه در حوزه راه و در استانی مثل مازندران که بیشترین پیک سفرهای نوروزی یا تابستانی را دارد، به یک نگاه کلان رسیده‌اند. با این حال نکته مهم در این میان این است که وزارت راه و شهرسازی یک وزارتخانه چند وجهی در حمل و نقل است که بخش هوایی، دریایی، ریلی و زمینی را دارد و بخش مسکن و شهرسازی هم مرتبط با این مجموعه است.

وی ادامه داد: رشته تحصیلی آقای اسلامی هم مرتبط با مسکن است و در مدتی هم که در سازمان هوایی و وزارت راه  و وزارت دفاع بودند فعالیت داشته‌اند. العکس برخی وزرای که شاید هیچ کاری نکرده بودند و تنها در حد یک شهروند معمولی با این حوزه‌ها آشنا بودند ایشان اطلاعات و تجربه بسیار خوبی دارند. بنابراین به نظر می رسد سابقه استانداری از یک سمت، سابقه وزارت دفاع که ایشان را درگیر مساله هوایی کرده بود و همچنین رشته تحصیلی ایشان و در نهایت حضور ۳۰ سال در مدیریت کشور، دید وسیعی در موضوعات کلان به خصوص در راه و شهرسازی به ایشان داده است.

هادی دقان با تاکید بر اینکه گزینه تصدی پست وزارت راه و شهرسازی باید دید کلانی به موضوعات داشته باشد و بتواند راهبردها و جهت‌گیری‌ها را در مباحث کلان درست تشخیص دهد، با اشاره به برنامه‌های اسلامی بابت ارائه به مجلس اظهار داشت: برنامه‌های وزرا اکثرا کلان است و به موضوعات واقعی اشاره دارند. این مساله تنها به مهندس اسلامی و قبل از ایشان دکتر آخوندی و وزرای قبلی مربوط نمی‌شود.

وی ادامه داد: به عنوان یک مثال ساده در سند چشم‌ا نداز اولویت این است که بخش ریل تقویت شود. به همین خاطر در برنامه‌های آقای اسلامی این اتفاق باید رخ دهد. مفهوم ساده این است که اگر بخش ریل تقویت شود و بار باید از جاده به ریل منتقل شود. در بحث حمل و نقل هوایی و مسکن هم شرایط به همین نحو است. با این حال به نظرم برنامه کلان آقای اسلامی متنانسب با مشکلاتی است که امروز در سطح کشور داریم.