شناسهٔ خبر: 60367 - سرویس مسکن و شهرسازی

معاون وزیر راه و شهر سازی گفت:

اصلی‌ترین موضوع ساختمان کیفیت است/ضرورت محافظت از سرمایه مردم

مظاهریان معاون وزیر راه و شهرسازی در مراسم اعطای اعتبارنامه‌های هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان، با اشاره به اینکه کیفیت، اصلی‌ترین موضوع در ساختمان است و باید با ساختن با کیفیت از سرمایه‌های مردم محافظت شود، گفت: ضروری است که روند مسوولیت‌ها در ساخت‌وساز مشخص شود و هدف این است که بدانیم مهندس ناظر تا کجا برای ساختمان مسوولیت دارد و چه کسی جبران نقص‌ها را بعد از ساختن بر عهده می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، معاون وزیر راه و شهرسازی، در مراسم اعطای اعتبار نامه‌های هیات مدیره نظام  مهندسی ساختمان که روز گذشته، ۳ آبان ۱۳۹۷ با حضور نادر محمدزاده، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران و جمعی از اعضای سازمان نظام مهندسی استان تهران برگزار شد، گفت: در هر دوره انتخابات نظام مهندسی برای جامعه مهندسی دستاورد داشته است. ما در این راستا باید بر دو هدف؛ یعنی خواسته عمومی مردم که مصرف‌‌کنندگان نهایی هستند و اعضای سازمان نظام مهندسی توجه و تمرکز کنیم.

وی با اشاره به اینکه موضوع کیفیت مهم‌ترین موضوع در ساختمان است، افزود: واضح است که در نظر داشته باشیم که ساختمان‌ها چقدر با کیفیت ساخته و از سرمایه مرم تا چه حد محافظت می‌شود؟ و فرآیند ساخت و ساز چیست که برای آن نیاز به قانون وجود دارد؟ 

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی توضیح داد: درباره ساختمان به آن دلیل که نمی‌توانیم آن را فقط در نتیجه پایانی بسنجیم، باید روند مسوولیت‌ها در طول کار مشخص شود و هدف این است که مهندس ناظر تا کجا برای ساختمان مسوولیت دارد؟ چه کسی جبران نقص‌ها را بعد از ساختن بر عهده می‌گیرد؛ درحالی که ساختمان باید شناسنامه‌دار ارایه شود.

مظاهریان با اشاره به اینکه در کشورهای توسعه‌ای نگاه مهندسان به مسایل ساختمان دارای وجه اجتماعی و ارتباطی نیز هست، گفت: در جهان توسعه‌ای اینکه مهندسان چگونه به مسایل معاصر نگاه می‌کنند، حائز اهمیت است. در برنامه‌های این کشورها به مهندسان توصیه می‌شود که درس ارتباطات را در برنامه درسی داشته باشد. واضح است که مسایل اجتماعی و اقتصادی فقط با ساخت مسکن حل نمی‌شود و آن را گاهی برتر می‌کند.   

این مقام مسوول با بیان اینکه  اعتمادسازی در نظام مهندسی بسیار حایز اهمیت است، اضافه کرد: باید بهینه‌سازی بروکراسی را در سازمان در نظر بگیریم. متاسفانه با وجود آنکه سازمان نهادی غیردولتی است، برمبنای پرفورمنس و فرآیندهای واقعی حرکت نمی‌کند و چارت ساختارها غیردولتی و حرفه‌ای نیست.

مظاهریان در پایان با تشکر از دست‌اندرکاران سازمان نظام مهندسی و یاد از امیررهام سپندیان، دبیر اجرایی هشتمین دوره نظام مهندسی گفت: در وزارتخانه این آمادگی را داریم که مسایل حوزه آموزشی را به سازمان واگذار کنیم. نمی‌توانیم نادیده بگیریم که سپندیان به عنوان سمبل فشاری که بر دوستان وارد شده، خود را نشان داد و امیدوار هستم که همواره حرکتمان رو به جلو باشد.

 مراسم اعطای اعتبارنامه‌های هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان با حضور اعضای جدید هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان و هیات محترم اجرایی  برگزار شد./