به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی مرادی در مراسم اختتامیه جشنوار دریا در مسیر پیشرفت با بیان اینکه بخواهیم یا نخواهیم تکنولوژی وارد عرصه لجستیک دریایی شده است، تاکید کرد : با رشد تجارت جهانی و به تبع آن تغییر در حجم و اندازه کالاها و کشتی های تجاری، فشار به اسکله ها و محوطه های بندری بیش از گذشته شده است و استفاده و به کارگیری فناوری های نو و هوشمند اجتناب ناپذیر است.
مدیرکل مرکز بررسی ها و مطالعات راهبردی که در مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره ملی " دریا در مسیر پیشرفت " سخن می گفت، در ادامه " کشتی های خودران " را یکی از مصادیق تکنولوژی های نو به کار رفته در کشور های پیشرفته دریایی عنوان کرد و اظهار داشت : موضوع کشتی های خودران فراتر از بحث های ساختاری و سازه ای است. چالش اصلی در این زمینه، چگونگی حضور قانونی ما در این عرصه ناشی از خلا مقرراتی و کنوانسیونی در خصوص شناور های خودران است.
وی اذعان داشت: " بیگ دیتا یا داده های بزرگ" از دیگر مباحث مطرح شده در جوامع جهانی است که لزوم استفاده از این تکنولوژی های نو مانند اینترنت اشیا، اینترنت شناور و خدمات بندری به شکل گسترده ای در لجستیک تاکید می شود.
مرادی خاطرنشان کرد: با نگاهی اجمالی به صنعت حمل و نقل دریایی متوجه می شویم که در جهان و در سال ۲۰۱۷ حدود ۷/۱۰ میلیارد تن کالا از طریق دریا جا به جا شده که سهم ایران در کالای دریا بُرد ۱۵۷ میلیون تن بوده است.
به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، مدیرکل مرکز بررسیها و مطالعات راهبردی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: طبق بررسی های انجام شده در ۵ سال آینده از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳ میلادی، حمل و نقل دریایی ۴ درصد رشد سالیانه خواهد داشت که نشان دهنده اهمیت و جایگاه لجستیک و حمل و نقل دریایی در فعالیتهای اقتصادی و لزوم جدی گرفتن "توسعه دریا پایه" و فعالیت های دریایی و بندری در "اقتصادهای در حال گذار" همانند ایران است.
وی گفت: یکی دیگر از مسائلی که باید برای رونق صنعت دریانوردی به آن توجه کنیم" هوشمندسازی بنادر " است که این مبحث شامل دو بخش تکنولوژیکی و مدیریتی و روش مندی می شود.