شناسهٔ خبر: 60442 - سرویس جاده‌ای

یک مقام مسئول در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خبر داد:

امضا توافق‌نامه حمل‌ونقل بین‌المللی بین ایران و قزاقستان/ اعلام آمادگی طرفین برای راه‌اندازی مسیر رو-رو در دریای خزر

پرچم مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از توافق با قزاقستان بر سر ۱۰۰۰ پروانه تردد برای سال آینده خبر داد و گفت: همچنین طرف قزاقی آمادگی خود را برای شرکت نشستی بر سر راه‌اندازی مسیر رو-رو از بنادر انزلی و امیرآباد به بندر آکتائو طی ماه‌های آینده اعلام کرد.

رضا نفیسی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از امضا توافق‌نامه جدید با قزاقستان در حوزه ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی خبر داد و گفت: در این نشست طرفین بر سر صدور ۱۰۰۰ پروانه تردد شامل ۵۰۰ پروانه دوجانبه و ۵۰۰ پروانه ترانزیت و افزایش این تعداد در صورت بالا رفتن مبادلات تجاری میان طرفین در سال آینده توافق کردند.

وی افزود: همچنین ۵۰۰ پروانه تردد باقیمانده از ۱۰۰۰ پروانه در توافق قبلی، مورد بحث و بررسی قرار گرفت که پس از توافق بر سر اجرای مابقی تعهدات، ۲۰۰ پروانه تردد از میزان باقیمانده به طرف ایرانی داده شد که در اختیار شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ایران قرار خواهد گرفت.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی در ادامه بیان کرد: ادعای اخذ عوارض سنگین ایران از ناوگان قزاقستان نیز از سوی طرف مقابل مطرح شد که پس از ارائه توضیحات لازم از سوی هیئت ایرانی و رفع ابهامات، مشخص شد مبالغ دریافتی از ناوگان قزاقستانی طبق قوانین اما به‌مراتب کمتر از ادعاهای آن‌ها دریافت می‌شود.

به گفته وی: طبق توافق طرفین مقرر شد؛ تعدادی ناوگان تجاری ورودی به ایران از سوی دستگاه‌های مربوطه قزاقستان تحت نظارت قرار گیرند.

نفیسی خاطرنشان کرد: در ادامه جلسه مزیت‌های مسیر جاده‌ای ایران-ترکیه از جمله کوتاه‌تر و ارزان‌تر بودن نسبت به سایر مسیر‌ها برای طرف قزاقی تشریح شد و با توجه به اینکه بیشترین تردد ناوگان باری از قزاقستان به ترکیه به شکل رو-رو از دریای خزر یا از طریق روسیه انجام می‌شود، مقرر شد هیئتی از کارشناسان طرف مذاکره جهت شناسایی و ارزیابی مسیر به ایران سفر کنند.

وی افزود: پس از ارائه توضیحات از سوی طرف ایرانی مبنی بر راه‌اندازی سیستم رو-رو از بندر امیرآباد و بندر انزلی به سمت بندر آکتائو در دریای خزر طرف قراقستان، امکان و ظرفیت لازم برای راه‌اندازی آن را مناسب دانست و مقرر شد، طی چند ماه آینده نشست مشترکی بین سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، سازمان بنادر و دریانوردی و هیئتی از قزاقستان برگزار شود.

 مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از آمادگی سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در راه‌اندازی مسیر رو-رو از بنادر انزلی و امیرآباد تا بندر آکتائو خبر داد و گفت: توسعه مسیر‌های ترانزیتی باعث ایجاد رقابت و افزایش قدرت تصمیم‌گیری ایران در منطقه بین کشور‌های همسایه می‌شود.