شناسهٔ خبر: 60451 - سرویس وزارتی

نگاهی به روزنامه‌های ۵ آبان

مطبوعات  در گزارش زیر نگاهی اجمالی کرده‌ایم به اخبار حوزه حمل‌ونقل و مسکن شهرسازی در روزنامه‌‌های امروز (شنبه ۵ آبان ۱۳۹۷)

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در ذیل برخی از تیترها و مطالب منتشرشده در روزنامه‌ها را بخوانید:

ایران

محور برنامه های چهار وزیر پیشنهادی جدید که امروز در مجلس بررسی می شود

بهبود معیشت اشتغال و کسب و کار

محمد اسلامی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی:

مداخله حداقلی در قیمت و تعرفه حمل و نقل

تیم اقتصادی دولت امروز رسما وزیران پیشنهادی اقتصاد، صمت، راه و رفاه برنامه های خود را در معرض نقد و بررسی نمایندگان مجلس قرار میدهند تا با گرفتن رأی اعتماد از آنان خود را برای دور جدید مدیریت کشــورآماده کنند. بهبود معیشــت، افزایش اشتغال و توسعه کسب و کارسه موضوع اصلی اســت که مورد توجه مردان جدید پیشــنهادی کابینه قرار گرفته اســت. در کنار این ها میتوان بــه وعدههایی درباره جوانگرایــی، گفتوگو با بخــش خصوصــی، شــفافیت و دخالتهای حداقلــی در قیمت گذاری اشــاره کرد. میتوان گفت که تیم جدید اقتصادی دولت مأموریت یافته علاوه بــر مقابلــه بــا ابرچالش هایی چــون تورم بــاال و پرنوســان، رشــد اقتصادی پاییــن و نرخ بیــکاری دورقمی، بــا تغییر در ترکیب مدیــران میانی، برخی پســتهای مهــم را به دســت افــراد تــازه نفس خواهد ســپرد تا بدیــن ترتیب، کارآمدی و تحرک این بدنه بیشــتر از گذشــته شــود.

شاه‌کلید برنامه‌هایی که وزیران پیشنهادی اعلام کرده‌اند به اجماع و هماهنگی میان قوا و دستگاه‌های اجرایــی برمی‌گردد. آنان راز پیشــبرد اهداف و برنامه‌های خــود را در همکاری میان ســه قوه قلمداد کرده و خواســتار همکاری بیشــتر آنان برای حل مســائل اساســی اقتصاد ایران شده‌اند؛ موضوعی که پیش‌ازاین از سوی مسعود نیلی، دســتیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور اقتصادی به آن اشاره‌شده بود. وزیران پیشــنهادی همچنیــن وعده داده‌اند بــا تعامل بین وزارتخانه‌های مختلف، از بوروکراسی‌های پیچیــده و ناهماهنگی‌های موجود میان برخی دستگاه‌های دولتی عبور کرده و راه را برای توســعه کسب‌وکار و ایده‌های نو باز کنند.به نظر میرســد رئیس‌جمهوری ســعی کرده تا گروه جدید اقتصــادی دولت را طوری بچیند که اعضای آن بیشــترین هماهنگی را با یکدیگر داشــته باشــند و بتوانند علاوه بر بهبود معیشــت مــردم و حفظ اشــتغال موجود، بــر محدودیت‌های جدیــد بین‌المللی کــه از چنــد روز دیگر آغاز می‌شود، فائق آیند.

عصر اقتصاد

کاشت برج‌های بی‌رنگ در تهران؛

شهرسازی سیاه و سفید، آرامش بصری ندارد

در دنیای امروز که شرایط زندگی با فشار و مشکلات زیادی همراه است، وجود رنگ‌ها در آرامش و ایجاد تعادل نقش بسزایی دارد چراکه از جمله تاثیرات رنگ‌ها بر عواطف و احساسات انسان‌ها آرامش بصری و نیز آشفتگی بصری است. با توجه به اینکه روزانه تعداد زیادی از افراد جامعه در شهر تردد کرده و وقت زیادی را در محیط شهری به سر می برند و پس از خانه‌ها دومین مأمن انسان‌های مدرن به حساب می آید نمی توان تأثیر کارکرد رنگ‌ها بر ذهن انسان را بی‌اهمیت دید.

تاثیر عاطفی–روانی رنگ‌ها به خوبی در رفتارها و هیجانات کودکان مشهود است و می توان گفت که آلودگی‌های روانی و الگوهای بصری، آسایش و کیفیت محیط شهـری را دستـخوش ناملایمات قرار می‌دهد و سبـب بروز ناهنجارهای ذهنی، روانی و بروز رفتاری نامناسب می شود.اکنون بسیاری از شهرها با رنگ‌های خاص خود شناسنامه دار شده اند و از این رو علاوه بر تاثیرات مثبت روانی بر افراد جامعه باعث جذب گردشگر نیز شده اند که می‌تواند از نظر اقتصادی نیز برای کشور مفید واقع شوند. اهمیت رنگ‌ها به حدی است که آن را به یکی از عوامل و مؤلفه‌های هویت‌بخشی به شهر محسوب می‌کنند که سبب تلطیف روحیه شهروندان، خاطره‌سازی و در پی آن، احساس تعلق به شهر می‌شود. «رنگ» بیان‌کننده احساس شهر است و می‌تواند مردمان یک شهر را سرد یا سرزنده نشان دهد. حتی امروزه متخصصان منظر شهر، رنگ‌آمیزی را در کاهش جرم و جنایت در شهرها مؤثر می‌دانند. همان‌گونه که گفته شد، رنگ به‌واسطه نقش پررنگ در زیباسازی و خلق جذابیت بصری فضا و تأثیر عمیق بر عاطفه و احساس در فرد می‌تواند انتخاب شایسته برای برند گردشگری یک شهر و حتی یک کشور باشد.

جهان اقتصاد

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی تاکید کرد:

تکمیل و واگذاری مسکن مهر، مطالبه جدی متقاضیان است

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با اشاره به خواسته رئیس‌جمهوری درباره اجرای «طرح بازآفرینی شهری»، تکمیل و واگذاری مسکن مهر را مطالبه جدی متقاضیان دانست و تاکید کرد: تحرک بخشیدن به بخش مسکن و حمل‌ونقل می‌تواند در توسعه و اشتغال در کشور موثر باشد.محمد اسلامی در نخستین نشست خود با معاونان و مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها تأکید کرد: سهم وزارت راه و شهرسازی در توسعه، اشتغال و تولید در کشور مهم و قابل‌ توجه است و کم‌ کاری این وزارتخانه تأثیر مستقیم بر زندگی مردم دارد.

وی بیان داشت: تحرک بخشیدن به حوزه‌ها در زیرساخت‌های مسکن و شهرسازی و همه شقوق حمل‌‌ونقل باید مورد توجه این وزارتخانه قرار گیرد.

شرق

کریدور ریلی شرقی ایران در انتظار سرمایه گذاری است

مسابقه روسیه و چین در خطوط ریلی ایران

فرستاده هند که به ایران آمد تا درباره جزئیات قرارداد توسعه چابهار با طرف ایران و افغان، به گفتگو بنشیند، درباره اهمیت دو پروژه ریلی چابهار-زاهدان و مشهد- هرات سخن به میان آورد.هرچند خط ریلی مشهد-هرات هم‌اکنون در بین پروژه‌های ریلی ایران وجود ندارد؛ اما با پیوستن مشهد به سرخس، این امکان به وجود می‌آید که بتوان از مرز سرخس، جنوب ایران را به افغانستان متصل کرد. این دو خط ریلی اگر به انجام برسند، کریدور شرقی کشور را تکمیل کرده و پیوند کشور‌های شرق آسیا، آسیای میانه و اروپای شرقی را از طریق ایران به آب‌های آزاد فراهم می‌کند و ظرفیت ترانزیت ایران را به رخ می‌کشد.

 در‌این‌میان هزینه بالای سرمایه‌گذاری و کاهش سرمایه‌گذاری در بخش ریلی سبب شد تا ایران به هند برای خط راه‌آهن چابهار-زاهدان به طول ۶۱۰ کیلومتر وارد مذاکره شود. هم‌اکنون این خط ریلی به پیمانکاری قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در حال انجام است. برای تکمیل کریدور شرقی ایران، مسئولان برقی کردن خط آهن بندرعباس به سرخس را در دستور کار قرار داده‌اند که بر‌اساس آنچه برخی از مقامات آگاه خبر می‌دهند، دو آلترناتیو فاینانس روسی و همکاری یکی از زیرمجموعه‌های قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا با فاینانسور چینی برای سرمایه‌گذاری در این بخش، مطرح شده‌اند.

اطلاعات

صنعت تایر زیر بار کمبود سرمایه و تکنولوژی

کارخانجات تایر بعد از گذشت ۶۰سال هنوز نتوانسته اند در حد توان و ظرفیتی که بخش مهندسی کشور دارد، به خاطر مشکلاتی همچون تخصیص خطوط اعتباری و تأمین ارز و تأمین تکنولوژی توسعه لازم را پیدا کنند که نمود کنونی آن کمبود لاستیک خودروهای سنگین است.از سوی دیگر، دولت همچنین از سال ۱۳۹۳به بعد و در راستای حمایت از تولید داخلی سیاست های جدیدی در زمینه واردات تدوین کرد که در مجموع کار واردات تایر را سخت کرده و در نتیجه وارد کنندگان نتوانسته اند برای تأمین تایر سنگین مورد نیاز کشور از تمام ظرفیت خود استفاده کنند.

به گفته دست اندرکاران صنعت تایر، بخش زیادی از کمبود تایر سنگین در کشور ناشی از مشکلات و چالش هایی است که تولید کنندگان داخلی هم اینک با آن رو به رو هستند.به گفته آنها، تولید تایر سنگین نیازمند این است که برای رفع مشکلات این حوزه، از جمله تأمین میزان سرمایه برای سرمایه گذاری و جدیدترین تکنولوژی های مورد نیاز تمهیدات جدی اندیشیده شود.

جهان صنعت

افزایش ۸۳ درصدی قیمت و کاهش ۴۸ درصدی معملات در مهر ۹۷

بازگشت رکود تورمی به مسکن

دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه‌و‌شهرسازی گزارشی از وضعیت بازار مسکن منتشر کرده است که نشان می‌دهد در یک سال اخیر با وجود کاهش ۴۸ درصدی معاملات، قیمت با ۸۳ درصد رشد همراه بود. این گزارش از «بازگشت کامل رکود تورمی» پرده برداشته که ممکن است مانند سال‌های گذشته باعث شکل‌گیری فضای «سوداگری» و «سرمایه‌گذاری نامتقارن» در بازار مسکن شود. مطابق این تحلیل، سه عامل مخرب «افزایش فضای تعلیق در اقتصاد با بلاتکلیفی لایحه FATF»، «اثرات نوسان ارز» و «افزایش تورم عمومی» رکود را تعمیق کرده است.

در شرایطی که تورم نقطه به نقطه مهر ماه سال‌جاری توسط مرکز آمار ۸/۳۲ درصد اعلام شده، تورم مسکن در همین مدت ۸۳ درصد اعلام شده است که از «آزاد شدن فنر قیمتی» پس از رکود سال‌های اخیر خبر می‌دهد. در سال‌های اخیر همواره تورم مسکن از تورم عمومی پایین‌تر بود که آمار تازه نشان می‌دهد اخیرا این روند برعکس شده است؛ فاصله بی‌سابقه ۵۱ درصدی تورم مسکن از تورم عمومی کشور از تقویت عوامل شتاب قیمتی در بازار مسکن خبر می‌دهد. این در حالی است که سبد معیشتی طرف تقاضا ضعیف‌تر شده است و فشار بر قیمت‌ها از طرف تقاضا بوده است و این فشار ممکن است تا جایی که بازار مسکن را نسبت به بازار‌های موازی به تعادل برساند ادامه داشته باشد.

دنیای اقتصاد

توصیه به فروشندگان آپارتمان

رئیس اتحادیه مشاوران املاک به فروشندگان آپارتمان توصیه کرد املاک خود را با نیت گران‌تر شدن احتکار نکنند چرا که حتی در صورت افزایش قیمت در آینده به دلیل نبود قدرت خرید بازار وارد فاز رکود شده و فروشندگان قادر به فروش واحدهای خود نخواهند بود.

مصطفی قلی خسروی،رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت:به اعتقاد من کسانی که قصد خرید دارند اقدام کنند. به فروشنده‌ها نیز توصیه می‌کنم واحدهای خود را بفروشند و با این هدف که مسکن گران می‌شود خانه را نگه ندارند؛ زیرا اگر قیمت‌ها بالا برود ممکن است در شرایط رکود نتوانند خانه خود را بفروشند. آمار ارائه شده از سوی رئیس اتحادیه مشاوران املاک نشان می‌دهد در مهرماه سال جاری قراردادهای تعداد خرید و فروش در کل کشور ۱۹ درصد افزایش داشته اما در شهر تهران ۳۷ درصد کاهش نشان می‌دهد. قلی خسروی اظهار کرد: در مهرماه سال جاری ۵۹ هزار و ۲۵ فقره قرارداد خرید و فروش در کل کشور به امضا رسیده که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۹ درصد افزایش نشان می‌دهد. وی افزود: در پایتخت اما شاهد افت ۳۷ درصدی معاملات بوده‌ایم.