شناسهٔ خبر: 60591 - سرویس مسکن و شهرسازی

بیت‌اللهی تشریح کرد؛

جزئیات زمین‌لرزه‌های زاغه لرستان/تاکید بر فعالیت گسله‌های بزرگ زاگرس در منطقه

علی بیت اللهی دبیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی جزئیات زمین لرزه های زاغه لرستان را تشریح و بر فعالیت گسله‌های بزرگ زاگرس در منطقه تاکید کرد.

علی بیت اللهی رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی جزئیات سه زمین لرزه زاغه استان لرستان را تشریح کرد و گفت: سه زمین لرزه با بزرگی ۳.۶، ۲.۸ و ۴.۱ در استان لرستان در مورخه ۷-۸-۱۳۹۷ (روز دوشنبه) در ۲۸ کیلومتری جنوب شرق خرم آباد رخ داد. زمین لرزه ۴.۱ در ساعت ۲:۵۲:۴۳ در اولین ساعات روز رخ داد و به دنبال آن دو زمین لرزه دیگر در مجاورت هم بوقوع پیوستند.

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه در چند روز قبل نیز فعالیت لرزه‌ای در منطقه منجر به رخداد چند زلزله خفیف دیگر نیز شده بود، افزود: رومرکز این چند زمین‌لرزه به فاصله تقریبی ۲۰ کیلومتری شهر زاغه (نام قدیمی آن سکوند بوده است) که شهری با جمعیت بالای ۲۷۰۰ نفری است، و در سمت جنوب غربی آن جانمایی شده است.

بیت‌اللهی یادآور شد: چند آبادی نسبتا بزرگ دیگر با جمعیت بالای ۵۰۰ نفر طبق امار ۱۳۹۵،  مانند ایمان آباد، سیف آباد و سردار آباد در فاصله نزدیکتر؛ حدود ۵ کیلومتری، رومرکز زلزله‌ها و در سمت شمال شرقی آن قرار دارند.

این مقام مسئول همچنین گفت: منطقه به لحاظ وجود گسله‌های بزرگ زاگرس ( MRF و HZF ) از نظر تکتونیکی فعال و زمین‌لرزه‌های بزرگی در گستره به وقوع پیوسته است. از آنجا که زمین‌لرزه‌های رخ داده بر روی گسل زاگرس مرتفع جانمائی می‌شوند، می‌توان گفت که همین گسله، به عنوان گسل مسبب زمین‌لرزه‌هاست.

به گفته وی، امتداد گسل HZF بسمت شمال غرب از محدود شهر بزرگ خرم آباد عبور می کند که شایان توجه جدی است.

در شکل های زیر موقعیت زمین لرزه ها نشان داده شده است.