شناسهٔ خبر: 60603 - سرویس ریلی

خادمي در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مطرح کرد:

آخرین وضعیت بهره‌برداری سه پروژه‌ بزرگ ریلی کشور/ افتتاح راه آهن مراغه - ارومیه بعد از ایام اربعین حسینی

خیرالله خادمی معاون وزير راه و شهرسازي از آمادگی صد در صد براي افتتاح راه‌آهن مراغه-ارومیه بعد از ایام سوگواری اربعین حسینی خبر داد و گفت: پروژه‌های ریلی قزوین-رشت و میانه-بستان‌آباد در اولویت‌های بعدی برای بهره‌برداری قرار دارند.

خيراله خادمي در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به تشریح آخرین وضعیت پروژه‌های ریلی مراغه-ارومیه، ‌قزوین-رشت و میانه-بستان آباد پرداخت.

وی در ابتدا از آماده بودن کامل راه‌آهن مراغه-ارومیه برای افتتاح و بهره‌برداری خبر داد و گفت: با تلاش همكاران و اهتمام شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور و پیمانکاران و مشاوران پروژه و همكاري و همراهي شركت راه آهن جمهوري اسلامي و نيز اهتمام مسئولين استان، این پروژه طبق برنامه در مهرماه آماده بهره‌برداری شد اما با توجه به ایام سوگواری اباعبدالله الحسین و اربعین مراسم افتتاح پروژه در آینده نزدیک با حضور رئیس‌جمهوری برگزار خواهد شد.

مديرعامل شركت ساخت و توسعه در خصوص میزان پیشرفت فیزیکی پروژه راه‌آهن قزوین-رشت نیز گفت: در حال حاضر عملیات زیرسازی این پروژه داراي پیشرفت فیزیکی 99 درصدی است و طی 10 روز آینده احداث تقاطع هم‌سطح برای اتصال ریل در منطقه لاکان به اتمام خواهد رسید. همچنین در بخش روسازی عملیات رلواژ اول به اتمام رسیده و هم‌اکنون رلواژ دوم مسیر در دست اقدام قرار دارد. 

وی افزود: ایستگاه‌های امام‌زاده هاشم، لوشان و کوهین حدود 98 درصد و ساختمان اصلی ایستگاه رشت از پیشرفت فیزیکی 92 درصدی برخوردار است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان آبان ماه 8 درصد باقیمانده به اتمام برسد. 

خادمي خاطرنشان کرد: پس از راه‌آهن مراغه-ارومیه، راه‌آهن قزوین-رشت در برنامه افتتاح و بهره‌برداری قرار دارد و تمام تلاش خود را برای آماده‌سازی این پروژه قبل از فصل زمستان به کار بسته‌ایم.

معاون وزير راه و شهرسازي اولویت بعدی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در بخش ریلی را تکمیل و بهره‌برداری از راه‌آهن میانه-بستان آباد عنوان کرد و گفت: پیشرفت فیزیکی عملیات زیرسازی این پروژه به 100 درصد رسیده و روسازی 110 کیلومتر از طول 130 کیلومتری مسیر تکمیل شده است.

 وی با بیان اینکه « در صورت تخصیص اعتبارات از سوی سازمان برنامه‌وبودجه می‌توان شاهد بهره‌برداری از پروژه قبل از پایان سال بود.» تصریح کرد: طبق توافق قبلی باید 450 میلیارد تومان برای توسعه این محور تا محدوده شهری ائل گولی تأمین شود که از این مبلغ باید150 میلیارد تومان برای احداث عرشه پل‌های بزرگ به‌صورت نقدی تخصیص یابد. 

خادمي یادآور شد: البته رئیس سازمان برنامه‌وبودجه دستور تأمین اعتبار مبلغ 70 میلیارد تومان برای این پروژه را صادر کرده است امیدواریم هر چه سریع‌تر نسبت به تخصیص مبلغ جهت تسريع در عمليات اجرايي به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل ابلاغ شود.