شناسهٔ خبر: 60735 - سرویس استان‌ها

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان جنوبی در جواب به خبر یکی از خبرگزاری‌ها عنوان کرد:

فرودگاه بيرجند آماده پذيرش پرواز همه شرکت‌هاست/ اجرای ۴۰۰ ميليارد ریال پروژه در فرودگاه طی سال‌های اخير

هادی سلامی به گفته مديرکل فرودگاه های خراسان جنوبي، فرودگاه بيرجند بر اساس استانداردهای ايکائو آماده پذيرش پرواز همه شرکت‌های هواپيمايی است و برای افزايش پرواز و جلوگيری از لغو پروازها همه بايد دست به دست هم بدهند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شركت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران هادی سلامی این مطلب را در پاسخ به خبر درج شده در خبرگزاری فارس ( مورخ نهم آبان با تیتر «خواب آسوده مدیركل فرودگاه بیرجند/ چند سوال ساده از آقای مدیركل) عنوان كرد: حمل ونقل هوایی به دلیل گستردگی و تخصصی بودن و لزوم بالا بودن سطح ایمنی لازم،  دارای  سه رکن یا  وجه اساسی  و یك رکن تکمیلی است. رکن حاکمیتی و نظارتی شامل  سازمان هواپیمایی کشوری است و وظایف سازمان هواپیمایی كشوری به مثابه نماینده دولت در جهت اعمال حاكمیت در صنعت حمل و نقل هوایی كشور شامل سیاستگذاری ها، صدور مجوزها و اعمال نظارت های عالی است. رکن زیرساختی  نیز شرکت مادر تخصصی فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران را شامل می شود كه براساس معیارها و مقررات ملی و بین المللی حاكم بر استمرار خدمت رسانی مطلوب، ایمن و مطمئن در صنعت هوانوردی و حمل و نقل هوایی، راهبری، مدیریت، نگهداری و توسعه فرودگاه ها، سامانه های هوانوردی كشور و مدیریت ترافیك هوایی كشور را به عنوان مهمترین اركان زیرساختی این صنعت در جمهوری اسلامی ایران برعهده دارد و یكی از شركت های اصلی وزارت راه و شهرسازی محسوب می شود.

مدیركل فرودگاه های خراسان جنوبی افزود: رکن اجرایی پرواز شامل شرکت های هواپیمایی است كه  مالکیت یا اجاره هواپیماها را برای اجرای خدمات حمل و نقل هوایی بر عهده دارند. حدود ۱۵ تا ۱۷ شرکت هواپیمایی فعال در كشور وجود دارد که برخی مانند شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی کاملا دولتی وبرخی شرکت های خصوصی هستند و همه از سازمان هواپیمایی کشوری مجوز دریافت می کنند.

وی همچنین گفت: رکن تکمیلی شامل آژانس های هواپیمایی  است که عهده دار خرید و فروش بلیت و خدمات مسافر و تور هستند.

سلامی با بیان اینكه بر اساس استانداردهای ICAO  و قوانین داخلی، هر یک از ارکان حمل و نقل هوایی دارای اختیارات و وظایفی در حیطه کاری خود هستند که در قوانین به طور مشخص ذکر شده است، توضیح داد: اداره کل فرودگاه های استان خراسان جنوبی زیرمجموعه شرکت مادر تخصصی فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران است که در زمینه راهبری، مدیریت، نگهداری و توسعه فرودگاه های بیرجند و طبس فعالیت می کند. احداث و توسعه باندهای پروازی ، نصب چراغ های باند، نصب و نگهداری سیستم های  کمک ناوبری و ارتباطی، توسعه و نگهداری ترمینال ها و اماکن فرودگاهی، ارایه خدمات کنترل ترافیک هوایی، نصب و نگهداری سیستم های امنیتی هوانوردی(دستگاه های ایکس ری، گیت وی و دوربین ها)، ارایه خدمات امداد و نجات و آتش نشانی فرودگاهی، ارایه پیام های هوانوردی، طراحی و نظارت و اجرای تجهیزات برودتی و حرارتی (شامل تولید، انتقال و توزیع سرمایش و گرمایش)، امور تاسیساتی، برق رسانی، سیستم آبرسانی و گازرسانی، تسهیلات ترمینالی، انتشار و عرضه نشریه اطلاعات هوانوردی، و نظارت بر همه پروژه های مربوط به طراحی، ساخت، توسعه، تعمیر و نگهداری فرودگاه ها بر عهده این اداره کل است.

مدیركل فرودگاه های خراسان جنوبی با بیان اینكه فرودگاه ها به دلیل درآمد-هزینه ای بودن، به دنبال افزایش پرواز هستند و هرچه تعداد پرواز در فرودگاه بیشتر باشد اعتبارات بیشتری را می توانند جذب كنند، گفت: برای تامین زیرساخت های فرودگاه بیرجند در طول سال های اخیر همه نیازمندی های فرودگاه در بخش های عملیاتی و تجهیزاتی توسط شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران تامین شده است که از آن جمله می توان به نصب دستگاه کمک ناوبری VOR (زاویه دهنده پروازها) جهت تردد ایمن در همه شرایط جوی، نصب چراغ های Simple Approach  و PAPI، احداث ساختمان CCTV و حراست، تصویب طرح جامع فرودگاهی به عنوان سند بالادستی تا افق۱۴۲۰، تصویب طرح اضطراری و سند فرودگاهی، قرار گرفتن فرودگاه بیرجند در نوبت دریافت گواهینامه فرودگاهی از ایکائو، تصویب طرح توسعه ترمینال داخلی به مساحت ۳۵۰۰ مترمربع، مطالعه و طراحی ترمینال بین المللی پروازهای خارجی، ارتقای سطح درجه بندی فرودگاه  از B۱ به  A۳ در بین فرودگاه های کشور، ارتقای سطح تشکیلات اداری فرودگاه به اداره کل، تامین شرایط پروازهای حج تمتع طی دو سال متوالی، مستند سازی اراضی و پرداخت حقوق مردم در خصوص اراضی فرودگاه، نصب سیستم های سوئیچینگ و ارتباطی جدید در برج کنترل، تکمیل ساختمان یگان حفاظت هواپیمایی، احداث نمازخانه فرودگاه همراه با محوطه سازی ها، بازگشایی مسیر جدید فرودگاه از جاده کمربندی زاهدان، نصب دکل های و ستون های روشنایی معابر، گازرسانی به فرودگاه، احداث و آسفالت پارکینگ خودروها (افزایش تعداد مکان پارک به ۳۰۰۰ خودرو)، استانداردسازی مارکینگ باند و سطوح پروازی، اجرای سردرب و اتاقک نگهبانی ورودی فرودگاه، اجرای سیستم FIDS و اطلاعات پرواز و امکان نمایش روی مانیتورها و از طریق اینترنت، بهسازی ساختمان های برج، ترمینال، آتش نشانی، اداری و تمام ابنیه مرتبط، نصب کنسول های برج مراقبت پرواز با استفاده از محصول داخلی، نصب درب های اتوماتیک برای سایت جدید و قدیم فرودگاه، بهسازی  و به روز رسانی تاسیسات و سیستم های گرمایشی و سرمایشی فرودگاه، نصب  تابلو های فشار متوسط و فشار ضعیف  فرودگاه،  تعویض  و روکش صندلی های ترمینال، بازسازی و ارتقای فضای سبز و احداث گلخانه، ساخت هلی پد(محل نشستن هلیکوپتر)، استریپ سازی، پوشش کانال آبهای سطحی و ایمن سازی اطراف باند پروازی، احداث ساختمان RCAG در ارتفاعات تقی قنبر، پیگیری نصب سیستم کمک ناوبری ILS، پیگیری نصبRadar  در ارتفاعات باقران، ایجاد رواق جلوی ترمینال جهت رفاه حال مسافران، احداث کانال آدم رو تاسیسات برای توسعه ترمینال و پاویون، جذب نیروهای متخصص بومی، به روز رسانی طرح های نشست و برخاست پروازها، راه اندازی اتوماسیون های مختلف اداری، ارایه طرح بهسازی محوطه مقابل ترمینال و برنامه ریزی شروع عملیات اجرایی، مطالعه و پیگیری احداث پروژه ساختمان پاویون اشاره كرد.

وی افزود: فرودگاه بیرجند با صرف اعتباری بالغ بر ۴۰۰ میلیارد ریال طی چند سال اخیر یکی از آماده ترین فرودگاهها در سطح فرودگاههای مشابه است و آمادگی کامل برای پذیرش انواع هواپیماهای شرکت های هواپیمایی را دارد.

سلامی گفت: برای انجام پرواز توسط شرکت های هواپیمایی به یک منطقه، راه های مختلفی وجود دارد، یكی اینكه شركت های هواپیمایی بر اساس مطالعات بازار و بررسی Demand در یک استان یا منطقه اقدام به پروازهای برنامه ای می كنند، یا فعالان گردشگری به همراهی آژانس های خدمات مسافری بستر لازم را برای حضور شركت هواپیمایی فراهم می كنند که این موضوع می تواند با اجاره صندلی ها(چارتر) و یا توافق های دیگر انجام شود. شیوه دیگر این است كه شخصیت ها، مقام ها و مسوولان هر منطقه چه دولت و چه  نمایندگان مردم در مجلس، با رایزنی و ارتباط موثر با سیستم حمل و نقل هوایی شركت های هواپیمایی را برای پرواز به منطقه ترغیب می كنند که با توجه به ماهیت شركت هواپیمایی( دولتی یا خصوصی بودن) از راهکارهای مختلف مانند کمک از وزارتخانه و ایجاد وظیفه برای شركت هواپیمایی یا ترغیب های اقتصادی با استفاده از راهکارهای موجود قانونی استفاده می شود. متولی قانونی پروازهای زیارتی نیز سازمان حج و زیارت است که در خصوص پروازهای عتبات از طریق شرکت مرکزی حج و زیارت(شمسا) پیگیری و اجاره (چارتر) پرواز انجام می شود. افتخار فرودگاه بیرجند نیز میزبانی از حدود ۳۰۰۰ زایر بیت الله الحرام در سال جاری و ۱۶۰۰ زایر در سال ۱۳۹۶ است.

مدیركل فرودگاه های خراسان جنوبی با اشاره به اینكه در شهرهای كوچك برای انجام پرواز از روش سوم یععنی رایزنی مسوولان با شركت های هواپیمایی استفاده می شود، افزود: در صورت لغو پروازها و عدم انجام تعهدهای شرکت های هواپیمایی، با توجه به نحوه ورود شركت هواپیمایی به منطقه ، عکس العمل مرتبط توسط متولی  انجام می شود و اداره کل فرودگاه ها نیز تمام تلاش و پیگیری خود را در این زمینه انجام می دهد.

وی گفت: در ابتدای مهر سال جاری استاندار و نماینده مردم شریف شهرستان های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی دیداری با مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) داشته اند که براساس اخبار درج شده در سایت رسمی  وزارت کشور، مدیرعامل شرکت هواپیمایی هما در این دیدار در خصوص اضافه شدن یک پرواز ATR ۶۰ نفره به پروازهای بیرجند – مشهد و برعكس و هندلینگ سایر شركت های هواپیمایی در فرودگاه بیرجند قول مساعد داده است. در عین حال فرایند بررسی و اجرای قول مذکور منوط به بررسی های فنی و عملیاتی در خصوص بیس شدن هواپیمای ATR در فرودگاه مشهد و انجام پرواز به بیرجند است که این امر نیز در حال پیگیری است و به زودی نتیجه مشخص خواهد شد.

سلامی عنوان كرد: در فرودگاه بیرجند فقط دو شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی و ماهان  پرواز دارند که براساس قانون موظفند برنامه های پروازی فصلی و فوق العاده خود را برای اداره کل فرودگاه ها ارسال  كنند. همچنین در صورت توافق برنامه پروازی برای مقام های دولتی در استان و حتی برای رسانه های اصلی مانند صداوسیما، جراید کثیر الانتشار و خبرگزاری ها از طریق شركت هواپیمایی مربوط ارسال می شود. شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی(هما) سالیان متمادی در فرودگاه بیرجند پرواز داشته و طی چند سال اخیر در هر برنامه فصلی، برای افزایش پروازهای خود به استان خراسان جنوبی تلاش كرده است. در ابتدا با سه پرواز در هفته شروع کرده و سپس در سال گذشته ۱۲ پرواز در هفته (۲۴ پرواز رفت و برگشت) به فرودگاه بیرجند انجام می داده است. در عین حال به دلایل مختلف از جمله کمبود ناوگان و خارج شدن برخی هواپیماهای فعال خود در ابتدای سال ۹۷ تعداد پرواز های این شركت در فرودگاه بیرجند به ۱۰ پرواز كاهش یافت و در برنامه زمستانی نیز ، به پنج پرواز در هفته رسیده است.

مدیركل فرودگاه های خراسان جنوبی افزود: موضوع لغو و کاهش پروازهای مذکور به محض دریافت، به صورت شفاهی و سپس طی مکاتبات متعدد اطلاع رسانی کامل شده و از طریق های مختلف پیگیری شده است. در عین حال به دلیل نیاز به مذاکره و مکاتبه با مدیرعامل شرکت هواپیمایی مرتبط و لزوم  مکاتبه با وزیر راه وشهرسازی یا معاونان وی، نیاز به پیگیری ها در سطوح بالاتر بوده است. بنابراین پیش نویس مکاتبه ها برای رییس سازمان هواپیمایی کشوری ارسال شد و تمام مسوولان استان نیز از ابتدای امر با اهتمام ویژه مشکل را پیگیری كردند. پنجشنبه (دهم آبان) جلسه ای ویژه در دفتر مشاور عالی استاندار و مدیر کل ارزیابی عملکرد، بازرسی و امور حقوقی با حضور مدیر شعبه و رئیس ایستگاه ایران ایر و مدیر کل فرودگاه های استان (به عنوان مشاور) برگزار شد و تمام موارد پروازی از جمله تسهیل در امور مسافری و لغو پروزاهای مذکور مورد بررسی و دستور پیگیری قرار گرفت.

وی همچنین گفت: هرگونه نقل قول، جوابیه یا تحلیل درباره لغو پرواز که فاقد سربرگ و امضای این اداره کل است صرفا توسط افراد غیر مسوول بوده و فاقد ارزش قانونی است كه اداره کل فرودگاه های خراسان جنوبی مسوولیتی در قبال آن نخواهد داشت.