شناسهٔ خبر: 60742 - سرویس هوایی

نگاهی به روزنامه‌های ۱۳ آبان

روزنامه در گزارش زیر نگاهی اجمالی کرده‌ایم به اخبار حوزه حمل‌ونقل و مسکن شهرسازی در روزنامه‌‌های امروز (یک شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۷)

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در ذیل برخی از تیترها و مطالب منتشرشده در روزنامه‌ها را بخوانید:

ایران

در گفت‌و‌گوی مسئولان هواپیمایی با «ایران» بررسی شد

ماجرای توقف هواپیماهای ایرانی در ترکیه

فرودگاه ترکیه روز جمعه از دادن سوخت به برخی خطوط هواپیمایی ایران خودداری کرد. در نتیجه این اقدام، یک پرواز لغو شد، برخی شرکت‌ها تعداد مسافرانشان را کم کردند و ۳ پرواز هم تأخیر داشت.رضا جعفر‌زاده، رئیس روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری در توضیح خودداری شرکت ترک از سوخت‌رسانی به پروازهای ایرانی گفت: شرکت سوخت‌رسان پترول اوفیسی که یک شرکت ترک است پیش‌تر در ایمیلی به شرکت‌های هواپیمایی ایرانی بدون اشاره به موضوع تحریم‌ها اعلام کرده که سوخت‌رسانی به پروازهای آنها را از اول نوامبر(پنجشنبه هفته گذشته) قطع می‌کند.

 جعفرزاده تأکید کرد که بین سازمان هواپیمایی کشوری ایران و ترکیه قرارداد تأمین سوخت و تعهدهای دوجانبه امضا شده و امکان عدول از این قراردادها وجود ندارد. او افزود: با توجه به روابط ایران و ترکیه و موافقتنامه هوایی امضا شده بین دو کشور پروازها متوقف نخواهد شد و موضوع تأمین سوخت هواپیماها در دست پیگیری است. طبق موافقتنامه امضا شده بین دو سازمان هواپیمایی کشوری ایران و ترکیه، هفته‌ای ۱۰۰ پرواز برنامه‌ای برای هر طرف در نظر گرفته شده که همچنان در حال انجام است و طرفین موظف هستند خدمات مورد نیاز پروازها از جمله سوخت هواپیماها را تأمین کنند.

صبح اقتصاد

مردم به جای طلا و ارز، مسکن خریداری کنند

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: تحریم‌ها ممکن است اثرات کوتاه‌مدتی بر روی بخش مسکن ایجاد کند اما منجر به گران‌تر شدن مسکن نخواهد شد، زیرا هم‌اکنون نیز قیمت‌ها بالاتر از توان مردم است.

مصطفی قلی خسروی در مجمع هم‌اندیشی اتحادیه مشاوران املاک اظهار کرد: در شرایط تحریم، بخش ساختمان‌سازی امن‌ترین سرمایه‌گذاری است چرا که مسکن یک کالای ماندگار و مطمئن است. از سوی دیگر وزیر جدید راه و شهرسازی اعتقاد به ساخت و ساز دارد که مورد تاکید رئیس جمهور نیز هست و به همین جهت می‌توان پیش بینی کرد در حوزه مسکن تحرکاتی ایجاد شود.

تفاهم

 نوسـازی نـاوگان همـا با سوخو۱۰۰ روسی

مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از مذاکره با روس‌ها برای خرید هواپیما سوخو ۱۰۰ جهت نوسازی ناوگان ایرلاین ملی خبر داد و گفت: با هر تامین‌کننده‌ای که بتواند بدون نیز به مجوز اوفک به ایران‌ایر هواپیما بفروشد، مذاکره می‌کنیم.

فرزانه شرفبافی درباره تاثیر تغییر وزیر راه و شهرسازی بر سیاست‌های این شرکت، اظهار کرد:‌ برای هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران برنامه استراتژیک سه ساله داریم. بر این اساس اهداف طولانی مدت برنامه ریزی شده و اصلاح فرآیندهای مالی، اصلاح ساختار سازمانی، اصلاح هزینه-درآمدهای هما و چگونگی خصوصی‌سازی هما در دستور کار قرار دارد. وی با بیان این‌که معتقدیم وزیر جدید راه و شهرسازی همسوی سیاست‌های کلان دولت تدبیر و امید است و همین مسیر را ادامه می‌دهد. شرفبافی با اشاره به برنامه هما برای نوسازی ناوگان خود گفت: از هر کسی که بتواند هواپیمای مورد نیاز هما را تامین کند، استقبال می‌کنیم. حتی سراغ هواپیماهایی مانند سوخو ۱۰۰ یا هواپیماهایی که تولید کشورهای غیر اروپایی هستند نیز رفته‌ایم.

دنیای اقتصاد

ویژگی‌های معاملات مسکن محدوده مرکز

بازار معاملات آپارتمان‌های مسکونی محدوده مرکزی و نوار جنوبی شهر تهران از گزینه‌های پیشنهادی به متقاضیان به خصوص خانه‌اولی‌هایی است که قصد خرید مسکن با استفاده از وام بانکی دارند. از آنجا که وام بانکی خرید مسکن تحت تاثیر جهش قیمت آپارتمان طی ماه‌های اخیر قدرت خود را از دست داده است و عملا در برخی مناطق مصرفی سهم چندانی از هزینه خرید آپارتمان را پوشش نمی‌دهد، برخی مناطق و محلات محدوده مرکزی و جنوبی شهر تهران برای خرید آپارتمان به این گروه از متقاضیان توصیه می‌شود.

منطقه ۱۰ شهر تهران که بالاترین منطقه جنوبی پایتخت واقع در نوار مرزی دو نیمه شهر تهران(بالاترین منطقه واقع در جنوب نوار خیابان انقلاب-آزادی) و جزو سه منطقه اول بافت فرسوده تهران به لحاظ وسعت و مساحت فرسودگی محسوب می‌شود از جمله این مناطق است. در این منطقه که از مرز جنوبی نوار خیابان آزادی آغاز می‌شود و بین دو بزرگراه نواب و یادگار امام قرار دارد بیش از ۵۰درصد پلاک‌ها جزو محدوده بافت فرسوده قرار دارند؛ هرچند بسیاری از واحدها طی سال‌های اخیر نوسازی شده‌اند. از آنجا که تعداد واحدهای مسکونی ریزمتراژ و کوچک‌متراژ مناسب تقاضای مصرفی و خانه‌اولی‌ها در این منطقه به‌طور نسبی بیش از برخی مناطق مصرفی دیگر است آن دسته از متقاضیان خرید این واحدها با استفاده از وام بانکی می‌توانند محلات واقع در این منطقه را به‌عنوان یکی از مقاصد جست‌و‌جوی خود برای خرید مسکن مدنظر قرار دهند.

کیهان

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی خبر داد

اعتراض‌ تهران به آنکارا درباره توقف‌ سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایرانی

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: سازمان هواپیمایی ایران، بابت عدم سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایرانی، اعتراض خود را به ترکیه اعلام کرد.مقصود اسعدی‌‌سامانی درباره جزئیات عدم سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایرانی در فرودگاه ترکیه،‌ اظهار داشت: طبق موافقتنامه دو جانبه بین ایران و ترکیه هفته‌ای ۲۰۰ پرواز شامل ۱۰۰ پرواز شرکت‌های ایرانی و ۱۰۰ پرواز شرکت‌های ترکیه‌ای بین دو کشور برقرار است و البته این رقم در برخی هفته‌ها و با توجه به فصل سفر و استقبال مسافر، کم و زیاد می‌شود اما سالانه ۲/۵ میلیون ایرانی به ترکیه سفر می‌کنند.وی ادامه داد:‌ ارتباط مناسبی بین دولت‌های دو کشور برقرار است و ترکیه هم اعلام کرده که از سیاست‌های تحریمی آمریکا بر علیه ایران تبعیت نمی‌کند‌ اما متاسفانه شرکت سوخت‌رسانی که در این کشور به شرکت‌های هواپیمایی ایرانی سوخت ارائه می‌کند، فقط در قالب یک ‌پست الکترونیکی، بدون هیچ توضیحی اعلام کرده است که از ابتدای نوامبر امسال قادر به ارائه سوخت به شرکت‌های هواپیمایی ایرانی نیست. شرکت سوخت‌رسان ترکیه‌ای در نامه خود به شرکت‌های هواپیمایی‌اشاره‌ای به موضوع تحریم‌ها نکرده است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی افزود: در این راستا سازمان هواپیمایی ایران مراتب اعتراض رسمی خود را به سازمان هواپیمایی ترکیه بابت عدم ارائه سوخت توسط شرکت سوخت رسان ترکیه‌ای اعلام کرد. انتظار داریم با پیگیری‌هایی که در حال انجام است مشکل رفع شود. قطعا توقع داریم که با توجه به ارزش افزوده برقراری پروازها بین دو کشور، این مشکل که شرکت سوخت رسان ترکیه‌ای ایجاد کرده هرچه سریع‌تر رفع شود.گفتنی است، فرودگاه ترکیه روز جمعه از ارائه سوخت به برخی شرکت‌های هواپیمایی ایرانی خودداری کرده و این اقدام موجب لغو یکی از پروازهای شرکت هواپیمایی ایرانی شده است.

صمت

هر‌روز‌زیر‌پای‌پایتخت‌خالی‌تر‌می‌شود

فرونشست‌تهران؛‌روزی‌یک‌میلی‌متر

تهران را رکورددار فرونشست زمین در جهان می دانند. براساس جدیدترین گزارش آماری سازمان نقشه برداری، هر روز یک میلی متر و در مجموع ساانه حدود ۳۶ سانتی متر از زمین تهران نشست می کند و در این میان، جنوب غرب پایتخت با فرونشستی حدود ۲۲ سانتی متر در سال، بیشترین سهم را در خالی شدن زیر پای تهران دارد.

تهران در روزهای گذشته باردیگر شاهد نشست در خیابان مولوی به عنوان یکی از خیابان های پرترافیک شهر بود. پنجشنبه گذشته، تقاطع خیابان مصطفی خمینی با خیابان مولوی دچار فرونشست شد که با حضور نیروهای پلیس و شهرداری، گودال ایجاد شده، پر و تردد عادی شد اما روز جمعه اعام شد دوباره بخش هایی از این خیابان و همان محل دچار فرونشست شده اند. ‹ زنگ‌خطر‌به‌صدا‌درآمد ریزش چندباره خیابان مولوی تهران در کمتر از ۲۴ ساعت و در خیابانی که پیش تر نیز دچار نشست شده بود، زنگ خطر فرونشست زمین در پایتخت را بار دیگر به صدا درآورده است. در سال های گذشته تهران شاهد فرونشست های گوناگون بوده که برخی از آنها مانند فرونشست خیابان شهران، دو سال پیش منجر به انفجار در منطقه مسکونی شد و برخی از آنها مانند فرونشست.