شناسهٔ خبر: 60744 - سرویس بنادر و دریانوردی

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی مطرح کرد:

حمل و نقل دریایی آمادگی کامل برای مقابله با تحریم‌ها را دارد/ تأکید بر فراهم کردن زیرساخت‌های بندری برای شرایط بحران

محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام اینکه سازمان بنادر و دریانوردی آمادگی کامل برای مقابله با تحریم‌ها را دارد گفت: اعمال تحریم‌های ظالمانه به دلیل خودباوری و خوداتکایی و نیروهای انقلابی اثری بر حمل و نقل دریایی ندارد و ما آمادگی کامل داریم تا در شرایط بحران نیازهای کشور را برطرف کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در مراسم گردهمايي تخصصي پدافند غیرعامل با رويكرد حمل و نقل دريايي در سازمان بنادر و دريانوردي  اعلام کرد: بعد از ۴۰ سال با شروع دور جدید تحریم‌ها در ۱۳ آبان شاهد تداوم خصومت استکبار نسبت به ملت شریف ایران هستیم و به همین دلیل موضوع پدافند غیرعامل و توجه به آن در سازمان بنادر و دریانوردی مورد اهمیت قرار دارد.

راستاد با اشاره به اینکه ایران به واسطه شرایط بسیار سختی که در جنگ تحمیلی گذرانده آمادگی برای شرایط بحران را دارد گفت: در روزهای آغازین جمگ تحمیلی مهم‌ترین زیرساخت بندری کشور، بندر خرمشهر از حیز انتفاع خارج شد و در آن وضعیت کشور آمادگی چندانی برای تأمین زیرساخت‌های جایگزین را نداشت به همین دلیل به ناچار بنادر کوچک توانستند تا حدی نیازهای کشور را در آن ایام برطرف کنند.

وی ادامه داد: خوشبختانه به واسطه توسعه بندر شهید رجایی و بهره‌برداری از آن از عهده تهیه مایحتاج کشور برآمدیم، همچنین نصب سریع اسکله بندر چابهار نیز در شرایط جنگ کمک شایان توجهی به ما کرد و توانستیم مایحتاج کشور را در شرایط جنگ تأمین کنیم.

به گفته وی به واسطه تجربه شرایط بحرانی در حمل و نقل دریایی باید کاملا هوشیار باشیم و سناریوهای مختلف را طراحی کنیم تا بتوانیم به موقع پاسخگوی تقاضاهای کشور باشیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید براینکه بنادر کشور به لحاظ پاسخ‌دهی به تقاضاها به عنوان زیرساخت‌های حیاتی کشور محسوب می‌شوند گفت: طرح‌های پدافند غیرعامل نمی‌‌توانند طرح‌هایی باشند که به صورت ساکن و بدون بازنگری طراحی شوند بلکه باید همواره به روز شوند و بتوانند وابستگی ما را برطرف کنند.

راستاد ادامه داد: همکاران ما در بنادر که تجربیات گرانقدری که باید این تجربیات را در بنادر کشور و در شرایط بحران زمانیکه یک بندر در صورت احتمال دچار بحران شود به کار ببندند.

وی افزود: اینکه برای جبران زیرساخت یک بندر چه راهکارهایی را پیش‌بینی کنیم نکته ای است که باید مدیران بنادر شمال و جنوب کشور مورد توجه قرار دهند. همانطورکه ما در سایر مقولات ایمنی را مدنظر قرار می دهیم همچون جستجو و نجات دریایی، محیط‌زیست دریایی و امثالهم باید برای پدافند غیرعامل و در شرایط بحران نیز طرح‌هایی را داشته باشیم و بتوانیم آنها را سنجیده و عملیاتی کنیم.

طرح‌های پدافند غیرعامل در بنادر کشور بازنگری و به روز می‌شوند

معاون وزیر راه و شهرسازی در زمینه آماده‌سازی سازمان بنادر و دریانوردی به عملیات اطفای حریق اشاره و تصریح کرد: طرح هایی که برای پدافند غیرعامل ارایه می شوند نیاز دارند تا به طور مستمر، به روز رسانی شوند و در عین حال، تجهیزات، تمرین و ارزیابی توان بنادر در مقابله با شرایط بحران به صورت منظم سنجش شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان کرد: انتظار داریم همکاران ما به موضوع پدافند غیرعامل بیش از گذشته توجه کنند. خوشبختانه در حال حاضر امنیت پایدار در کشور حاکم است اما نیاز و تاکید داریم تا در برنامه های خود جایگاه ویژه ای برای پدافند غیرعامل در نظر بگیریم.

راستاد ادامه داد: کمیته‌های پدافند غیرعامل باید جلسات متعددی برای ارزیابی فعالیت‌هایی که انجام می دهند داشته باشند و این مقوله ای است که تنها شامل سازمان بنادر و دریانوردی نمی شود و موضوعی فراگیری در کل کشور و در تمامی مقولات است.

وی خطاب به معاونان خود در حوزه های مهندسی، دریایی و بندری و اقتصادی ، گفت: معاونت مهندسی سازمان بنادر باید در رابطه با زیرساخت ها، روبناها و تامین تجهیزات مناسب با رویکرد پدافند غیرعامل تجهیز شود. همچنین معاونت دریایی سازمان نیز باید در مباحث عملیات دریایی و راه های جایگزین در عملیات اضطرار، مجموعه اقداماتی را به سرانجام برساند و این انتظاراتی است که از مجموعه می رود.

راستاد همچنین اعلام کرد: در معاونت امور بندری و اقتصادی به واسطه آنکه این معاونت حساس ترین عملیات ترابری دریایی را انجام می دهد بجاست مقوله پدافند غیرعامل را موردتوجه ویژه خود قرار دهد و در اولویت های فعالیت های معاونت های سازمان قرار گیرد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین تاکید کرد: انتظار داریم گزارش های ارزیابی بنادر کشور همانطور که برای HSE، جستجو و نجات دریایی و سایر موارد وجود دارد برای پدافند غیرعامل از سوی اداره کل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل پیگیری جدی شود و متناسب با آن، تکالیف مورد نیاز برای بنادر نیز تدوین و تهیه شوند.

این مقام مسئول یادآور شد: دشمن با اعمال تحریم‌های ظالمانه در صدد اجیاد محدودیت است. اما خوشبختانه به دلیل خودباوری، خوداتکایی و وجود نیروهای انقلابی و تلاشگر امروز، افتخار داریم که با ظرفیت 230 هزار تنی بنادر تجاری کشور فعال هستند. همچنین با دارابودن ناوگانی مجهز جزو بزرگترین ناوگان های اقیانوس پیما در دنیا به شمار می رویم که همه اینها نشان از آمادگی جمهوری اسلامی ایران دارد.

راستاد تصریح کرد: در حال حاضر می توانیم با توجه به ظرفیت هایی که ایجاد شده است نیازهای کشور را در شرایط بحران پاسخ دهیم و این پاسخ محکمی است به ژست های استکبار جهانی و همچنین پاسخ کوبنده ای است به شعارهایی که استکبار جهانی در رابطه با تحریم ها داده است.

وی اعلام کرد: حمل و نقل دریایی ایران آمادگی کامل برای مقابله با تحریم ها را دارد.