شناسهٔ خبر: 60746 - سرویس بنادر و دریانوردی

رئیس سازمان پدافند غیرعامل مطرح کرد

آمادگی سازمان پدافند غیر عامل برای مقابله با تحریم ها و دفاع/تاکید پایداری و امنیت مسیرهای حمل و نقل دریایی

غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل در گردهمایی تخصصی پدافند غیر عامل با رویکرد حمل و نقل دریایی ضمن اعلام آمادگی آن سازمان برای مقابله با تحریم ها گفت: جریان تامین لجستیک کشور از طریق دریاست که بیش از ۹۰  درصد مایحتاج کشور از طریق حمل و نقل دریایی جایه جا می شود و این مسیر باید پایدار و امن باشد

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه  و شهرسازی،سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان  پدافند غیرعامل امروز ۱۳ آبان ماه در گردهمایی تخصصی پدافند غیرعامل با رویکرد حمل‌ونقل دریایی در سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام اینکه برخی از زیرساخت‌های بندری و دریایی یک‌بار ساخته می‌شوند گفت: توسعه زیرساخت‌های دریایی و امنیت آن ها  بسیار حائز اهمیت است و ازآنجایی‌که این زیرساخت‌ها در بلندمدت ساخته می‌شوند و  مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند باید سه مقوله دفاع، ایمنی و امنیت در آن‌ها موردتوجه ویژه قرار بگیرد.

سردار جلالی ادامه داد: در ساخت زیرساخت‌های دریایی باید تهدیدات را لحاظ کنیم و تهدیدات نظامی تهدیدات مؤثری بر زیرساخت‌های دریایی به شمار می‌روند که باید موردتوجه ما قرار بگیرند.

 رئیس سازمان پدافند با اشاره به اینکه امروز درگیر جنگ مدرن اقتصادی علیه اقتصاد کشور هستیم، گفت: در جنگ اقتصادی از هر ابزار اقتصادی مانند بانک، پول، ارز، تولید، الگوی مصرف و... دشمن به عنوان ابزار علیه ما استفاده می کند که نشان می دهد ابزار مهاجم دشمن در این جنگ، نظامی نیست.

سردارجلالی افزود: البته در جنگ آمریکا با عراق، از محاصره نظامی در بخش جنگ اقتصادی استفاده شد اما استفاده از این گزینه علیه ما منتفی است. همچنین، ما در حوزه ماهواره معتقد بودیم که تحریم می شویم اما مدیرعامل وقت می گفت پروتکل داریم و امکان تحریم وجود ندارد و ما نهایتاً تحریم شدیم. حتی در حوزه بنزین و دارو نیز ممکن است حریم شویم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل ادامه داد: آنچه در زمینه اقلام کالاهای اساسی کشاورزی گفته می شود که هزینه واردات کمتر از تولید است و نباید در کالاهای اساسی خودکفا شویم، حرف خامی است. باید تحریم را مفروض بدانیم و در هر حالت یک موضوع جدی است.

وی یادآور شد: هرچند در تحولات سیاسی، موضع کشور اعمال نرمش قهرمانانه بود، اما تجربه نشان داد با وجود حداکثر انعطاف پذیری، امکان تحریم وجود دارد. بنابراین در حوزه جنگ اقتصادی، پدافند غیرعامل یک ضرورت بوده و باید در برابر تهدیدات آمادگی داشته باشیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل تصریح کرد: موضوع بعدی تهدیدهای محتمل، تهدیدات سایبری است. این بخش در حوزه زیرساختها مبتنی بر تهدیدات سایبری خواهد بود که شامل وابستگی ما به دسترسی مدیریت زیرساختها از راه دور شده و تهدیدات سایبری در این بخش امکان توقف یا حتی تخریب زیرساختها را به همراه دارد.

جلالی افزود: برای مخازن سوخت باید ۳ لایه قابلیت دفاع، مقابله امنیتی و لایه نخستین شامل نکات ایمنی رعایت شود. اگر تجمع بیش از حد مخازن پرخطر را در کنار شهرها مانند عسلویه و ماهشهر داشته باشیم، امکان یک آسیب پذیری را ایجاد کرده ایم که خودمان در آن نقش داشته ایم.

وی افزود: برخی آبراه های کشتیرانی،  آبراه منحصر به فرد بوده و اگر کشتی غرق شود، کل بندر و حمل و نقل تعطیل خواهد شد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل خاطرنشان کرد: در ماهشهر ۵۱ مجتمع شیمیایی و پتروشیمی در کنار هم ایجاد شده است. این در حالی است که بخش زیادی از این آسیب پذیری ها در حوزه بنادر به شکل دستورالعمل و بخشنامه قابل حل است.

جلالی اظهارداشت: در حوزه پدافند غیرعامل دریایی و بندری باید ابتدا دارایی های خود را احصاء و دسته بندی کنیم. ممکن است دارایی ها فیزیکی مانند زیرساختها یا اعتباری مانند دسترسی ما به آب های آزاد باشد.

وی در خصوص دارایی های مهم ما در بنادر به عنوان زیرساختها گفت: در حوزه پدافند غیرعامل آنچه در اولویت نخست دفاع قرار دارد، دفاع از مردم و جمعیت و در مرحله دوم دفاع از زیرساختها است.

به گفته رئیس سازمان پدافند غیرعامل: شرایط تحریم ممکن است کارکرد فعلی بنادر را دچار اختلال کند. بنابراین طراحی سناریویی برای تداوم کارکرد فعلی بندر در شرایط جنگ اقتصادی از اهمیت بالایی برخوردار است. به خصوص که ۹۰ درصد نیاز غذایی کشور از طریق دریا تامین می شود.

جلالی با اشاره به اعتراضات کامیون داران در ماه های گذشته گفت: این اعتراضات سبب شد بخشی از چرخه تامین ما از بندر تا مصرف در شهرها دچار اختلال شود که باید در چرخه تامین کالای اساسی خود بازنگری کنیم.

وی ادامه داد: بندر امام خمینی به لحاظ آبراه وابسته به یک معبر دریایی بوده و در صورت بسته شدن آن، کارکرد این بندر مختلف می شود. بنابراین باید آبراه موازی برای این بندر ایجاد شود تا بندر مهمی که کارکرد انحصاری تامین کالای اساسی دارد از انحصار یک آبراه خارج شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به وابستگی زیاد زیرساختهای ما به صنعت برق،  اعلام کرد: هفته گذشته قطع برق را در چند دستگاه تست کردیم که در برخی سازمان ها جواب نداد. این نشان می دهد باید موضوع نصب مولد برق اضطراری را در همه آیتم های صدور مجوز تاسیسات زیرساختی در اولویت قرار دهیم.

جلالی با تاکید بر این مطلب که  باید ساختار دورزدن تحریم ها در سازمان بنادر و دریانوردی به صورت دائم وجود داشته باشد، گفت: از آنجاییکه امکان تحریم در هر لحظه وجود دارد باید ساختار رهایی از شرایط بحران را ایجاد کنیم. ما در منطقه‌ای هستیم که هر ۷ تا ۸ سال یک جنگ داشته ایم بنابراین فرض عملی شدن تهدیدها در زمان اجرای کلیه طرح ها یک فرض عاقلانه است.