شناسهٔ خبر: 60760 - سرویس مسکن و شهرسازی

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گزارش می‌دهد:

بارانی شدن استان‌های غربی کشور با ورود سامانه بارشی / احتمال سیلاب ناگهانی، وقوع تگرگ و صاعقه در جنوب غرب کشور

آب و هوا امروز با ورود سامانه بارشی از جنوب غرب و غرب به کشور برای استان‌های واقع در نوار غربی کشور افزایش ابر، وزش باد و بارش پراکنده گاهی رعدوبرق پیش‌بینی شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مطابق پیش‌بینی کلی براساس نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری و همچنین براساس تحلیل آخرین نقشه‌های هواشناسی و خروجی مدل‌ها، امروز با ورود سامانه بارشی از جنوب غرب و غرب به کشور برای استان‌های واقع در نوار غربی کشور افزایش ابر، وزش باد و بارش پراکنده گاهی رعدوبرق پیش‌بینی شد.

شدت بارش امشب در جنوب خوزستان و غرب خلیج فارس خواهد بود و برای فردا دوشنبه ضمن تقویت این سامانه و تشدید بارش‌ها، دامنه فعالیت آن نیز گسترده شده و نیمه غربی کشور را در بر گرفته و سبب بارش باران، رعدوبرق، وزش باد شدید و در مناطق مستعد بارش تگرگ می‌گردد.

شدت بارش در این روز در غرب کردستان غرب کرمانشاه و استان‌های ایلام، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، شمال بوشهر و غرب خلیج‌فارس خواهد بود.

روز سه‌شنبه علاوه بر ادامه ناپایداری‌ها در مناطق ذکر شده، دامنه فعالیت این سامانه گسترده شده و نواحی مرکزی کشور، استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های زنجان، قزوین، البرز، تهران و سمنان و همچنین خراسان شمالی را نیز تحت تاثیر قرار داده و سبب بارش پراکنده باران گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقت در این مناطق می‌شود.

همچنین روز سه‌شنبه با شمالی شدن جریانات بر روی دریای خزر در استان‌های ساحلی دریای خزر نیز بارش پراکنده باران گاهی وزش باد شروع می‌شود که بارش در مناطق غربی شدت بیشتری دارد. شدت بارش روز سه‌شنبه در برخی نقاط استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل و استان‌های گیلان، زنجان، غرب کردستان، به ویژه در جنوب لرستان، خوزستان، شمال بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و غرب خلیج فارس است.

لازم به ذکر است فردا دوشنبه در ارتفاعات استان‌های چهارمحال و بختیاری، لرستان و روز سه‌شنبه علاوه بر مناطق ذکر شده در نقاط سردسیر استان‌های واقع در شمال غرب، ارتفاعات البرز بارش باران پیش‌بینی می‌شود. روز یکشنبه خلیج‌فارس و روزهای دوشنبه و سه‌شنبه غرب خلیج فارس مواج پیش‌بینی می‌شود. همچنین روز سه‌شنبه دریای خزر نیز مواج است.

براساس نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی امروز  درنواحی کوهپایه ای استان خوزستان  و  طی روز دوشنبه تا صبح سه شنبه در خوزستان، لرستان ، ایلام، غرب  و جنوب کرمانشاه و  غرب کردستان  در ساعات بعدازظهر به علت رشد ابرهای تندری علاوه بر احتمال سیلاب ناگهانی، وقوع تگرگ و صاعقه  دور از انتظار نمی باشد. لذا به هموطنان عزیز بخصوص در این مناطق  توصیه می شود ضمن بکارگیری تمهیدات لازم برای جلوگیری از خسارتهای احتمالی از توقف در مسیلها و مناطقی که می تواند مسیر گذر سیلابهای ناگهانی شود و از توقف در مناطق مستعد تگرگ و صاعقه  خودداری نمایند.

دما و شرایط جوی استان‌های کشور طی سه روز آینده را می‌توانید اینجا مشاهده کنید.