شناسهٔ خبر: 60789 - سرویس بنادر و دریانوردی

نگاهی به روزنامه‌های ۱۴ آبان

روزنامه  در گزارش زیر نگاهی اجمالی کرده‌ایم به اخبار حوزه حمل‌ونقل و مسکن شهرسازی در روزنامه‌‌های امروز (دو شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۷)

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در ذیل برخی از تیترها و مطالب منتشرشده در روزنامه‌ها را بخوانید:

کیهان

ناوگان بزرگ کشتیرانی جمهوری اسلامی پاسخی دندان‌شکن به آمریکا می‌دهد

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با ظرفیت ۲۳۰میلیون تنی بنادر کشور و توان بالای ناوگان کشتیرانی ایران،‌ پاسخی دندان‌شکن به ژست بچه‌گانه استکبار خواهیم داد.محمد راستاد در همایش تخصصی پدافند غیرعامل با رویکرد حمل‌ونقل دریایی، اظهار داشت: کشورهایی بودند که تجربه عملی از بروز تهدید در شرایط نامتعارف و غیرمتعارف نداشتند اما خود را تجهیز کردند. ما در ایران در حوزه حمل‌ونقل دریایی در روزهای آغازین جنگ تحمیلی مهم‌ترین زیرساخت بندری کشور یعنی بندر خرمشهر را از دست دادیم و کشور آمادگی چندانی برای تامین زیرساخت‌های جایگزین نداشت، بنابراین بنادر کوچک به سختی نیازهای کشور در حمل‌ونقل دریایی را تامین کردند. سپس با توسعه بندر شهید رجایی و اسکله‌های نصب سریع در بندر چابهار توانستیم مایحتاج کشور را وارد کنیم.

وی افزود: طرح‌های پدافند غیرعامل نمی‌تواند طرح‌های ساکنی باشد و باید به روز شود؛ وابستگی ما در بندر تجاری باید بررسی شود و زیرساخت‌های بندری را مناسب و مطابق با شرایط تقاضا آماده کنیم و در دوران سختی‌ها سناریوهای جایگزین را طراحی کنیم. اگر اسکله‌ای که قرار است فرآورده‌های نفتی کشور را تامین کند می‌سازیم باید روش‌های تهدید آن در طرح‌های پدافند غیرعامل توجه شود.

اطلاعات

برقراری ۲۶ قطار فوق العاده برای زائران مشهد

۲۶ رام قطار فوق العاده از فردا تا پایان ماه صفر در مسیرهای منتهی به مشهد مقدس راه اندازی می‌شود و در مجموع ۵۳۱ قطار، زائران را به این شهر منتقل خواهند کرد.میرحسن موسوی معاون مسافری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان این مطلب افزود: همزمان با فرا رسیدن ایام رحلت پیامبر گرامی اسلام و شهادت امام رضا (ع) و برای سهولت سفر هموطنان عزیز، ۲۶ رام قطار فوق العاده با ظرفیتی معادل ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر صندلی از برخی شهرها به مشهد مقدس برنامه ریزی شده است.

وی افزود: این قطارها در بازه زمانی ۱۲ تا ۱۹ آبان از مبادی تبریز، زنجان و تهران به شهر مشهد در مسیر رفت و برگشت سیر خواهند داشت .

دنیای اقتصاد

تقاضای مصرفی ملک در تهران تغییر جهت داد

چرخش منطقه‌ای معاملات مسکن

معاملات خرید مسکن در تهران تحت‌تاثیر تغییر رفتار گروهی از متقاضیان مصرفی، با چرخش منطقه‌ای مواجه شد. بررسی تغییرات حجم معاملات آپارتمان در مناطق ۲۲ گانه پایتخت طی ماه گذشته نشان می‌دهد در مناطق متوسط و مقصد اصلی خریداران - همچون مناطق ۴ و ۵ - سریال ریزش ماهانه حجم معاملات همچنان ادامه دارد؛ اما در برخی از مناطق جنوبی و مجاور خط میانی شهر، فروش واحدهای مسکونی افزایش پیدا کرده است. آپارتمان‌های ارزان در این مناطق به ۵ علت، به محل خرید اولیه «تقاضای مصرفی آسیب‌دیده از جهش قیمت» تبدیل شده است.

بازار معاملات خرید و فروش مسکن از ناحیه گروهی از متقاضیان خرید آپارتمان، دچار چرخش منطقه‌ای شده است. بررسی‌های «دنیای اقتصاد» بر پایه تحقیقات میدانی و همچنین آمارهای رسمی از وضعیت معاملات مسکن شهر تهران نشان می‌دهد مهرماه امسال، بخش عمده‌ای از تقاضای خرید آپارتمان تحت تاثیر جهش‌های پی‌در پی قیمت مسکن طی ماه‌های اخیر با یک چرخش محسوس از مناطق مصرفی و پرتقاضای واقع در نیمه شمالی شهر تهران(عمدتا مناطق ۴ و ۵) به مناطق جنوبی پایین‌دست خط میانی پایتخت و برخی از مناطق واقع در محدوده بافت‌های فرسوده منتقل شده است.  این چرخش منطقه‌ای معاملات مسکن عمدتا تحت تاثیر ناامید شدن برخی از متقاضیان -به‌خصوص خانه‌اولی‌ها-از خرید آپارتمان در مناطق مصرفی شهر تهران و پناه بردن به سایر مناطق برای خرید مقدماتی در بازار مسکن مهرماه رصد شد.

ابرار

معاملات مسکن در تهران ۱۶ درصد کاهش یافت

رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: از ابتدای امسال تا پایان هشتم آبان ماه جاری تعداد قراردادهای اجاره و خرید و فروش مسکن در تهران ۱۶درصد نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش یافته است.بازار مسکن بویژه در پایتخت سال گذشته بویژه از نیمه دوم سال روند رو به رشد در پیش گرفت که خود سبب رشد قیمت ها شد؛ این روند افزایشی تا اردیبهشت ماه امسال ادامه یافت و اما جهش قیمت ها مانع از دامنه دار شدن خروج مسکن از رکود شد. به این ترتیب دوباره روند رو به کاهش معاملات مسکن در پایتخت آغاز شد به طوری که در مهر ماه امسال خرید و فروش مسکن نسبت به مدت مشابه پارسال ۱.۷ درصد کمتر شد.

در این زمینه «مصطفی قلی خسروی» رئیس اتحادیه مشاوران املاک افزود: از ابتدای امسال تا پایان هشتم آبان در این مدت ۲۱۹ هزار و ۴۵۶ قرارداد اجاره و خرید و فروش مسکن (مبایعه نامه) در دفاتر مشاوران املاک پایتخت به ثبت رسیده است که در مدت مشابه سال گذشته ایین رقم ۲۶۱ هزار و ۲۴ قرارداد بود.

تجارت

کارشناسان دلایل رکود بازار مسکن را تبیین کردند،

رکورد ساخت و ساز، پیامد گرانی مصالح

تا به حال مصالح ساختمانی عمدتا در داخل کشور توليد می شد و تنها بخش اندکی از آن از خارج وارد می شود و به همين دليل گرانی چندانی را در اين حوزه شاهد نبوديم. اما اتفاقی که همزمان با نوسانات اخير بازار افتاده اين است که بازار مصالح نيز همپای ساير کااها افزايش قيمت پيدا کرده و به سهم خود باعث گرانی قيمت مسمن شده است و همين امر به رکود بازار ساخت و ساز و اخال در بازار عرضه و تقاضا منتهی شده است.

يک نماينده مجلس در اين مورد گفت: يکی از عوامل مهم و تأثيرگذار در افزايش قيمت، موضوع مصالح ساختمانی است، به طوری که با افزايش قيمت ارز در چند ماه اخير، قيمت مصالح ساختمانی نيز افزايش چشمگير داشته و اين مسئله در بالا رفتن قيمت بازار مسکن موثر بوده است. سيداحسن علوی ادامه داد: بر اساس آمارها، قيمت مصالح ساختمانی به صورت کلی نسبت به سال گذشته حدود ۵۰ درصد افزايش يافته که اين مسئله موجب افزايش ۸۵ درصدی قيمت مسکن شده است. وی گفت: طبيعی است که با افزايش قيمت مصالح ساختمانی، قيمت تمام شده مسکن نيز باا خواهد رفت، حال در شرايط کنونی متوليان حوزه مسکن، بايد تدابير ويژه ای را برای تأمين و توزيع متناسب مواد اوليه و مصالح ساختمانی بيانديشند، امروز بخشی از محصوات ساختمانی در داخل توليد شده و بخشی نيز از خارج وارد می شود، بنابر اين ساماندهی اين حوزه بسيار ضروری است.